Linux is dat goed

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Waarschijnlijk moet je nog even in je BIOS aangeven dat je PC opstart vanaf CD... :roll:
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

cysoon schreef:Waarschijnlijk moet je nog even in je BIOS aangeven dat je PC opstart vanaf CD... :roll:

En hoe kom ik in de BIOS???

Groetjes Helena
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik weet niet of je een merk pc hebt zoals Dell of Packard Hell?
Maar meestal als je opstart zie je een scherm of een logo met aan de onderkant een regeltje tekst met instructies hoe in de setup te komen.
Vaak is dit de toets DELETE of F8.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef:
En hoe kom ik in de BIOS???

Groetjes Helena
Het verschilt soms per computer hoe je erin komt.Wil je het zeker weten moet je het boekje van je moederbord erbij pakken.Of hier een uitleg. :D

http://support.net4u.be/modules.php?nam ... cle&sid=69
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef:
En hoe kom ik in de BIOS???

Groetjes Helena
Het verschilt soms per computer hoe je erin komt.Wil je het zeker weten moet je het boekje van je moederbord erbij pakken.Of hier een uitleg. :D

http://support.net4u.be/modules.php?nam ... cle&sid=69
Hoi dank je voor de link.....

ik heb het boekje van de moeder board niet meer.. toch even de pc open breken om te kijken wat voor merk moeder board het is (nee helaas het staat er niet op ;(

Toch maar op alle knoppen rammen ;)

en dan morgen vond even gouw kijken op die live cd!

Groetjes Helena
Laatst gewijzigd door gohelena op 11 februari 2007, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Je moet ook zorgen dat je CD goed gebrand is: niet als data-CD, maar als image. Als je met Verkenner naar de CD gaat en je ziet alleen een iso-bestand, dan moet je opnieuw branden.
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rebil schreef:Je moet ook zorgen dat je CD goed gebrand is: niet als data-CD, maar als image. Als je met Verkenner naar de CD gaat en je ziet alleen een iso-bestand, dan moet je opnieuw branden.

Dat is de fout...ik heb hem als ISO gebrand...

even branden en morgen weer uitproberen!

Een hele bevalling hoor een live CD maken en Linux uitproberen ;)
Groetjes Helena
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Sebazzz schreef:Ik weet niet of je een merk pc hebt zoals Dell of Packard Hell?
Maar meestal als je opstart zie je een scherm of een logo met aan de onderkant een regeltje tekst met instructies hoe in de setup te komen.
Vaak is dit de toets DELETE of F8.
het is een IBM.......
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef:
het is een IBM.......
Die IBM,is die van de zolder.Of is dit je nieuwe computer. :) Volgens mij moet je bij IBM.(Heb helaas geen kaas gegeten van IBM :cry: )druk F1 voor Setup.F12 drukken voor menu Opstartapparaten.Maar weet ik niet zeker. :?

En F12 kun je volgens mij het beste gebruiken.
IBM heeft ook nog wel is het probleem dat de bios beveiligd is met een wachtwoord. :cry: Maar die is wel te kraken.

Is er niemand met een IBM die het even kan vertellen.WEL TOCH.! :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

gohelena schreef:
Sebazzz schreef:Ik weet niet of je een merk pc hebt zoals Dell of Packard Hell?
Maar meestal als je opstart zie je een scherm of een logo met aan de onderkant een regeltje tekst met instructies hoe in de setup te komen.
Vaak is dit de toets DELETE of F8.
het is een IBM.......
Info over hoe in BIOS te geraken bij een IBM. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

adri schreef:
gohelena schreef:
Sebazzz schreef:Ik weet niet of je een merk pc hebt zoals Dell of Packard Hell?
Maar meestal als je opstart zie je een scherm of een logo met aan de onderkant een regeltje tekst met instructies hoe in de setup te komen.
Vaak is dit de toets DELETE of F8.
het is een IBM.......
Info over hoe in BIOS te geraken bij een IBM. ;)

Hoi adri
dankje voor de link.....waarom...zijn er verschillende manier om in bios te komen......"omdat er verschillende moeder board zijn" en waarom maken ze ze dan het ingewikkeld met die codes????? "omdat het leuk is".

