Gimp het canvas een kleur geven

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Miepie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 oktober 2006, 21:18
Locatie: Emmen
    unknown unknown

Gimp het canvas een kleur geven

Bericht door Miepie »

Hallo,
weet iemand of en zo ja hoe je het canvas in Gimp een kleur kan geven? Mijn bedoeling is het canvas iets groter dan de afbeelding te maken om zo een omlijsting te maken.
Met script-fu kan ook wel zoiets, maar volgens mij vrij beperkt, bovendien wil ik er soms ook nog een tekst in zetten.

Alvast dank.
Miepie
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Gewoon op het gietemmertje klikken (of Shift+B) en op de afbeelding klikken?
Miepie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 oktober 2006, 21:18
Locatie: Emmen
    unknown unknown

Bericht door Miepie »

rebil schreef:Gewoon op het gietemmertje klikken (of Shift+B) en op de afbeelding klikken?
Wat ik heb gedaan is afbeelding openen, canvas vergroten en dan emmertje selecteren en in het canvas-deel klikken, maar er gebeurt helemaal niets. Ben ik soms iets vergeten ?
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ah, ik zie het al. Je hebt het canvas wel vergroot, maar de grootte van de laag is niet veranderd. Als je in het Lagen-venster rechtsklikt op de laag (heeft waarschijnlijk de naam "Achtergrond") en kiest voor "Laag naar afbeeldingsgrootte", dan wordt er een stuk bij aan je laag geplakt.

Maar wat je misschien beter kunt doen is een nieuwe laag aanmaken, die een bepaalde kleur geven en achter je afbeelding zetten. Dan moet je wel je Achtergrond-laag kopiëren omdat die altijd onderaan staat.
Miepie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 oktober 2006, 21:18
Locatie: Emmen
    unknown unknown

Bericht door Miepie »

rebil schreef:Ah, ik zie het al. Je hebt het canvas wel vergroot, maar de grootte van de laag is niet veranderd. Als je in het Lagen-venster rechtsklikt op de laag (heeft waarschijnlijk de naam "Achtergrond") en kiest voor "Laag naar afbeeldingsgrootte", dan wordt er een stuk bij aan je laag geplakt.

Maar wat je misschien beter kunt doen is een nieuwe laag aanmaken, die een bepaalde kleur geven en achter je afbeelding zetten. Dan moet je wel je Achtergrond-laag kopiëren omdat die altijd onderaan staat.
Het is gelukt. Dat tweede had ik ook geprobeerd, maar zonder de achtergrondlaag te kopiëren en dat lukte dus niet. Ik ben weer wat wijzer !
Dank voor je hulp. :D
Plaats reactie