Ubuntu? Nee bedankt

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

cysoon schreef:
adri schreef:Ik vraag me trouwens af hoeveel Windows gebruikers er gauw even een netwerkje uit hun mouw schudden...
Dat is dus onder Linux een makkie?
Als je er geen ervaring mee hebt (zoals ik -geen behoefte aan, beide pc's staan naast elkaar, dus een netwerk vind ik een tikje overdreven), dan zal het ongetwijfeld geen makkie zijn en zul je je wel even in de materie in moeten lezen.

Kijk, het probleem is dat mensen die redelijk wat ervaring met Windows hebben en dan Linux wel eens willen proberen al gauw tegen beheersproblemen aanlopen. Dat is ook niet vreemd, want welke Linux-smaak je ook kiest, het is gewoon een totaal ander systeem. Punt is dat je als Linux-noob gewoon he-le-maal niks weet, precies zoals toen je voor het eerst Windows gebruikte. Alle kennis die je in Windows opgedaan hebt, daar heb je bij Linux gewoon niks aan. En daar krijg je dus dat gepraat over "gebruiksonvriendelijk" van. Terwijl het niet eens gebruiksonvriendelijk is (het is veel gebruikersvriendelijker, daar blijf ik bij), maar onervarenheid op beheersgebied. Dat is geen verwijt aan wie dan ook, iedere Linux-gebruiker heeft die steile leercurve voor z'n kiezen gekregen, ik ook (en af en toe nog steeds). En bij sommige distro's (Slackware, Debian, Gentoo) is die curve steiler dan bij andere (Ubuntu, SuSE, Mandriva, Linspire, Fedora/Red Hat).

Je zou als beginner dus kunnen kiezen voor Ubuntu etc., maar ik vind dat de pijn dan wellicht wat zachter is, maar wel veel langer duurt. Bij Slack bijv. wordt je echt meteen in het diepe gegooid en je ziet jezelf maar te redden. Dat is even slikken, maar daar leer je wel het snelst en het meest van.
Bovendien vind ik Slackware toch echt wel wat stabieler en vlotter draaien dan Ubuntu. Updates krijg je maar af en toe, bij Ubuntu zowat dagelijks. Dat geeft denk ik wel aan dat Slack gewoon een degelijker systeem is.
Daar staat tegenover dat de laatste en nieuwste snufjes niet op een Slackware-installatie CD/DVD te vinden zijn. Dat is gewoon een totaal andere invalshoek dan Ubuntu etc, hebben.
You gotta learn to love it! :)
Maar er is keus uit honderden distro's, dus er zit er vast wel eentje bij die je bevalt.

@Rebil & Common Sense:
Daar ben ik het wel mee eens, hoewel ik ook wel gebruik maak van gesloten software, als er geen of -nog- geen goede vervangers zijn voor OSS (flash, codecs). Ik volg het nieuws rond Vista ook en vind ook dat het steeds meer op een sekte gaat lijken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat 95% van de mensen dat blijkbaar geen donder interesseert.

Over "mooi" nog even: Als je een beetje vlotte pc hebt waar KDE op draait...
Kom nou toch, daar kan Windows in de verste verte niet tegenaan. In technologisch opzicht is Linux ver en veruit superieur. "Gebruiksvriendelijk" of niet. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Kijk, en dat bedoel ik nou met extremisme :)

Microsoft de grote monopolist? Alle Windows-gebruikers lopen als schaapjes achter Bill Gates aan? Echt kinklare onzin :D
Op geen enkel bedrijf is zoveel kritiek als op Microsoft, dus denk ik niet dat iedereen maar klakkeloos Windows gebruikt.

Wat Adri zegt is helemaal waar; opgedane kennis bij Windows kun je niet gebruiken voor Linux. En ik geef toe dat de overstap daarom voor Windows-gebruikers naar Linux groot is. Ik zou dat inderdaad niet gebruiksonvriendelijk willen noemen, maar misschien kunnen ze toch voor een makkelijkere migratie zorgen.

