Nederlandse Firefox startpagina

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Nederlandse Firefox startpagina

Bericht door Gert-Paul »

Ik weet niet in hoever dit mogelijk is met de nieuwe manier van vertalen, maar het lijkt mij een goed idee om een Nederlandse startpagina voor Firefox te maken. Zo'n pagina zal beginnende gebruikers enorm helpen met hun kleine probleempjes en het beginnen met Firefox.
Op zo'n pagina moeten dan links naar plugins beschikbaar zijn, een faq met veelgestelde vragen, een tip van de dag etc.

Er zijn ook initiatieven voor zo'n engelse site (zie my ff dev), maar er moet dan natuurlijk ook zoiets in het Nederlands komen. Als het idee van 'My Firefox' snel tot resultaat komt, kunnen we die site gewoon vertalen. Duurt het erg lang, dan lijkt het me goed om zelf iniatieven te nemen (die dan eventueel ook weer door 'my firefox' gebruikt kunnen worden)

Verder lijkt het mij goed dat ook bookmarks etc aangepast worden, zodat mensen naar mozbrowser ipv mozillazine verwezen worden. Ik weet niet of dit in de testversies van 0.9 aangepast is, maar in 0.8NL was het iig nog niet het geval.

Vinden jullie dit een goed idee en zien jullie het zitten om zoiets mogelijk te maken? Verdere ideeën etc. zijn ook welkom.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik denk eigenlijk dat er al genoeg van zo'n startpagina's zijn voor Firefox (meestal 'Mozilla in het algemeen').

Er is echter een tekort aan startpagina's die ook echt een meerwaarde bieden (zowel visueel als inhoudelijk). Hiermee bedoel ik dat de bestaande startpagina's te weinig gebruik maken van de mogelijkheden van Firefox. De meeste startpagina's zeggen ook altijd hetzelfde (altijd dezelfde links) waardoor ze zich bijna niet van elkaar onderscheiden.

Als er zo'n startpagina tot stand komt, dient deze grafisch zeer goed vormgegeven te zijn (volgens de webstandaarden natuurlijk). Ook de gebruikte technieken mogen van een zeer hoog alooi zijn (:hover's, etc). Het is natuurlijk niet enkel het uiterlijk dat telt, ook de inhoud moet goed zijn.

Misschien is een wedstrijd wel op zijn plaats hier (??). Ik denk dat er genoeg webkunstenaars op dit forum zijn om een goed resultaat te krijgen...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Op dit moment zijn we bezig met overleg om http://texturizer.net/mozilla/nl/firebird/ bij te werken en op MozBrowser te gaan aanbieden.

Aan zo'n site kun je natuurlijk allerlei handige onderwerpen toevoegen.
Daarnaast kunnen we ook de Wiki uitbreiden met extra informatie (waaraan iedereen ook zelf info kan toevoegen).
http://www.mozbrowser.nl/wiki
Daarin kunnen we een hele Firefox-startpagina vormgeven. Met voor elk interessante onderdeel een subpagina.

Wat mij betreft beginnen we hier met een inventarisatie:
- wat zou een beginnend Firefox-gebruiker moeten weten ?
- waaraan zou hij/zij behoefte hebben ?
http://www.mozilla.org/start/1.0/ kan ook als inspiratiebron dienen (qua inhoud).

http://firefox.pagina.nl zou een dergelijk overzicht voor beginners kunnen bieden, maar doet dat helaas nog niet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Nirwana, hoewel de pagina's die je opnoemt zeer goed zijn, springen ze toch niet echt in het oog. Op een wiki gaat het vooral over informatie. Alles ...pagina.nl en ...start.be ziet er hetzelfde uit (evt een andere kleur).

Ik bedoel dat er iets nieuws zou gemaakt kunnen worden. Langs de lijnen van CSS Zen Garden en zo. Een soort pagina, speciaal gemaakt voor de Nederlandstalige gebruikers van Firefox. De informatie uit de wiki kan gebruikt worden als inhoud...

