Favoriete platformonafhankelijke openbron

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Favoriete platformonafhankelijke openbron

Bericht door Samuël »

Even een vraag: Wat zijn je favoriete platformonafhankelijke openbron programma's? Én vooral, waarom?

Ik zal maar beginnen.
Mozilla Firefox -> heel goede browser met handige extensies. Naar wat ik reeds las, vanaf 3.0 zwaar geoptimaliseerd voor Apple aqua.
Mozilla Thunderbird -> goede mailer met handige extensies.
NeoOffice -> Dit is identiek aan OpenOffice.org maar dan geoptimaliseerd voor Apple aqua en cocoa.
VLC -> Het speelt heel wat formaten af waardoor je theoretisch ongebonden bent van Apple QuickTime of Microsoft Windows Media Speler.

Van de vermelde programma's vind ik het een enorm voordeel dat je bij verandering van besturingssysteem heel makkelijk met je vertrouwde programma's kunt blijven werken omdat het altijd hetzelfde oogt, met uitzondering van de eigenheidjes aan het gebruikte besturingssysteem.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Daaraan wil ik nog GIMP als grafisch bewerkingsprogramma toevoegen. Ik heb GIMP onder Windows leren gebruiken, maar als ik me op een Linux-systeem bevindt dan werkt het op exact dezelfde manier. Dat is toch wel prettig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Psi, omdat het veel functionaliteit biedt. Het ondersteundt alleen maar Jabber, maar aangezien dat het enige open IM-protocol is, heb ik niet meer nodig.
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Jouw lijst (OOo ipv Neo) en daarbij nog Gaim (nier voor OS X). Daarbij komen nog php, het torrent protocol en al die dingen die ik vergeet...

VLC staat toch wel bovenaan, hoe vaak ik dat niet gebruik.

Maargoed, er zijn zoveel andere mooie OSS pakketjes die handig zijn als je ze nodig hebt.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Zaffo schreef:Jouw lijst (OOo ipv Neo)
Normaal gezien is OpenOffice.org vanaf 3.0 ook geschikt voor Apple, zonder omweg dan.
Zaffo schreef:Gaim (nier voor OS X).
Het is de bedoeling dat de vermelde programma's platformonafhankelijk zijn. Dus níet énkel Windows, een Linux distributie of Macintosh maar op álle.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Samuël schreef:
Zaffo schreef:Gaim (nier voor OS X).
Het is de bedoeling dat de vermelde programma's platformonafhankelijk zijn. Dus níet énkel Windows, een Linux distributie of Macintosh maar op álle.
Gaim vind ik wat dat betreft ook wel een goed voorbeeld. Alleen heeft nog niemand er een Mac-port van gemaakt. Dat zou volgens mij toch goed mogelijk moeten zijn, want het programma maakt net als GIMP gebruik van GTK.

Wikipedia zegt hierover: "Mac OS X users can run it using Apple's X11 interface but the Gaim website recommends those Mac users who want an IM client that uses the native Mac OS X GUI, Aqua, try Adium instead."

aMSN is overigens wel beschikbaar voor Windows, Linux en OS X. Hetzelfde geldt voor diverse Jabber-clients.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Samuël schreef:Het is de bedoeling dat de vermelde programma's platformonafhankelijk zijn. Dus níet énkel Windows, een Linux distributie of Macintosh maar op álle.
Ik denk dat je dan toch een beetje specifieker moet zijn, anders ga je weinig kunnen opnoemen. Met alle bedoel je waarschijnlijk "alle recente desktop-OS'en die op gewone recente desktophardware kunnen draaien", waarbij "gewone desktophardware" dan staat voor x86-32, x86-64 of PowerPC. Dus niet FreeDOS, QNX of OS/2.

Onder deze definitie ben je zelf al slecht begonnen, want OpenOffice.org is (nog) niet geport naar BeOS/Zeta.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik baseer me op de websites van Mozilla en OpenOffice.org. Met platformonafhankelijk bedoel ik: Apple, eender welke Linux distributie en Microsoft. OS/2 en BeOS zijn verleden tijd.
Laatst gewijzigd door Samuël op 4 januari 2007, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

nirwana schreef:Gaim vind ik wat dat betreft ook wel een goed voorbeeld. Alleen heeft nog niemand er een Mac-port van gemaakt. Dat zou volgens mij toch goed mogelijk moeten zijn, want het programma maakt net als GIMP gebruik van GTK.
Het nadeel van GTK op de Mac is dat je X11 moet draaien; not-so-Mac.

Een native Aqua user-interface heeft echt de voorkeur, en dat is nou eenmaal veel meer werk. Qt is ook een aardig pakket om cross- platform GUI's te ontwikkelen. Psi-im.org (een Jabber client) is een resultaat daarvan.

Als alternatief voor Qt zou je evt voor http://www.wxwidgets.org/ kunnen kiezen.

Of je gebruikt Java, dan werkt het sowiso op bijna elke doos.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

common sense schreef:Het nadeel van GTK op de Mac is dat je X11 moet draaien; not-so-Mac.

Een native Aqua user-interface heeft echt de voorkeur
Dat is precies de reden waarom ik wél NeoOffice en níet OpenOffice.org gebruik. De werking is identiek, maar ik vind OpenOffice.org X11 quasi Windows. (Ik testte dit reeds). Ik werkt liefst zonder omwegen. Op alle gebied.
RobC
Berichten: 148
Lid geworden op: 9 april 2005, 14:18
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door RobC »

Samuël schreef:Ik baseer me op de websites van Mozilla en OpenOffice.org. Met platformonafhankelijk bedoel ik: Apple, eender welke Linux distributie en Microsoft OS/2 en BeOS zijn verleden tijd.
Microsoft OS/2 is niet echt dood hoor. :wink:
Mozilla/5.0 (OS/2; Warp 4.5; rv:10.0.10) Gecko/20100101 Firefox/10.0.10
Mozilla/5.0 (OS/2; Warp 4.5; rv:10.0.11) Gecko/20121116 Thunderbird/10.0.11
Plaats reactie