Wat ik altijd onbegrijpelijk vind is dat Linux-gebruikers zo vaak tegen Windows aan moeten schoppen. Als Linux zo goed is, waarom laten zoveel gebruikers zich verleiden om Windows af te kraken? Is het misschien de ergenis dat Linux na al die jaren nog steeds niet bij het grote publiek is doorgebroken? Je kunt je afvragen wie dan in een sekte zit, jan modaal zou antwoorden dat dat de Linux-gebruikers zijn :)

Wat ik maar bedoel te zeggen; ga nou niet overdrijven in het verspreiden van de Vrije Software. Meestal komt dat toch niet goed over. Blijf lekker Linux gebruiken, maar haal dan ook niet zo uit naar Windows-gebruikers. Het zijn echt niet allemaal mensen die hersenloos de troep van Bill Gates installeren. Ik zelf gebruik Windows omdat ik dat het prettigst vind werken en daar kies ik heel bewust voor. En of het nou Vrije Software is of niet, interesseert me inderdaad weinig. :wink:
Administrateur Steun Firefox
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Ronald-Jan schreef:Op geen enkel bedrijf is zoveel kritiek als op Microsoft, dus denk ik niet dat iedereen maar klakkeloos Windows gebruikt.

Mijn ervaring is dat mensen juist wel klakkeloos de grote meute achterna lopen. Vaak met als argument "iedereen gebruikt Windows". Als dat geen kudde gedrag is weet ik het ook niet meer.
Er is inderdaad veel kritiek op MS, en terecht. Maar er is bijvoorbeeld ook veel kritiek op KPN, UPC, etc etc, maar toch hebben ze nog klanten... Gek hè?

Het mooie van Linux gebruikers is dat ze zelf de keuze maken de kudde te verlaten en voor een groener weilandje te kiezen, zonder prikkeldraad en zonder Steve Ballmer als de neanderthaler herder.
Ter illustratie van de kwalificatie "neanderthaler":
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9713522403

Tja het is maar net waar je je thuis voelt ... Maar je moet het maar helemaal zelf weten hoor :wink:
Ronald-Jan schreef: maar misschien kunnen ze toch voor een makkelijkere migratie zorgen.
Of een pilletje aan luie en ambitie loze mensen geven? Waarom al dat gepamper?
Ronald-Jan schreef: Wat ik altijd onbegrijpelijk vind is dat Linux-gebruikers zo vaak tegen Windows aan moeten schoppen.

Dat is veel goedkoper dan een therapeut... :wink:
Ronald-Jan schreef: Als Linux zo goed is, waarom laten zoveel gebruikers zich verleiden om Windows af te kraken? Is het misschien de ergenis dat Linux na al die jaren nog steeds niet bij het grote publiek is doorgebroken? Je kunt je afvragen wie dan in een sekte zit, jan modaal zou antwoorden dat dat de Linux-gebruikers zijn :)
De reden is dat Dell, HP etc, in de tang zitten bij MS. Ze willen best Linux pre-installed leveren, maar dan verliezen ze de korting op hun OEM Windows. Hun liefde voor Linux is niet zo groot dat ze die ader willen laten.

Een sekte? Nou da's ook wat overdreven. Linux gebruikers zijn eerder een stel vrijgevochten slimme mensen die geen bezwaar hebben om af en toe de hersens te gebruiken. En af en toe Geek-Points scoren door bugs te reporten, patches te maken, in kernels te hacken ...
Ronald-Jan schreef: Ik zelf gebruik Windows omdat ik dat het prettigst vind werken en daar kies ik heel bewust voor. En of het nou Vrije Software is of niet, interesseert me inderdaad weinig. :wink:
Het is jouw keuze ... Ik gebruik liefst zoveel mogelijk open software: Firefox, Linux, BSD etc, etc.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef:Alle kennis die je in Windows opgedaan hebt, daar heb je bij Linux gewoon niks aan. En daar krijg je dus dat gepraat over "gebruiksonvriendelijk" van.
Mee eens. Er zijn oh-zo-veel tweakers die bij de minste of geringste tegenslag in het Linux universum direct opgeven en beginnen te zeuren over "niet gebruikersvriendelijk". Da's echt een gebrek aan karakter, ruggegraat en doorzettings vermogen.