Het is maar een idee natuurlijk...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Nirwana, hoewel de pagina's die je opnoemt zeer goed zijn, springen ze toch niet echt in het oog. Op een wiki gaat het vooral over informatie. Alles ...pagina.nl en ...start.be ziet er hetzelfde uit (evt een andere kleur).
Ik ben de laatste die zegt dat die pagina's grafisch bijzonder in het oog springen. Ik ben immers geen designer :wink:
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik ben het met Bytewarrior eens dat zo'n Nederlandse startpagina er goed moet uitzien en wat mij betreft ook ruim opgezet moet zijn. Een design als alle .pagina.nl site's hebben, is niet fijn als startpagina. Dat is alleen een verzameling van links. Deze startpagina moet echt meer bieden.

Als zoiets ingesteld staat als startpagina moeten we proberen dat mensen het fijn vinden om zo'n pagina als startpagina te houden. Op die link die ik gaf in mn startpost was er het idee om iedere dag een andere tip te plaatsen. Zulke ideeën moeten denk ik zeker verwerkt worden in de startpagina. Verder zou ook we ook duidelijk naar de help moeten verwijzen en deze eventueel uitbreiden met meer screenshots etc, zodat de user bekend wordt met veel mogelijkheden van Firefox. Het beste is dan weer dat dit allemaal in hetzelfde design is, zodat de user niet afgeschrikt wordt.

Verder een FAQ en eventueel links naar een aantal bekende en veelgebruikte extensies. Het beste zou dan zijn dat die extensies in het NL vertaald zijn.
Verder zouden idd links gebruikt kunnen worden die we ook vinden op die mozilla 1.0 pagina (extensies, plugins, themes en support moeten vooral genoemd worden)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Ik ben het met Bytewarrior eens dat zo'n Nederlandse startpagina er goed moet uitzien en wat mij betreft ook ruim opgezet moet zijn. Een design als alle .pagina.nl site's hebben, is niet fijn als startpagina. Dat is alleen een verzameling van links. Deze startpagina moet echt meer bieden.
Hoe zou het er dan uit moeten zien ? Het voordeel van de startpagina-layout is wel dat je alles in 1 overzicht hebt. Maar goed, ik ben zelf een van de Startpagina-beheerders en dus bevooroordeeld :)

Wat mij betreft maken enkele mensen hier met elkaar een voorbeeld van hoe zoiets er grafisch uit zou moeten zien. Als dat goed lijkt, dan kunnen we met de invulling ervan beginnen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Het enorme bezoekersaantal van www.startpagina.nl bewijst dat de formule succesvol is. Er bestaan programma's waarmee je zelf je startpagina kan maken. Je kan daar al je favoriete infolinks op zetten, misschien in XML vorm. Toch heb ik zo'n programma nog nooit zelf geprobeerd omdat ik al een startpagina heb (nieuws) en omdat verbindingen tegenwoordig razendsnel zijn.

Met de RSS-reader ga je in een flits langs alle interessante nieuwtjes. Je kan ook een heleboel links tegelijk in tabs openen mocht je alles tegelijk willen zien - ik moet overigens bekennen dat ik die mogelijkheid nooit gebruik.

Ik ben dus niet iemand die snel van startpagina verandert, of de eigenaar moet me daar wegpesten met een "vernieuwde", warrige en drukke layout, flash-only of knipperende reclames (maar daar hebben we Adblock voor).

Op een andere startpagina zou dus wat mij betreft alles moeten staan wat er nu ook staat; algemeen nieuws met eventueel wat Mozilla-nieuws erbij.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

De .pagina.nl -pagina's zijn zeer goed, als het op links aankomt. Qua vormgeving lijkt het op niet veel (maar dat is mijn mening natuurlijk).

Als ik denk aan een startpagina voor Firefox, dan verwacht ik dat het nieuws bevat over Firefox (MozBrowser via RSS bijvoorbeeld). Ook de noodzakelijke links natuurlijk (ook naar weblogs ea). De layout mag eigenlijk vrij zijn... Het moet er goed uitzien, maar moet nog overzichtelijk zijn.

De startpagina zou één pagina zijn. Geen hele website. Een simpele (maar mooie en effectieve) startpagina.