Nou ja.....ik ga al die codes uit proberen......ik ben zeker een avondje zoet mee om de oc aan en uit te zetten..en op i van de 10 mogelekeheden op de knoppen te rammen :x

Groetjes Helena
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

gohelena schreef:Nou ja.....ik ga al die codes uit proberen......ik ben zeker een avondje zoet mee om de oc aan en uit te zetten..en op i van de 10 mogelekeheden op de knoppen te rammen
Als het goed is, dan geeft de computer de toetscombinatie wel in beeld tijdens het opstarten:
A user will know when to press this key when they see a message similar to the below example as the computer is booting. Some older computers may also display a flashing block to indicate when to press the F1 or F2 keys.

Press <F2> to enter BIOS setup

Tip: If your computer is a new computer and you are unsure of what key to press when the computer is booting, try pressing and holding any key on the keyboard. This will cause a stuck key error, which may allow you to enter the BIOS setup.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef:
het is een IBM.......
Die IBM,is die van de zolder.Of is dit je nieuwe computer. :) Volgens mij moet je bij IBM.(Heb helaas geen kaas gegeten van IBM :cry: )druk F1 voor Setup.F12 drukken voor menu Opstartapparaten.Maar weet ik niet zeker. :?

En F12 kun je volgens mij het beste gebruiken.
IBM heeft ook nog wel is het probleem dat de bios beveiligd is met een wachtwoord. :cry: Maar die is wel te kraken.

Is er niemand met een IBM die het even kan vertellen.WEL TOCH.! :D
Mijn IBM is van die zolder..mijn oude beestje
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

nirwana schreef:
gohelena schreef:Nou ja.....ik ga al die codes uit proberen......ik ben zeker een avondje zoet mee om de oc aan en uit te zetten..en op i van de 10 mogelekeheden op de knoppen te rammen
Als het goed is, dan geeft de computer de toetscombinatie wel in beeld tijdens het opstarten:
A user will know when to press this key when they see a message similar to the below example as the computer is booting. Some older computers may also display a flashing block to indicate when to press the F1 or F2 keys.

Press <F2> to enter BIOS setup

Tip: If your computer is a new computer and you are unsure of what key to press when the computer is booting, try pressing and holding any key on the keyboard. This will cause a stuck key error, which may allow you to enter the BIOS setup.
Ik ga eens goed kijken.....het valt niet op die verhaal ik krijg vrij snel die windows logo (brrrrr) en op die F12 drukken :)
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

nirwana schreef:
gohelena schreef:Nou ja.....ik ga al die codes uit proberen......ik ben zeker een avondje zoet mee om de oc aan en uit te zetten..en op i van de 10 mogelekeheden op de knoppen te rammen
Als het goed is, dan geeft de computer de toetscombinatie wel in beeld tijdens het opstarten:
A user will know when to press this key when they see a message similar to the below example as the computer is booting. Some older computers may also display a flashing block to indicate when to press the F1 or F2 keys.

Press <F2> to enter BIOS setup

Tip: If your computer is a new computer and you are unsure of what key to press when the computer is booting, try pressing and holding any key on the keyboard. This will cause a stuck key error, which may allow you to enter the BIOS setup.
Het is gelukt het is F1...en de cd live starte ook op.....vol verwachting keek ik naar de Ubuntu logo.....
en nu gaat het geburen....
een dos schermpje.......allemal errors in de HDD (harde schijf?????)
Het is wel lochies mijn oude Pc is echt uit gewoond ;)

Nu wil ik mijn hardeschijf leeg maken met behoud van mijn besturingsysteem....(omdat ik van mijn live cd wil genieten)
Ik heb even gegoogled..maar kom niet uit hoe het nou moet....veel moeilijk termen en mogelijk heden......en ben bang dat ik de besturing systeem eruit knal...

Wat gegevensvan mijn OUDE PC
Ik heb op C:/eigenschapen gekeken en zie: bestandsysteem NTFS...
Heb windows.... :oops:
En heb geen Windows instalatie cd.........(wel de Windows media center...mar dat kan mijn oude pc niet aan geloof ik.
pentium III
930MHZ 320 MB

Hoe kan ik de de harde schijf nou veilig leeg maken op behoud van de besturingsysteem (ik durf het "verboden woord" niet uit te spreken ;) )

of moet ik naar optie 2 Alles eruit gooien wat op mijn harde schijfstaat.
en linux er op zetten. (dat kan toch ook via de live cd???)
Ik werk rtoch alleen op de niewere pc.....en mij oude pc is een rommel...en back up pc aals de andere weereens crasht (et dank aan windows ;) )
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Plaats reactie