Onuist spatiegebruik in Nederlands woordenboek 1.0.3

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Adje
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 december 2006, 23:22
    unknown unknown

Onuist spatiegebruik in Nederlands woordenboek 1.0.3

Bericht door Adje »

Ik schrijf dit aan de hand van de extensie "Nederlands Woordenboek". Ik weet niet zeker of de auteurs ook hier resideren, maar de extensie had deze site als homepage, dus daar ben ik vanuit gegaan.

Nu erger ik mij eraan dat deze extensie goed gespelde, samengestelde woorden als kleurkeuze of ontwerpmogelijkheid en andere samenstellingen worden aangevinkt (aangevinkt heeft als suggestie: aan gevinkt) als niet juist gespelde woorden. Het lijkt bijna wel een Engelse spellingschecker waarin alle woorden die je aan elkaar hoort te schrijven met een spatie wil schrijven.

Ik sta hier niet alleen in, er is zelfs een hele club voor opgericht.
http://www.spatiegebruik.nl/

Echter, ik vind in dit forum niet iets specifiek aan de vertaalextensie van firefox, dus wellicht is deze post niet op zijn plaats in dit forum.
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

Opentaal.org ontwikkeld op het moment een spellingscontrole.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Onuist spatiegebruik in Nederlands woordenboek 1.0.3

Bericht door moZes »

Adje schreef:Echter, ik vind in dit forum niet iets specifiek aan de vertaalextensie van firefox, dus wellicht is deze post niet op zijn plaats in dit forum.
De extensie gebruikt de woordlijsten uit OpenOffice.org.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik weet niet of dat al opgelost is nieuwe versies van de spellchecker, maar het probleem is dat hij voor het Engels ontwikkelt is en samenstellingen niet standaard goedkeurd (alleen termen die direct in het woordenboek voorkomen). Vroeger was de oplossing om alle samenstellingen toe te voegen (wel erg veel werk), misschien dat HunSpell (dat OpenOffice.org tegenwoordig gebruikt) wel beter werkt wat betreft deze zaken.
Plaats reactie