Voordelen van OpenOffice?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Theofilus
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 november 2005, 23:11
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

adri schreef:
Poisoned schreef: Btw; OpenOffice heeft toch een eigen formaat maar kan ook bijv. .doc/.xls/.ppt lezen en opslaan als?
Lezen wel, opslaan niet.
Daar is wel wat aan te doen hoor, als je wilt uitwisselen met MS Office gebruikers kun je het bestand opslaan als .rtf (voor tekstbestanden), of, wat voor andersoortige bestanden eigenlijk zeker zo slim is, als .PDF.
ik heb bij OpenOffice onder extra - opties - laden/opslaan - algemeen
altijd opslaan als Microsoft Word97/2000/XP staan.
En bij laden/opslaan - Microsoft Office alles aangevinkt staan.
daarmee kan ik word bestanden ed gewoon onder beide uitwisselen. (tenminste ik heb nog geen problemen ondervonden)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Theofilus schreef:ik heb bij OpenOffice onder extra - opties - laden/opslaan - algemeen altijd opslaan als Microsoft Word97/2000/XP staan.
En bij laden/opslaan - Microsoft Office alles aangevinkt staan.
daarmee kan ik word bestanden ed gewoon onder beide uitwisselen. (tenminste ik heb nog geen problemen ondervonden)
Het enige probleem wat je daarmee hebt is dat je de documenten dan niet in een open formaat opslaat, maar dat is niet anders zolang de rest van de wereld niet allemaal open formaten gebruikt.

Aan de andere kant kun je ook documenten in OpenDocument-formaat rondsturen en als men het niet kan lezen dan is er altijd nog een OpenDocument-viewer: www.officeviewers.com (4 MB download).
Probeer die maar eens om jouw eigen documenten te lezen. Dan hoeft men niet zelf over OpenOffice.org te beschikken, maar kan men toch jouw documenten lezen.

Meer informatie is te vinden op de OpenDocument-startpagina: http://odf.startpagina.nl
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Als Office 2007 uit is, dan zal ik aan school en vrienden alleen nog maar OpenDocument formaat bestanden toeleveren. Moeten ze maar Office2007 met plugin of OOo hebben. :)
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Tja, OpenOffice.org is er nu al, dus ik snap niet waarom je op MS Office 2007 zou wachten. Hoe vroeger je begint met OpenDocumentformaten te gebruiken, hoe sneller het gebruik ervan algemeen ingeburgerd geraakt. Ik zie alleen maar voordelen.

Het rekenbladbroertje van Abiword is Gnumeric. Het is momenteel nog in beta voor Windows, maar je kan het eens proberen. Als je er nog bugs in zou vinden, kan je ze rapporteren aan het ontwikkelteam en zo je steentje bijdragen aan dit lichtgewicht kantoorpakket.

Voor presentaties bestaat er (nog) niks in de GNOME Office familie.
Gebruikersavatar
lama
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 juli 2005, 10:36
Locatie: Leiden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door lama »

Om even op de voordelen van OpenOffice.org terug te komen:

- de OO Writer is een stuk stabieler dan MS-Word. Geen onverwachte crashes nét voordat je dat belangrijke hoofdstuk gesaved hebt...

- de OO Writer kan standaard exporteren als pdf (bij MS-Word heb je dan peperdure sofware van Acrobat nodig).

Ik heb alleen maar ervaring met de Writer, met de andere onderdelen werk ik nauwelijks. Voor spreadsheets gebruik ik liever Excel, werkt prettiger. Voor tekstverwerking gebruik ik tegenwoordig echter uitsluitend nog OO Writer.
If the world didn't suck, we'd fall off.....
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

lama schreef:(bij MS-Word heb je dan peperdure sofware van Acrobat nodig).
Gelukkig heb je ook daarvoor printer-drivers die dat voor je kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld het opensource PDFCreator.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Het wordt steeds interessanter in de wereld van de open documentformaten, gezien deze recente aankondigingen:
- het ODF-formaat is nu als een internationale standaard gepubliceerd door de ISO
- Novell kondigt aan dat het een plugin wil toevoegen aan OpenOffice.org om het Microsoft XML-formaat te ondersteunen
www.mozbrowser.nl/node/view/2116

Dan heb je straks de keuze welk formaat je wilt gebruiken ongeacht welk officepakket je gebruikt. Wel zal ongetwijfeld de ondersteuning via de plugins kunnen verschillen tussen de pakketten, maar in elk geval zijn de standaarden gepubliceerd. En de software die voor het inlezen zorgt wordt in beide gevallen waarschijnlijk ook wel als opensource gepubliceerd (zodat het is uit te breiden c.q. aan te passen).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Berend Jansen
Berichten: 272
Lid geworden op: 1 september 2004, 15:36
Locatie: Assen
    unknown unknown

Bericht door Berend Jansen »

nirwana schreef:Gelukkig heb je ook daarvoor printer-drivers die dat voor je kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld het opensource PDFCreator.
Kan PDFCreator ook in verschillende kwaliteiten "printen"? Bij Adobe Acrobat kun je b.v. als web-/beeldscherm- of als drukkwaliteit opslaan.
Sport ontwikkelt het lichaam, maar vernauwt de geest.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Gaat het laden en opslaan in .doc documenten altijd goed?
Hij geeft wel een waarschuwing.

Met OpenDocument bestanden hoef ik voorlopig nog niet op mijn school aan te komen...
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Berend Jansen schreef:
nirwana schreef:Gelukkig heb je ook daarvoor printer-drivers die dat voor je kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld het opensource PDFCreator.
Kan PDFCreator ook in verschillende kwaliteiten "printen"? Bij Adobe Acrobat kun je b.v. als web-/beeldscherm- of als drukkwaliteit opslaan.
Je kunt beter vragen wat kun je niet instellen. Een echte aanrader! :lol:
Gebruikersavatar
Poisoned
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2006, 19:22
    unknown unknown

Bericht door Poisoned »

Nog even over OOo of mijn systeem kan het niet aan, of er is toch echt iets mis met dat ding. Vorige keer had ik 2.0.4 geïnstalleerd. De volgende dag vond mijn computer allemaal fouten in de C:\ schijf met SCANDISK. Ik wist natuurlijk niet zeker dat het aan OOo lag. Dus had gisteren mijn Ghost Image terug gezet een OOo 2.1.0 geïnstalleerd en hij doet het weer. Wat kan het probleem zijn?
~ Poisoned
Plaats reactie