alternatief voor comprimeren?

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Plaats reactie

welk alternatief voor comprimeren verkies jij

compacteren
2
13%
defragmenteren
0
Geen stemmen
optimaliseren
4
27%
opschonen
3
20%
samendrukken
1
7%
comprimeren
5
33%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

alternatief voor comprimeren?

Bericht door Sipster »

als vervolg op de discussie in deze twee topics over comprimeren (de vertaling van to compact)
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=4696
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=8327


achtergrond:
Tjaard schreef: De originele term luidt "compact folder" en ik heb hier een tijdje terug geleerd wat deze actie doet: de mail-files opschonen zodat er geen oude mail meer instaat en de indices herbouwen. Dat dit niet bij elke actie gebeurt is logisch omdat het nogal beroerd voor de performance zou zijn.

Als je een beetje weet hoe operating systems werken en je wel eens van het begrip fragmentatie gehoord hebt weet je allicht dat compaction de term is voor het verplaatsen van stukken geheugen zodat alles wat in gebruik is één blok data vormt en dat het vrije geheugen ook één blok vormt. Nu heeft een file met mail erin een variabele grootte, maar de overeenkomst die blijft is dat de ongebruikte gaten verwijderd worden met als gevolgd dat de mail-file kleiner wordt. Dat de jongens en meisjes van het Thunderbird-team dit onder de noemer "compaction" scharen geef ik ze groot gelijk in. Compressie is namelijk wezenlijk anders omdat je dan gebruik zou maken van een methode die de tekst in de mails in file(s) zou stoppen die wezenlijk kleiner zijn dan de platte tekst van de mails zelf. De mail blijft echter als ongecomprimeerde plaintext staan.

opties die aangedragen zijn

compactren
defragementeren
optimaliseren
opschonen
comprimeren
samendrukken
compact maken
mapinhoud opnieuw opbouden
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Volgens van Dale bestaat compacteren niet http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... ompacteren
al klinkt het het beste. Dan kies ik maar voor optimaliseren.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik vind compacteren nogal geforceerd en on-Nederlands (en met Nederlands bedoel ik inclusief het Vlaams) klinken. Als het woord zelfs niet bestaat is het voor mij helemaal uitgesloten.

Laten ons even de gebruiksvriendelijkheid van die termen analyseren.
De gewone gebruiker is er niet in geïnteresseerd dat de bestanden kleiner worden (compacteren, samendrukken, compact maken, comprimeren). Bovendien lijkt het dan alsof de bestanden dan kleiner gemaakt worden dan ze effectief zijn (zoals bij zippen).

De gebruiker hoeft ook niet te weten hoe zoiets gebeurd (defragmenteren, mapinhoud opnieuw opbouwen). Defragmenteren is trouwens gewoon onjuist.

De gebruiker wil gewoon weten dat hij er beter van wordt. Daarom is optimaliseren de beste keuze, met opschonen als goede tweede. Al moet ik erbij zeggen dat ik nog geen enkele Vlaming ben tegengekomen die dat woord gebruikt.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

ik vind opschonen wel een mooie, optimaliseren is nog vrij algemeen en multi interpreteerbaar, dat kan over veel systeeminstellingen gaan, ik vind het ook vrijver van to compact af liggen...

mailbestanden opschonen klinkt ook leuk, en het is eigenlijk precies wat er gebeurt, de rotzooi wordt er uitgehaald
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Comprimeren lijkt veel gebruikt in andere software. Is hier iets mis mee?
Gebruikersavatar
lama
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 juli 2005, 10:36
Locatie: Leiden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door lama »

Comprimeren of opschonen. Beiden correct Nederlands, beiden een tamelijk correcte betekenis voor het onderhavige geval.
If the world didn't suck, we'd fall off.....
FransK
Berichten: 371
Lid geworden op: 19 maart 2006, 16:14
Locatie: Veenendaal
    unknown unknown

comprimeren

Bericht door FransK »

De naam comprimeren is nu in gebruik. Het is een algemeen begrip in de computerwereld. EN een reeds gebruikte term moet je niet veranderen, dan raken veel gebruikers de weg kwijt. Dus, houden de naam "comprimeren".
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Is dat niet een beetje late reactie zo'n 2 jaar na dato :roll:
Plaats reactie