adresboek (thunderbird)gebruiken in openOffice

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
mike.smessaert
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 augustus 2006, 11:37
Locatie: Eeklo (België)
    unknown unknown

adresboek (thunderbird)gebruiken in openOffice

Bericht door mike.smessaert »

Wie weet raad ?
ik zou graag dit adresboek gebruiken om een mail merge toe te passen. Dus ik moet deze adreslijst kunnen koppelen naar het writter progje. Ik heb al eens rondgekeken in de explorrer maar vind niks dat op een adresboek wijst ? Denk dat ik er overkijk :shock: maar hoop dat er me iemand kan helpen.
In ieder geval alvast bedankt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Mike,

Ik denk ook niet dat je het in Explorer zou moeten zoeken.

Ik denk dat het via OpenOffice.org Base werkt. Tenminste, via die weg kan ik gegevensbronnen bewerken. Als ik OpenOffice.org Base opstart en ik kies voor Met een bestaande database verbinden dan kan ik daaronder kiezen voor het Thunderbird-adresboek.

Vervolgens kies ik ervoor om deze te registreren. Als ik dan OpenOffice.org Writer opstart en kies voor het menu Beeld > Gegevensbronnen (F4) dan verschijnt het zojuist geregistreerde adresboek ook in de lijst.

Helaas zie ik daarin geen adressen staan. Wel zie ik 2 tabellen:
- Persoonlijk adresboek
- Verzamelde adressen

Via OpenOffice.org Base kan ik ook selecteren welk Thunderbird-profiel gebruikt moet worden via het menu Bewerken > Database > Eigenschappen. Maar ook dat verbetert de situatie niet echt.

Of Thunderbird heeft het formaat van het adresboek veranderd of er is een andere reden waarom deze optie bij mij niet werkt. Maar hopelijk heb jij meer geluk.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Nu heb ik op de aangegeven manier via Base een ander profiel geselecteerd en dan krijg ik de inhoud wel netjes te zien. Zou er dan een verschil zijn in het fomaat van het adresboek tussen mijn diverse profielen ?

Nu zie ik ze wel als ik de tabel in OpenOffice.org Base open, maar nog niet wanneer ik de tabellen opvraag in OpenOffice.org Writer. Kortom, nog weinig succes hiero.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
mike.smessaert
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 augustus 2006, 11:37
Locatie: Eeklo (België)
    unknown unknown

Oplossing voor de mail merge in openoffice

Bericht door mike.smessaert »

Na lang zoeken heb ik de oplossing dan toch nog gevonden. Deze zelf dan ook maar uitgetest en deze werkt prima.

De oplossing in vogelvlucht

via bestand > assistenten > ga je naar gegevensbron voor adressen >klik hier je adresboek aan in de lijst. en dit is het voor dit deel

nu de mail merge

ga in extra naar assistent standaardbrief en doorloop daar de punten om je adreslijst over te brengen naar je brief of brieven.
Dit is enorm gemakkelijk als je een brief moet versturen naar een groep mensen.

In ieder geval voor wie me helpen zoeken heeft een grote dank. :lol:
voor wie deze oplossing ook nodig heeft, graag gedaan. :lol:

Zo zie je dat je met openoffice alles kan wat in de dure versies ook kan.
ik ben nu nog maar een goede week overgestapt en dit met vrijwel alles behalve mijn XP en ik moet dan ook zeggen, alles loopt op wieletjes.
Zou niks anders meer willen gebruiken.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Oplossing voor de mail merge in openoffice

Bericht door Sipster »

interessant, ga ik zeker bookmarken
mike.smessaert schreef: ik ben nu nog maar een goede week overgestapt en dit met vrijwel alles behalve mijn XP en ik moet dan ook zeggen, alles loopt op wieletjes.
met wat ben je nog meer over gestapt dan?
en waarom xp nog niet? ;)
Ubuntu ( www.ubuntu.com ) schijnt ook zeer gebruikersvriendelijk en compleet te zijn!
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
mike.smessaert
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 augustus 2006, 11:37
Locatie: Eeklo (België)
    unknown unknown

mijn overstap naar open source

Bericht door mike.smessaert »

Mijn overstap naar open source is niet uit volle noodzaak maar meer uit nieuwsgierigheid, ik wilde dan ook wel eens proeven van de open source en het aanbod hierin.

Om terug naar de legale kant van de software te stappen en om een goed product in handen te hebben was ik wel erg wantrouwig naar open source producten. Ik werkte dan ook met office 2003 en dit is een goed product. Om de koe bij de horens te pakken ben ik een tien tal dagen terug in de software gaan snuffelen en de 2003 adieu, weg, eraf. Dus de OpenOffice er op en er mee leren werken. Hier en daar leren en zoeken en nu en dan vallen en opstaan. Maar ik ben er nu al zeker van deze is gewoon weg goed.

Voor mijn internet en e-mail pakket is dit een driedelig pakket geworden.
Firefox - thunderbird met sunbird voor zijn agenda. en moet zeggen beter kan niet. gewoon de max. doet wat ie moet doen veilig veel sneller en simpel in het aanleren. Bovenal aanpasbaar kwa uitzicht vind ik een pluspunt. Nu nog de fijne kneepjes leren en dat gaat niet meer uit mijn handen.

Met mijn viruscanner zit ik bij Avast maar is dit open source ?

Voor mijn overstap naar een ander platform dan XP is iets voor de toekomst. eerst leren stappen dan komt het lopen maar ik sluit dit zeker niet uit. Ik heb trouwens nog niet het genoegen gekregen om een open source systeem te aanschouwen dus dit blijft wel een beetje uitkijken en hier en daar eens snuffelen om kennis op te doen.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Avast is geen opensource software (OSS).
Er is wel een OSS-virusscanner, zie hier.

Ik kan je overigens van harte aanbevelen om eens een Linux live cd/dvd te proberen. Dan installeer je niks, maar krijg je wel een aardige indruk wat het is.
Zoals Sipster al aangaf is Ubuntu erg gebruiksvriendelijk, als je even Googlet vind je vast wel een site waar je een Ubuntu live cd/dvd kunt downloaden (of -gratis- bestellen).

UPDATE:
Bijv. hier kun je Ubuntu (tevens live dvd) downloaden.
Plaats reactie