Echter moet ik wel toegeven dat bijvoorbeeld OS-X een veel betere GUI heeft, en dus in dat opzicht wel het meest gebruikersvriendelijk. X11 met Gnome of KDE kan daar nog niet aan tippen.

En ach, iedereen gebruikt Linux, of je nou wilt of niet. Type maar eens een query in op Google, vliegens vlug komt het grootste Linux cluster ter wereld met een antwoord! Betere reclame voor Linux kan ik me niet voorstellen. De snelle en robuuste Linux webservers op Internet zijn het levende bewijs van het succes van Linux. Misschien heeft Linux nog niet zo veel succes op de desktop, maar in ieder geval wel in de server markt!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Zie ook TheRegister.
En Dell is echt niet de enige. En zo flikken ze het bij MS dus altijd. En komen er altijd mee weg.
Dus ja, ik heb wel begrip voor die frustraties.
Je zou eigenlijk alle Windows-liefhebbers eens een half jaar op moeten sluiten met een Linux-pc. :lol:
Ik schat zomaar dat dat hun standpunt toch wel wat zou beïnvloeden. ;)

Of om de eerder aangehaalde "Beer" nog maar eens te quoten:
They MAKE you buy windows, whether you use it or not and that's a fact. That sir is why windows is "a big success".
The Yugo would be the biggest success on earth today if every time you went to the dealership you had no choice but to buy one.
Maar goed, ieder zijn smaak.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nog wat meer zout in de wonde: 'Ik heb liever een Mac'-mail van Microsoft-topman uitgelekt. :P

From: Jim Alichin
Sent: Wednesday, January 07, 2004 8:40 AM
To: Eric Rudder
Subject: EW: losing our way...
Fyi: In the spirit of sharing my deep concerns, etc. Please don’t forward.
jim
From: Jim Alichin
Sent: Wednesday, January 07, 2004 8:38 AM
To: Bill Gates; Steve Ballmer
Subject: losing our way...


This is a rant. I’m sorry.
I am not sure how the company last sight of what matters to our customers (both business and home) the most, but in my view we lost our way. I think our teams lost sight of what bug-free means, what resilience means, what full scenarios mean, what security means, what performance means, how important current applications are, and really understanding what the most important problems are customers face are. I see lots of random features and some great vision, but that doesn’t translate into great products.

I would buy a Mac today if I was not working at Microsoft. If you run the equivalent of VPC on a MAC you get access to basically all Windows application software (although not the hardware) . Apple did not lose their way. You must watch this new video below. I know this doesn’t show anything for businesses, but my point is about the philosophy that Apple uses. They think scenario. They think simple. They think fast. I know there is nothing hugely deep in this.

http://www.apple.com/ilife/video/ilifeO432C.html .

I must tell you everything in my soul tells me that we should do what I called plan-b yesterday. We need a simple fast storage system. LH (= Longhorn = Vista, red. Adri) is a pig and I don’t see any solution to this problem. If we are to rise to the challenge of Linux and Apple, we need to start taking the lessons of “scenario, simple, fast” to heart.

Jim
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Linux niet gebruikersvriendelijk. :lol:

http://dreamlinux.com.br/english/index.html

Deze distro werkt out of the box.Als beginner hoef je hier niks aan te doen.En is nog mooi ook. :wink:

Ik durf te zeggen dat deze distro nog gebruikersvriendelijker is als ubuntu. :wink:

Er gaat een wereld voor je open onder linux die bij windows nogal gesloten blijft of door andere worden bepaald. :evil:

Linux niet mooi. :lol:

Laat je fantasie de vrije loop.

http://www.gnome-look.org/
http://www.kde-look.org/
http://xfce-look.org/

Btw deze thema's zijn gratis.
En bij windows moet je meestal voor een bagger thema nogal wat centjes betalen. :lol:
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ronald-Jan schreef:Kijk, en dat bedoel ik nou met extremisme :)
...
En ik geef toe dat de overstap daarom voor Windows-gebruikers naar Linux groot is. Ik zou dat inderdaad niet gebruiksonvriendelijk willen noemen, maar misschien kunnen ze toch voor een makkelijkere migratie zorgen.

