Nederlandse Firefox startpagina

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Hm ik laat me verrassen. Overigens heb ik het goed als ik begrijp dat je het nu hebt over een (uitgebreidere) subpagina van MozBrowser.nl?
Wat ik voorheb is een echte startpagina (eentje die je ziet als je browser opstart). Met allerlei links naar handige websites (zoals MozBrowser, Promozilla, OpenMagazine etc). De pagina kan misschien wel ondergebracht worden op MozBrowser.nl (bijv. Mozbrowser.nl/start of start.mozbrowser.nl).
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb eens naar alle ideeën gekeken en in the GIMP snel wat in elkaar gezet qua basic design (dus grove lijnen)

Dit is hier te vinden.

Verder heb ik de vorige ideeën grondig doorgelezen en even samengevat en aangevuld met verder ideeën van mij.

Ideeën:
- Tip van de Dag
- Info uit Mozilla Wiki gebruiken
- FAQ
- Veelgebruikte extensies (+NL vertaling als die er is)
- Eventueel (Mozilla?) Firefox nieuws.--> Is al het nieuws op MozBrowser informatief voor nieuwe Firefox gebruikers?
- Gebruiker moet voordelen van Firefox te zien krijgen, waarom is het zo goed en wat kan hij ermee. Aan de slag helpen dus..
- Op de pagina direct links naar plugins, zodat die snel geïnstalleerd kunnen worden. Ze zijn nog bezig om het installeren van plugins makkelijker te maken voor Firefox 1.0, misschien is het dus wel overbodig [net na 1.0 preview release kunnen we denk ik meer hierover zeggen..]
- Links (via tabs kan een andere pagina ingesteld worden, zo wordt de beginner nog overspoeld met links..)
o Voor beginnende gebruikers naar MozBrowser help, extensionmirror.nl etc.
o Voor gevorderden gebruiker links naar Mozilla Blogs etc.

Het lijkt mij verder een idee om de Firefox help niet alleen te vertalen, maar eventueel ook meer uitleg te bieden (workshops) over sommige zaken: gebruiken van Live Bookmarks gebruik van Firefox zoekmogelijkheden etc. --> misschien als een uitbreiding van Erik's artikelen (iig nieuwere screenshots als FF 1.0NL uit is)

Wat is er nog meer genoemd:
- Een andere indeling van MozBrowser.nl (met tabs). Bytewarrior opperde het idee om via tabs dingen te scheiden op de startpagina. Dat lijkt mij een goed idee.
Dit werd toen doorgetrokken naar MozBrowser.nl. Daar zou zoiets ook toegevoegd kunnen worden, maar het op de huidige manier met de links in het menu werkt het ook goed.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

GertPaul,

Hartelijk dank voor jouw screenshot (mockup) en uiteenzetting.

Ik zou iedereen willen vragen om hierop te reageren (schiet maar raak op de voorbeelden, doch laat eventuele spelfouten voorlopig maar zitten). Het gaat er nu eerst om dat we duidelijk voor ogen krijgen wat we ongeveer willen maken.

Over beginners versus gevorderde gebruikers: de startpagina moet zich voornamelijk op de beginnende gebruiker richten. De gevorderde kan direct naar MozBrowser.nl met iedere dag weer nieuwe informatie. En die vindt z'n weg naar andere interessante sites ook echt wel (desnoods met de links die her en der op MozBrowser te vinden zijn).

Ik wil voorkomen dat het een startpagina wordt die zowel beginners als gevorderden probeert te behagen en dat als het er echt op aan komt noch de beginner noch de gevorderde er goed z'n weg kan vinden.
Ook zou ik het zonde vinden om energie te steken in het up-to-date houden van 2 startpagina's: 1 voor beginners en 1 voor gevorderden. Dan moet iemand namelijk direct al een keuze maken. Lastig als je vindt dat je geen beginnend gebruiker meer bent, maar jezelf ook nog niet als expert wilt betitelen. Ik wil gebruikers liever niet in een hokje duwen (jij bent beginner; jij bent gevorderde). En ik kan niet bepalen wat voor elk van beide groepen geschikte info is.

We moeten ons denk ik vooral richten op de grote schare die het inmiddels wel gezien heeft met IE en heeft gehoord dat er iets anders is. Wat is dan Firefox ? En wat is dan Thunderbird (want ook die mag er best bij vermeld worden als het niet teveel moeite kost).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ziet er wel goed uit denk ik. Vooral die bolle tabjes en het lettertype vind ik wel apart. Begrijp ik 't goed dat de Firefox toolbar in beeld blijft op de pagina, of is het onderdeel van het screenshot?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ria schreef:Ziet er wel goed uit denk ik. Vooral die bolle tabjes en het lettertype vind ik wel apart. Begrijp ik 't goed dat de Firefox toolbar in beeld blijft op de pagina, of is het onderdeel van het screenshot?
Alles onder die Firefox-tabs (met 3 sites geladen) behoort volgens mij tot de voorbeeld-startpagina. De rest is puur een browser-venster om een overzicht te tonen (lijkt mij zo).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb idd de pagina gemaakt in een screenshot van Firefox, dus zoals er straks ook op je hele scherm uitziet als je de pagina bezoekt. Zo heb ik een idee wat je ong kunt zien bij 1024x768, mijn 1280x1024 wordt veel te groot..

