Thunderbird vertaling: comprimeren vs compacteren

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Gesloten

welke term vind je beter compacteren of comprimeren

compacteren
2
29%
comprimeren
5
71%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Thunderbird vertaling: comprimeren vs compacteren

Bericht door Sipster »

Op het forum komen geregeld vragen over comprimeren, en ik krijg vaak de indruk dat mensen dan denken dat het gaat over het comprimeren van bestanden zoals winzip dat bijvoorbeeld doet, en dus ook denken dat het niet nodig is.
Ik kwam in het programma Sphinx te term "compacteren" tegen en ik denk dat die beter de lading denkt dan comprimeren, dus is het misshien een optie om in TB 2.0 het woord omprimeren te vervangen door compacteren?
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sorry, "compacteren" klinkt me wat te Vlaams in de oren. Niet dat ik iets heb tegen onze Zuiderburen, maar het lijkt me wel handig om alle termen in elk geval zoveel mogelijk in 1 taal te houden.

Op zich vind ik het prima dat voor de zuiderburen er op den duur een aparte vertaling komt. Daarvoor zou dan een vertaalteam moeten komen die daar voor kan zorgen.

Is defragmenteren dan geen betere optie ? Dat doe je in feite ook met de ruimte op je harde schijf. Wat Thunderbird met comprimeren doet lijkt mij een soortgelijk proces.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

defragmenteren vind ik ook een goede... compacteren vind ik eigenlijk wel gewoon Nederlands klinken
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

nirwana schreef:
Is defragmenteren dan geen betere optie ? Dat doe je in feite ook met de ruimte op je harde schijf. Wat Thunderbird met comprimeren doet lijkt mij een soortgelijk proces.
defragmeteren is het herschikken van de bestandfragmenten op je harde schijf. TB maakt het mailbestand kleiner (=> comprimeren) door alle verlopen verwijzigingen etc te verwijderen.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Ik ben van mening dat het niet een aparte actie moet zijn van de gebruiker(ster).
Als een emailbericht wordt verwijderd dan moet ie gewoon weg zijn...
Over de term comprimeren wil ik kwijt dat het inderdaad niet weergeeft wat het doet. Van dale: samenpersen, compact maken.
Defragmenteren is het ook niet omdat daardoor de omvang m.i. niet veranderd.
Nogmaals vind ik dat het niet een aparte handeling van de gebruiker(ster) moet zijn. Natuurlijk bestaat de instelling om het automatisch te starten, maar toch...
Tenslotte blijf ik lekker TB gebruiken! :lol:
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Mad Maks schreef:
nirwana schreef:
Is defragmenteren dan geen betere optie ? Dat doe je in feite ook met de ruimte op je harde schijf. Wat Thunderbird met comprimeren doet lijkt mij een soortgelijk proces.
defragmeteren is het herschikken van de bestandfragmenten op je harde schijf. TB maakt het mailbestand kleiner (=> comprimeren) door alle verlopen verwijzigingen etc te verwijderen.
comprimeren is wel kleiner maken, maar tegenwoordig in de computerwereld betekent comprimeren ook dat het bestand ingepakt wordt in een zip of rar bestand oid... en dat gebeurt neit, en dat is wat voor verwarring zorgt. Het is alleen lege ruimte verwijderen
Laatst gewijzigd door Sipster op 21 september 2006, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef:Déjà vu. ;)
ah, toen deed ik nog niet mee ... :)
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    unknown unknown

Bericht door JacquesC »

Is datgene wat in Thunderbird plaatsvindt niet vergelijkbaar met het gebeuren in de Windows registers. Bij het in- en deinstalleren ontstaan er "lege"ruimtes in deze registerbestanden.
Diverse programma's o.a. Norton Utility's en NTregopt gebruiken de term optimaliseren voor het verwijderen van deze "lege" ruimtes waardoor de bestanden kleiner worden.
Dus mappen optimaliseren?

Mvg

Jacques
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

@sipster kan je de enquête nog uitbreiden met de opties defragmenteren en optimaliseren. Dan kunnen we wat beter stemmen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

nee, dat kan niet
ik maak wel een nieuwe topic met een nieuwe poll, dan kan iedereen opnieuw een keuze maken
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gesloten