Wat ik altijd onbegrijpelijk vind is dat Linux-gebruikers zo vaak tegen Windows aan moeten schoppen. Als Linux zo goed is, waarom laten zoveel gebruikers zich verleiden om Windows af te kraken?
Omdat MS het ontwikkelaars van Vrije Software soms vele malen moeilijker maakt dan het zou moeten zijn. Om de migratie makkelijk te maken
- moet SMB/CIFS moeizaam reverse engineered worden,
- moeten propriëtaire MS Office-formaten gelezen en geschreven kunnen worden,
- moet er een PIM client ontwikkeld worden die even feature bloated is als MS Outlook en ook met een Exchange server kan communiceren,
- moeten mediaspelers propriëtaire Windows Media-formaten kunnen afspelen, inclusief DRM,
- moeten de bestandssystemen FAT12/16/32 en NTFS gelezen en beschreven kunnen worden.
- enz.

Er wordt aan gewerkt, maar sommige van die problemen kunnen en mogen gewoon niet opgelost worden. Als je dus een volledig probleemloze migratie wilt, moet je dus eigenlijk bij MS aankloppen, maar die zullen je waarschijnlijk niet willen helpen. Dat heet vendor lock-in en vooral bedrijven hebben daar last van.
Ronald-Jan schreef:Wat ik maar bedoel te zeggen; ga nou niet overdrijven in het verspreiden van de Vrije Software. Meestal komt dat toch niet goed over. Blijf lekker Linux gebruiken, maar haal dan ook niet zo uit naar Windows-gebruikers. Het zijn echt niet allemaal mensen die hersenloos de troep van Bill Gates installeren. Ik zelf gebruik Windows omdat ik dat het prettigst vind werken en daar kies ik heel bewust voor. En of het nou Vrije Software is of niet, interesseert me inderdaad weinig. :wink:
Je kan toch moeilijk zeggen dat ik ongelijk heb met mijn eerder aangehaalde voordelen van Vrije Software. Je kiest nu voor Windows omdat daarmee alles werkt en omdat programma's op Linux niet altijd de functionaliteit biedt die je comfortabel vindt. Als uiteindelijk de Vrije Softwaregemeenschap met veel moeite bewijst dat hun model toch het beste is volg je gewoon weer de massa en stap je over op Linux. Dan zal het je misschien nog altijd niet interesseren of het Vrije Software is of niet, maar denk er dan aan dat dat beter systeem er sneller en gemakkelijker zou gekomen zijn als meer mensen die software eerder gebruikt zouden hebben en er zich voor ingezet zouden hebben.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik denk dat dat wel meevalt. ;)
Leesvoer:
http://linux.slashdot.org/article.pl?si ... 2&from=rss
http://www.freshpatents.com/Rights-mana ... 138406.php
http://www.linuxquestions.org/questions ... ?p=2574359
http://www.redhat.com/legal/patent_policy.html

In een notedop (notendop?): Alan Cox is een kernel ontwikkelaar die tevens in dienst is bij Red Hat. Er zijn een paar scenario's; hij doet dit om het DRM-gebeuren van Vista te dwarsbomen, om het softwarepatenten-systeem (in de VS) onderuit te halen en/of gewoon om MS dwars te zitten.
Je hebt er dus weinig van te vrezen. :)