Ik vind ook dat zo'n pagina vooral voor beginnende gebruikers geschikt moet zijn (die hebben het nodig), maar heb toch wat geprobeerd voor gevordenen. Door die tabs dacht ik dat te gaan doen (vooral tab links), maar die kunnen ook gebruikt worden om te zorgen dat de pagina niet te lang wordt. Ik heb de vormgeving van die tabs nu rechtsstreeks gekopieerd uit een tutorial van A List Apart. Die opmaak moet natuurlijk anders, maar het was om snel redelijke tabs te genereren.

Een idee dat ik verder had, maar wat waarschijnlijk niet duidelijk was op de screenshot, is dat je bij alle voordelen verder kunt klikken om meer informatie daarover te krijgen. Zo worden beginners op weg geholpen. Ook bij de Plugins moet men kunnen klikken voor hulp (bv door over de vraagtekens heen te gaan en dat er dan een klein venstertje is dat verteld wat de plugin doet).

Verder ben ikzelf iig nog niet tevreden met de precieze plaats van die tip die bovenaan staat. Daar moet ik nog goed naar kijken, of hebben jullie nog ideeën?
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ik vind de tabjes juist wel aardig. Misschien dat de tip in een kadertje enigszins los van de hoek moet? Hoewel hij dan wel minder opvalt.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

En dat vak aan de rechterkant (Plugins), als je daar een kleur voor gebruikt die ook in de tabjes voorkomt, of in dezelfde kleurgroep zit?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

De kleuren kunnen nog beter, zoals ik al zei moet ik de tabs nog aanpassen. Ik vind een grijze sitebalk opzich wel mooi, maar grijze tabs niet echt. Ik proberen vandaag of morgen nog even te kijken naar het design.

Hebben jullie nog commentaar op de ideeën teksten etc. Dat vind ik op dit moment eigenlijk belangrijker. Het design was meer bedoeld als opzet en verdeling van de pagina. Over kleuren kan daarna nagedacht worden.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik vind het een prachtig voorbeeld. Zo zat het eigenlijk al in mijn hoofd. Ik viel bijna achterover. :-)

De indeling van de tabs is, naar mijn idee, goed (en duidelijk).

Voor de tekst: ik zou meer screenshots gebruiken. Ik weet dat dit moeilijk te integreren is op een website, maar sommige mensen zijn pas te overtuigen met harde feiten. Een screenshot is handig om te tonen wat er allemaal mogelijk is met het programma.

Om het geheel overzichtelijk te houden kan er misschien een extra tabje komen met "action shots"... ?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik ben het met je eens dat Screenshots meer moeten komen, maar ik had nu al eventjes moeite om een redelijke screenshot bovenaan te krijgen. Ik denk dat dat voor de index genoeg is.

Verder kun je idd een tabblad 'actie shots oid' invoeren en in de links bij de voordelen meer screenshots geven. Ook zouden we de pagina 'why firefox' kunnen vertalen en actualiseren en daar een link naar toe zetten (ook weer incl screenshots)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Ik vind ook dat zo'n pagina vooral voor beginnende gebruikers geschikt moet zijn (die hebben het nodig), maar heb toch wat geprobeerd voor gevordenen. Door die tabs dacht ik dat te gaan doen (vooral tab links), maar die kunnen ook gebruikt worden om te zorgen dat de pagina niet te lang wordt. Ik heb de vormgeving van die tabs nu rechtsstreeks gekopieerd uit een tutorial van A List Apart. Die opmaak moet natuurlijk anders, maar het was om snel redelijke tabs te genereren.
Dat artikel had ik ook eens gelezen. Ik wist nooit dat zoiets moois gewoon met CSS te maken was. Het blijft dus gewoon tekst. Doorgaans worden dergelijke tabs gePhotoshopt (geGIMPt zo je wilt), maar dit is natuurlijk veel mooier.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Voor de tekst: ik zou meer screenshots gebruiken. Ik weet dat dit moeilijk te integreren is op een website, maar sommige mensen zijn pas te overtuigen met harde feiten. Een screenshot is handig om te tonen wat er allemaal mogelijk is met het programma.
Je kunt gewoon een kleine versie op de site zetten en als men erop klikt, dan krijgt men een grotere versie te zien (bijvoorbeeld in een nieuw venster).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

nirwana schreef:
ByteWarrior schreef:Voor de tekst: ik zou meer screenshots gebruiken. Ik weet dat dit moeilijk te integreren is op een website, maar sommige mensen zijn pas te overtuigen met harde feiten. Een screenshot is handig om te tonen wat er allemaal mogelijk is met het programma.
Je kunt gewoon een kleine versie op de site zetten en als men erop klikt, dan krijgt men een grotere versie te zien (bijvoorbeeld in een nieuw venster).
Een pagina wordt idd erg vol als je allesmaal screenshots op 1024x768 eropzet (nog maar niet te beginnen over 1280x1024). Dit zou dan op de aparte pagina's moeten zijn, want al zouden er een aantal verkleinde screenshots op de startpagina zelf komen dan wordt het nog steeds erg druk. Ik neem aan dat je het daarover hebt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Een pagina wordt idd erg vol als je allesmaal screenshots op 1024x768 eropzet (nog maar niet te beginnen over 1280x1024). Dit zou dan op de aparte pagina's moeten zijn, want al zouden er een aantal verkleinde screenshots op de startpagina zelf komen dan wordt het nog steeds erg druk. Ik neem aan dat je het daarover hebt.
Screenshots vind ik even van later zorg. Definieer ongeveer waar je een scherm wilt plaatsen en dan vinden we daar vast wel goed ruimte voor.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie