Openoffice.org - calc

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Openoffice.org - calc

Bericht door Robby »

Ik doe een serieuze poging om over te schakelen van Excel naar Calc. Ik heb enkele vragen. Wie kan mij helpen?

- Hoe kan ik een tabel-kop van een tabel die meerdere pagina's beslaat op iedere pagina laten terugkeren?
- Hoe kan ik de cellayout zo instellen dat de inhoud horizontaal door loopt (en eventueel visueel afbreek) ipv de hoogte van de cel automatisch wordt vergroot.
- Als ik een exceltabel inlees in Calc gaat dat redelijk snel. als ik die tabel vervolgens opsla als Calc-bestand dan is dat bestand vervolgens vreselijk traag bij het inlezen. Hoe kan ik dat oplossen? Nu copieer ik blad voor blad in een leeg Calcbestand, dat helpt, maar dat is nogal een foutgevoelige en tijdrovende procedure).
- Bij excel kunnen instellingen per werkblad worden opgegeven (bv marges van pagina's, pagina-eindevoorbeeld etc. Kan dat in Calc ook?
- Ik snap van de macro-recorder geen hout. Kan ik geen toetsencombinatie opgeven? Waar wordt de macro bewaard? Hoe kan ik die oproepen (en uitvoeren).
- Is het mogelijk om een userform te maken? Hoe?
- Hoe kan ik een functie definieren? (Ik had in excel een functie gemaat die het aantal specifieke strings telt binnen 1 cel).
- Wie kan mij helpen met het omzetten van VBA in Star basic? Het is niet al te ingewikkeld voor iemand die goed zit in Starbasic/VBA denk ik.

Ook suggesties voor goede literatuur zijn welkom...

Bedankt!!!
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Openoffice.org - calc

Bericht door ByteWarrior »

Op je vragen kan ik niet zo direct antwoorden. Ik gebruik Calc maar spaarzaam (dit in tegenstelling tot Writer).
Robby schreef:Ook suggesties voor goede literatuur zijn welkom...
Enkele suggesties kan ik je wel geven.

Probeer zeker het OOo-forum eens. Sommige van je vragen zijn daar waarschijnlijk reeds beantwoord.

Bekijk zeker ook eens de nl.OOo documentatiepagina. In de helft van deze pagina vind je een document met de titel: "Handleiding: OpenOffice.org 1.1 Calc/Werkbladdocument". Dat kan je misschien wat vooruithelpen. ;-)

Veel succes met OOo!!
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Bedankt voor je suggesties ByteWarrior. Ik vind engelstalige forums altijd wat lastig. Het ontbreekt helaas aan een goed Nederlandstalig forum voor OOo.
Misschien hebben andere nog suggesties. Anders worstel ik me alsnog door de Engelse forums heen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Als je een forum wilt: Breekpunt forum op voor OpenOffice.org. Het kan daar wel wat langer duren eer je een reactie krijgt, maar je kan er tenminste in het Nederlands posten.

Als je vertrouwd bent met mailinglists, abonneer je je best op de gebruikers mailinglist van nl.OOo. Volledig Nederlandstalig en je krijgt meestal vrij snel een reactie. Meer informatie op: http://nl.openoffice.org/about-mailinglist.html
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Dat forum had ik al gevonden, maar ik vond het niveau aan de lage kant.

Ik als nieuwe gebruiker kon 99% van de vragen al beantwoorden voordat ik goed en wel begonnen was. De serieuze vragen (of de wat moeilijkere) blijven onbeantwoord.

1 gebruiker voeg zelfs "wie van jullie gebruikt OOo" :) :) leuke vraag als je bedenkt dat OOo het forumitem is.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Dat forum had ik al gevonden, maar ik vond het niveau aan de lage kant.
Daarom ook raadde ik de mailinglist aan (de gebruikersmailinglist /welteverstaan). Daar krijg je reacties 24 op 24 en 7 op 7. De meeste reacties daar zijn zeer goed onderbouwd. Blader even door de archieven om jezelf hiervan te overtuigen. ;-)
CorNouws
Berichten: 11
Lid geworden op: 7 september 2004, 7:49
Locatie: Arnhem
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Openoffice.org - calc

Bericht door CorNouws »

Robby schreef:Ik doe een serieuze poging om over te schakelen van Excel naar Calc. Ik heb enkele vragen. Wie kan mij helpen?
Dag Robby,

Op een aantal van je vragen, weet ik uit mijn hoofd geen antwoord.
Maar van een aantal vragen weet ik zeker, dat het gewoon in de prima NL-talige Help staat.
Dus ik zou je willen suggereren, om daar eerst in te lezen.

Met vr. groet,

Cor
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Bytewarrior: aha. die nuancering had ik gemist. Ik zal eens kijken.. ben benieuwd!

CorNouws: Dat heb ik natuurlijk al geprobeerd, maar ik kan het niet vinden. Misschien dat ik te veel zoek op de termen die Excel die gebruikt voor datgene wat ik wil. Vooral voor de simpele dingen die ik gevraagd heb (bv het doorlopen de celinhoud) verwacht ik dat ik het op een gegeven moment wel zal vinden in de helpfunctie. Die is inderdaad erg uitgebreid. Ik had de verwachting dat sommige het hier op dit form me zo zouden kunnen vertellen en dat het voor hen dus ook niet veel moeite kost. Wat ik overigens ook soms moeilijk vind CorNouws is dat de hulpfunctie soms zinnen gebruikt in de trant van: activeer dit ipv de toetsencombinatie noemt. Voor een ervaren gebruiker geen probleem voor een nieuweling, zoals ik, soms onnavolgbaar.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Je hebt gelijk Bytewarrior! Dit is waar ik naar zocht. Ik merk dat ik wat verwend ben door het gebruik van forums (qua layout en structuur) t.o.v. de mailinglists, maar daar wen ik wel aan.

Ik ga eens zoeken of mijn vragen daar al eens door andere gebruikers zijn gesteld...

Overigens jammer dat ik hier zo weinig inhoudelijke response krijg. Ik had verwacht hier vele simpatisanten van OOo te kunnen aantreffen. Van de andere kant is het formum er natuurlijk ook niet op gericht...

Bedankt!
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Robby schreef:Overigens jammer dat ik hier zo weinig inhoudelijke response krijg. Ik had verwacht hier vele simpatisanten van OOo te kunnen aantreffen. Van de andere kant is het formum er natuurlijk ook niet op gericht...
Ik denk dat er inderdaad hier wel veel OOo gebruikers zitten, zo ook ikke :D
Maar ik gebruik het gewoon veel te weinig om op zulke specifieke vragen in te gaan...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Je hebt gelijk Bytewarrior! Dit is waar ik naar zocht. Ik merk dat ik wat verwend ben door het gebruik van forums (qua layout en structuur) t.o.v. de mailinglists, maar daar wen ik wel aan.
Mailinglists zijn heel bruikbaar en vergelijkbaar met fora. Ze zijn enkel wat onhandiger als het op de hoeveelheid mails aankomt, maar daar wen je wel snel aan.
Overigens jammer dat ik hier zo weinig inhoudelijke response krijg. Ik had verwacht hier vele simpatisanten van OOo te kunnen aantreffen. Van de andere kant is het formum er natuurlijk ook niet op gericht...
Je zegt het zelf: dit forum is er niet echt op gericht. Ik denk dat er hier genoeg OOo aanhangers zijn, maar daarom weten ze nog niet het antwoord op je vraag. Voor specifieke vragen moet je steeds een zo specifiek forum/mailinglist bezoeken...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Je zegt het zelf: dit forum is er niet echt op gericht. Ik denk dat er hier genoeg OOo aanhangers zijn, maar daarom weten ze nog niet het antwoord op je vraag. Voor specifieke vragen moet je steeds een zo specifiek forum/mailinglist bezoeken...
Nou, je hebt hier in elk geval de beheerder van de OpenOffice-startpagina aan boord :) Hmm, dat zei ik onlangs ook over de WindowsXP-startpagina. Ik verval in herhaling...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Dat kan ik me herinneren Martijn...,

Ik heb nu enkele van mij "oude" excelbestanden ingelezen in Calc. 1 ervan wordt voortdurend corrupt. (m.a.w. inlezen gaat goed, kan er ook dingen in wijzigen, Maar nadat ik 'm opsla als calc-bestand, kan ik het bestand niet meer inlezen en blijft Calc hangen. Ben je zoiets ooit eerder tegen gekomen?

(Versie 1.1.1)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Robby schreef:Ik heb nu enkele van mij "oude" excelbestanden ingelezen in Calc. 1 ervan wordt voortdurend corrupt. (m.a.w. inlezen gaat goed, kan er ook dingen in wijzigen, Maar nadat ik 'm opsla als calc-bestand, kan ik het bestand niet meer inlezen en blijft Calc hangen. Ben je zoiets ooit eerder tegen gekomen?
Nee, het komt mij niet direct bekend voor, maar ieder Excel-werkboek is natuurlijk weer anders. Wordt het ook corrupt als je het bijvoorbeeld weer in Microsoft Excel (XLS)-formaat opslaat ? Niet dat ik dat zou willen aanraden, maar dan kun je tenminste bekijken of het aan het inlezen van het OpenOffice.org-bestandsformaat ligt of dat er iets anders aan de hand kan zijn.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Ik heb gedaan wat je voorstelde Martijn. Eerst Cals het Excelbestand laten inlezen en toen opgeslagen als Excelbestand. Het bestand was toen nog te lezen door zowel Excel als Calc. Vervolgens heb ik het bestand opgeslagen als een Calcbestand op een andere directory en vervolgens kon ik het bestand gewoon inlezen met Calc.

Ik heb uren zitten worstelen met dat bestand :( Ik weet niet wat er gebeurd is, maar het probleem lijkt nu opgelost! :)

Bedankt!
Plaats reactie