Hij heeft er weinig mee te verliezen en hopelijk wel wat mee te winnen.
Afbeelding
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ronald-Jan schreef:Apple's OS, ja dat vind ik inderdaad mooi. Maar Windows Vista vind ik zeker zo mooi.
Een mooi uiterlijk is waardeloos wanneer hetgeen je niet ziet een gedrocht is. Vista is afgekeken van 10.4 van Apple. Ik gebruik Mac OS niet voor het mooie uiterlijk, maar omdat computer én programmatuur nu eenmaal goed hun werk doen.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Vista is afgekeken van 10.4 van Apple.
Beetje kort door de bocht, het zijn toch wel heel verschillende designs. Vista heeft een beetje dat glas-effect/transparante schermen. Mac OS lijkt daar toch niet echt op, de accenten liggen daar op zilver en blauw.
Een mooi uiterlijk is waardeloos wanneer hetgeen je niet ziet een gedrocht is.
Helemaal mee eens, maar daarom gebruik ik ook Windows. Omdat ik vind dat ook de onzichtbare gedeeltes goed in elkaar steken.

Nogmaals, uiterlijk is zeker niet het enige wat telt. Maar voor mij maakt het wel het verschil, omdat ik Windows zeker zo prettig vind werken als Linux. Daarnaast vind ik Windows er beter uitzien, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik lever dan ook graag wat snelheid in, in ruil voor een mooi uiterlijk van je besturingssysteem. Het oog wil ook wat :)
Administrateur Steun Firefox
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Ronald-Jan schreef: Helemaal mee eens, maar daarom gebruik ik ook Windows. Omdat ik vind dat ook de onzichtbare gedeeltes goed in elkaar steken.
Alleen jammer dat je niet onder de motorkap kan kijken zoals in Linux of BSD. Hoe kun je dan het innerlijk dan vergelijken met Linux? Dat kan toch helemaal niet?!
Ronald-Jan schreef: Daarnaast vind ik Windows er beter uitzien, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik lever dan ook graag wat snelheid in, in ruil voor een mooi uiterlijk van je besturingssysteem. Het oog wil ook wat :)
Een discussie over smaak zal eindeloos duren, volgens mij moeten we het hier meer over de techniek en ontwikkel methodiek hebben.

Als je Firefox OK vindt, vind je (Free) Open Source Software een goed idee, toch? Linux is (F)OSS, dus in dat opzicht is het net zo OK als Firefox.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Ik snap wat je bedoeld, maar van programmacode heb ik weinig verstand ;)
Daarom maakt het me ook niet uit of ik onder de motorkap kan kijken. Bij mij gaat het dus om ervaringen die je opdoet met een programma in het alledaagse gebruik; IE 6 liet veel spyware door en daarom ben ik overgestapt op Firefox. Dat Firefox ook nog eens uit te breiden is met add-ons is helemaal mooi. Dit zorgt er allemaal voor dat Firefox fijn vindt werken, hoewel ook Firefox zijn beperkingen en zwakke punten heeft.

Mijn Windows crasht eigenlijk nooit en heb ook al jaren geen virussen meer gezien. Dit zorgt er gewoon voor dat je een positief gevoel hebt bij het gebruiken van Windows. Toen ik Linux gebruikte had ik dat niet, dat kwam dus omdat ik weer opnieuw moest leren hoe alles werkte. Omdat ik op dat moment geen problemen met Windows had en omdat ik Windows er mooier uit vindt zien, zie ik geen reden om over te stappen.

Dit sluit niet uit dat ik in de toekomst misschien toch op Linux zal overstappen. Maar zolang ik Windows prettig vind werken en ik geen functies mis, zal dat niet het geval zijn. ;)
Administrateur Steun Firefox
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ronald-Jan schreef:omdat ik Windows er mooier uit vindt zien
Naar wat ik las via rss (Vista komt uit op 29 januari 2007) en de schermafbeeldingen die ik zag, heb ik het gevoel dat je binnenkort een Vista gebruiker wordt. Heb ik gelijk of ongelijk? Ik probeer geen enkele Linux distributie meer daar ik er al altijd problemen mee had. Zowel met vroegere tests als recent met Ubuntu. Wanneer Apple 10.5 vrijgeeft, schakel ik over op 10.5. Geen Linux en zeker geen Windows meer. Uitsluitend Macintosh.
Plaats reactie