Ondersteuning voor html 4.0 transitional

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Ondersteuning voor html 4.0 transitional

Bericht door Samuël »

Hoelang zal Firefox html 4.0 transitional nog blijven ondersteunen? Daar Nvu niet meer verder ontwikkeld wordt, moet ik nu NeoOffice (= OpenOffice.org voor Macintosh) Writer/Web gebruiken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Wat bedoel je met "nog blijven ondersteunen" ? Heb je signalen dat dat niet meer zo zal zijn ? Ik zie niet dat HTML4 door XHTML zal worden vervangen ofzoies. Beide standaarden hebben wat mij betreft hun eigen doel en kunnen prima naast elkaar bestaan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Het valt mij wel op dat ik wel hoe langer hoe meer xhtml pagina's tegenkom, maar dat is nog steeds een minderheid. Er is over gesproken dat html 4 vervangen zal worden door xhtml (zie 3WC). Maar aangezien ik ook geen html kan schrijven noch xhtml en afhankelijk ben van een wyiswyg editor, blijf ik gewoon in NVU met html (en foutloos) werken. Met het programma Selida kun je foutloos xhtml pagina's maken (maar dat programma chrashed mij te vaak) en dat gebeurd ook in NVU. HTML dus !
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik denk dat browsers altijd wel backward-compatibel blijven, zeker met zo'n goede standaard als HTML. XHTML is nog niet echt nodig en ook binnen het W3C zijn ze bezig om toch te kijken of niet dingen aan HTML verbeterd kunnen worden (ipv XHTML te pushen). IE ondersteunt ook XHTML niet, maar rendert het wel gewoon als HTML.
Het WHATWG (samenwerking van o.a. Opera, Mozilla, Safari) heeft ook al lang ideeën over HTML5.

Uitbreidingen zullen er dus ongetwijfeld komen, maar zolang IE die dingen niet ondersteund zal het toch nog lang zo blijven als vandaag te dag. Nu met IE7 kunnen we net wat meer CSS-selectors gebruiken en transparante PNG-afbeeldingen. In dit tempo duurt het wel even voor alle CSS standaarden foutloos zijn geïmplementeerd, laat staan een nieuwe HTML-standaard.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

XHTML is toch gewoon HTML, maar dan consequent gemaakt (elementen mogen niet overlappen, voor elke begintag moet er een sluittag zijn, hoofdletters verschillen van kleine letters,...)? Ik snap niet waarom er nog een versie van 'gewoon' HTML moet komen.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik las dat er gedachten zijn voor html5 en xhtml5. Geen idee wat het betekent maar het klinkt alsof xhtml 2.0 niet het laatste wordt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ach, what's in a 'versienummer' ?
Misschien wordt er gedacht over het uitbrengen van een standaard met een bepaald versienummer. Dat wil nog niet zeggen dat dat versienummer er dan ook echt gaat komen. En als dat versienummer er wel komt dan betekent dat nog niet dat de hele wereld daar dan direct op overstapt.

Neem nou IPv4 en IPv6 (het Internet Protocol). Laatstgenoemde is de opvolger van IPv4, maar de adoptie duurt erg lang. Dit terwijl menigeen al heeft geroepen dat we v6 nodig hebben als we straks al die kleine apparaatjes op het internet willen aansluiten. Maar ondertussen rekt men ook de grenzen van IPv4 verder op en zo kan men de overgang naar v6 verder uitstellen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie