open office en Exact

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

open office en Exact

Bericht door jack2go »

Deze mail kreeg ik van Exact(het meest gebruikte boekhoudprogramma in Nederland)

Geachte heer Buikema,

Naar aanleiding van uw vraag of het pakket Open Office koppelt met Exact Compact kunnen wij u het volgende mededelen. De Exact Compact pakketten zijn gemaakt om te koppelen met Microsoft Office. De koppeling met Open Office ziet er anders uit en vandaar dat de Compact pakketten niet in combinatie met Open Office gebruikt kunnen worden, helaas.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sales Consultant

Maar even wachten met overstappen op Linux en Open Office dus.(Exact gemaakt om te koppelen met MS Office? Wat een onzin zeg)
Of weet iemand een oplossing?
Laatst gewijzigd door jack2go op 27 oktober 2006, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

Ik had vandaag een zelfde soort e-mail conversatie. Over het CMS van GX. Waarbij een "handige" plugin voor Word.. schijnt ook niet te werken onder OO.o Dus moest ik een grote tabel zelf in elkaar zetten. En wie de het CMS van GX kent weet dat tabellen bepaalde niet handig te maken zijn...
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik weet niet hoe je met zoiets werkt. Als die dingen alleen documenten inladen (dus als ze gesloten zijn) kan je misschien een scriptje ineen boxen dat (mbv OpenOffice.org) de bestanden telkens van het ene formaat naar het andere omzet. Probleem is dan wel dat de ondersteuning van MS Office-documenten in OOo niet perfect is.

Dat het gemaakt is om te koppelen met MS Office is natuurlijk geen onzin, want dat blijft tot nu toe nog altijd het meest gebruikte formaat. Ik zou ze er wel op wijzen dat ondersteuning van OOo niet zo moeilijk is omdat het om een open (zij het onvollledige) standaard gaat die op het eenvoudige XML is gebaseerd. En MS Office ondersteund het binnenkort ook.

Ik behoor tot de gelukkigen: ik heb vandaag cursus OpenOffice.org gehad en binnenkort stapt het hele bedrijf over. En Firefox als standaardbrowser zit ook in de pijplijn. 8)
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

rebil schreef:
Dat het gemaakt is om te koppelen met MS Office is natuurlijk geen onzin,
wel als je je bedenkt dat het pakket Eaxct Compact mn is ontwikkeld voor kleine(startende) ondernemers, die zich graag dure licenties willen besparen
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik zou het toch even verder onderzoekken. Ik gebruik ook openoffice.org. En de bestanden zijn uitwisselbaar. In ooo kun je betsanden ook als word of excel document opslaan. Het enige wat eigenlijk niet compatible is zijn de macro's. Dus ik zou het toch nog even verder onderzoeken.

p.s. draait exact wel onder linux dan?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

vulture schreef:Ik zou het toch even verder onderzoekken. Ik gebruik ook openoffice.org. In ooo kun je betsanden ook als word of excel document opslaan.
het gaat met name om het inladen van de gegevens vanuit Exact in een spreadsheet t.b.v. variabele reportwriting, begrotingen maken en eventueel een interne audit
vulture schreef:p.s. draait exact wel onder linux dan?
nee
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

gewoon proberen met Ooo lukt het is het meegenomen lukt het niet heb je het toch geprobeerd. :D

succes
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

vulture schreef:gewoon proberen met Ooo lukt het is het meegenomen lukt het niet heb je het toch geprobeerd. :D

succes
het is voor een klant van me. Zal Exact toch nog even een mailtje sturen. Ik hou je op de hoogte (zag dat je zelf boekhouder bent)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

jack2go schreef:wel als je je bedenkt dat het pakket Eaxct Compact mn is ontwikkeld voor kleine(startende) ondernemers, die zich graag dure licenties willen besparen
Doch Exact Compact is in de basis gebaseerd op het grotere Exact Globe en die maakt gebruik van Microsoft Office.

