Ubuntu op (Targa) laptop goed mogelijk!

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Ubuntu op (Targa) laptop goed mogelijk!

Bericht door Sebazzz »

Hoi, ik wilde even zeggen dat het installeren van Ubuntu op een Targa laptop in ieder geval zeer goed mogelijk is, en als je er nog over aan het nadenken bent, zeker doen!

Ik heb ervoor gekozen omdat de betreffende laptop naar mijn moeder gaat, en ze in ieder geval een veilig systeem nodig heeft. De Windows XP was helemaal crappy, zelfs na het gebruik van de bijgeleverde recovery CD. Dus ik besloot Ubuntu erop te zetten. Ik had nog een oude Ubuntu live cd, van versie 6.06, die ik ook had gebruikt om Ubuntu op mijn huidige computer te zetten. Dus ik installeren, partitioneren, daarbij had ik gekozen voor een linux-swap partitie van 1,5 gigabyte, en de rest van de 40 gB harde schijf een ext3 partitie.

Tijdens het installeren ging het mis, ik dacht dat ik tijdens het installeren wel kon surfen met de Firefox van de liveCD, niet dus, het installatieprogramma was opeens verdwenen. Dan maar zonder andere toepassingen open Ubuntu installeren. Geïnstalleerd, opgestart, duurde een tijdje want Ubuntu 6.06 is niet bepaald snel, en dan bleek om een vreemde reden de hele taal zowat in het engels te zijn (???).

Ik dacht dat een upgrade naar 6.10, wat ik toch al van plan was, het wel zou fixen. Na een twee uur durende upgrade heb ik maar gekeken of ik de Nederlandse taal via Systeem -> Configuratie -> Talen erbij kon krijgen, dat was gelukkig zo, dus na opnieuw inloggen deed hij het. Maar nu het volgende probleem, internet.

We hebben een draadloze livebox van Orange, dus respectievelijk ook draadloze kaarten voor de laptop en draadloze USB sticks voor de computer (die overigens niet op Ubuntu werken helaas), maar om een reden toen ik de PCMCIA kaart de laptop indeed ging er geen stroom lopen in de kaart, d.w.z geen lampjes brandden, zowel van 'Power' als van 'Link' niet. Nou geen geduld verliezen dacht ik, X-Micro is niet zo bekende fabrikant, dus... Opnieuw de kaart erin, en nu deed deze het wel.

Ons netwerk is WEP beveiligd (nouja, WEP gestremd, WEP is geen beveiliging hè ;) :) ), maar om een reden accepteerd Ubuntu geen ASCII key, terwijl we wel een ASCII key hebben. Gelukkig maakt het blijkbaar niet uit, want op hexadecimale mode doet ie het ook. En nu, deed alles wat het moest doen. Even Firefox en Thunderbird configureren, de teletekst browser, Java, en Flash installeren, and Targa is ready for you. :)

Ik had in eerste instantie niet verwacht dat ie het zou doen, want dit was zo'n Targa laptop uit de tijd van 2003 dacht ik, en je weet nooit wat zulke fabrikanten voor hardware erin stoppen, het is geen Dell, maar toch... Maar ik ben in ieder geval zeer blij dat het werkt!!! :D

Groeten,
Sebazzz
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Proficiat! :)
Wat oudere machines, dat werkt bijna altijd (laptops zijn soms wel eens wat lastiger).
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Fijn om te horen.
Als je zin zou krijgen om een gedetailleerder verslag van je installatie te maken, kan je het op Linux on Laptops zetten.
Plaats reactie