Misschien hebben jullie nog ideeën??
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Voor de continuiteit zou er dan voor elk onderdeel misschien zo'n pagina moeten komen met MozBrowser als hoofdpagina.

Je gaat naar MozBrowser en klikt op het tabje "Firefox" en komt op de pagina van Firefox met de daartoe behorende inhoud.
Dit zou je dan ook moeten doen voor Thunderbird, Sunbird, enz...

Dus mijn gedachte hierover is een beknopte homepage MozBrowser Algemeen en vanuit die pagina kun je dieper op de verschillende Mozilla producten in gaan...

Er komt nog wel meer in me op... maar nu niet, eerst een kopje koffie :)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Het idee van zo'n startpagina was vooral bedoeld voor beginners die de eerste keren Firefox opstarten en door zo'n pagina dan geholpen worden en niet gelijk in het diepe gegooid worden. Daarom moet het vooral duidelijk zijn en moeten ze niet teveel informatie tegelijkertijd op zich af krijgen. Verder moet het duidelijk zijn waar ze verder hulp kunnen krijgen.

Als het lukt om de pagina zo te maken dat hij voor zowel beginners, als voor ons interessant wordt is dat ook een uitdaging..

Ik ben het idd met Bytewarrior eens dat 1 pagina genoeg is, we moeten alleen wel oppassen dat niet iedere pagina waar we naar linken (help, faq etc) een heel ander design heeft. Het beste lijkt me dit een beetje hetzelfde te houden.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik ben ook van mening dat er 1 schil moet komen voor alle onderdelen.

Je hebt MozBrowser.nl, daar staan de duidelijke links (tabs) naar Firefox en dergelijke...
Als je naar zo'n link (tab) gaat krijg je de "startpagina" van Firefox...

Maar ik neem aan dat we de gebruiker binnen MozBrowser willen houden, daarom lijkt het me lastig dat we 1 pagina gebruiken.
Onder het kopje "Wat zijn extensies" Zal toch enige inhoud gehangen moeten worden en dat gaat wat lastig op 1 pagina lijkt me...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik heb ondertussen al even zitten denken over hoe we het kunnen doen. Ik denk wel dat het doenbaar is om een startpagina te maken die zowel geschikt is voor beginners als voor gevorderden.

Over die "1 pagina": ik bedoelde enkel dat het niet de bedoeling is om er een volledige website rond te bouwen. Er zullen misschien wel meerdere pagina's nodig zijn, maar het is de bedoeling om het geheel zo compact mogelijk te houden (een startpagina moet ook snel laden).

Ik ben erg te vinden voor het idee van die tabs. Als we dat in de startpagina verwerken, benadrukken we nogmaals de voordelen van "tabbed browsing" (ik weet het, het is vergezocht ;-) ). Door die tabs is het mogelijk om het te laten lijken op één pagina, terwijl het eigenlijk meerdere pagina's zijn. Door middel van die tabs, kun je de informatie ook beter structureren (inleiding, links, help en nieuws).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

_____________________________________________________________
| MozBrowser | Mozilla Suite | Mozilla Firefox | Mozilla Thunderbird | enz...

Structuur en duidelijke navigatie is heel belangrijk...

Onder MozBrowser valt dan nieuws en alle andere algemene info over Mozilla en gerelateerde producten.
Mozilla Firefox en rest bevat dan de "startpagina's"...
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ByteWarrior schreef:Ik heb ondertussen al even zitten denken over hoe we het kunnen doen. Ik denk wel dat het doenbaar is om een startpagina te maken die zowel geschikt is voor beginners als voor gevorderden.
Hm ik laat me verrassen. Overigens heb ik het goed als ik begrijp dat je het nu hebt over een (uitgebreidere) subpagina van MozBrowser.nl?

Een goede "eerste hulp bij rampen" zou misschien wel belangrijk kunnen zijn. Hoewel mensen vaak zo vol zijn van hun probleem dat ze dat meteen op een forum willen gooien. Ik heb al zitten neuzen op de Mozillazine Firefox forums maar de helft van de vragen bestaat uit problemen waar in de stickies al een oplossing werd gegeven. Niet dat het me hindert. :)
Plaats reactie