Microsoft Office heeft een bepaald programmeermodel en daarop heeft Exact indertijd bepaalde functionaliteit gebaseerd. Diezelfde functionaliteit zou inmiddels ook wel op basis van OpenOffice.org gemaakt kunnen worden. Het is volgens mij puur een kwestie van hoe frequent Exact deze vraag ontvangt en dan wordt men zich er vanzelf van bewust dat ze hier aandacht aan moeten besteden.
OpenOffice.org is een steeds beter alternatief als officepakket en daarbij speelt ook mee dat het een pakket is dat het Open Document Formaat (ODF) ondersteund. Hiervoor komt bij steeds meer organisaties interesse vanwege de openheid. Het is een kwestie van tijd dat Exact dat ook zal inzien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

nirwana schreef:. Het is een kwestie van tijd dat Exact dat ook zal inzien.
Dat kan nog wel even duren, zolang ze dit soort soort botte mailtjes sturen. Ik zal, als jij dat goed vind tenminste, in mijn reply mail een link naar deze discussie plaatsen.

Bovendien is het zo, dat indien Exact Compact zou samenwerken met het gratis(!) Open Office, dit een verkoopargument voor ze is.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik weet natuurlijk niet wat jouw eisen zijn, maar er zijn natuurlijk wel Linux-programma's voor je boekhouding (of je daar bij je accountant mee aan kunt komen is een ander verhaal), zoals GnuCash en KMyMoney.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

jack2go schreef:Bovendien is het zo, dat indien Exact Compact zou samenwerken met het gratis(!) Open Office, dit een verkoopargument voor ze is.
Zeker is het zo dat wanneer je met des te meer officepakketten kunt samenwerken dat het aantal gebruikers bevordert. Nu wordt samengewerkt met Microsoft Office, omdat dat een voor de hand liggende keuze is. Het wordt echter steeds interessanter om bijvoorbeeld documenten (tekstdocumenten, spreadsheets, etc) in het Open Document Formaat te genereren. Er zijn namelijk steeds meer organisaties die dit formaat verplicht stellen omdat het open is.
Nu wordt dit formaat ondersteunt door OpenOffice.org en diverse andere office-pakketten. Bezoek de ODF-startpagina voor een overzicht. Maar aan het eind van dit jaar kun je met Microsoft Office ook ODF-documenten lezen (en schrijven).
Er zijn zelfs (gratis) programmeer-componenten beschikbaar om ODF-documenten mee te genereren (net als dat je nu met Microsoft Office documenten kunt genereren).

Kun je zo een kort overzicht geven van de functie van Exact Compact die Microsoft Office vereisen ? Dan kunnen we misschien bekijken of die op een of andere manier door OpenOffice.org vervangen zouden kunnen worden.

Dit is een openbare discussie, dus als je ernaar wilt linken dan ben je daar vrij in.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Praat me niet van Exact. Het is een mooi programma volgens onze boekhouder, maar je bent inderdaad verplicht om MS producten te geruiken, net zoals dat je verplicht bent om gebruik te maken van een MS-SQL database op uiteraard een MS 200x server :( .

En de europese unie maakt er op dit moment ook nog een zooitje van door voor europese aanbestedingen gebruik te maken van Word documenten.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

moZes schreef: Het is een mooi programma volgens onze boekhouder,
dat is het zeker, daarom wordt het ook zoveel gebruikt
moZes schreef:net zoals dat je verplicht bent om gebruik te maken van een MS-SQL database op uiteraard een MS 200x server
en dat terwijl steeds meer berdijven onder Linux werken
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

exact *****

Bericht door common sense »

jack2go schreef:en dat terwijl steeds meer berdijven onder Linux werken
Ik werk er liever boven :) ... Ahum, ik zie linux vooral in technische omgevingen zeer sterk in opmars. De reactie van Exact is typisch voor de nog niet zo florisante positie van Linux in de "office" markt.

Het zegt ook veel over Exact zelf, dat kwa innovatie blijkbaar achter loopt kwa (F)OSS ondersteuning.
Laatst gewijzigd door common sense op 26 oktober 2006, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie