Welke linux besturingssysteem is "kind" vriendelij

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Welke linux besturingssysteem is "kind" vriendelij

Bericht door gohelena »

Oke jongens....
ik ga op maandag een poging doen op ubuntu live cd op mijn oude pc...
maar nu de vraag welke Linux besturingssysteem is goed voor een beginner die veel te lang op m$ heeft gewerkt? :oops:
want er zijn er heel veel Linux besturingssystemen zag ik........ :shock:

groetjes Helena
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Ik probeer je niks aan te smeren hoor! :wink: Maar ik als ik jouw was koos ik voor ubuntu die is zeer gebruikersvriendelijk en makkelijk.Ja helaas ik ben een echte ubuntero. :lol: Ik heb verschillende distro's geprobeerd.Fedora linux,Suse linux,Linspire,Debian etc.(Niks mis mee hoor! het blijft linux.)Maar toch kom ik iedere keer weer op ubuntu terug en ik blijf erbij. 8)

En als je nu echt wil weten welke linux besturingssysteem "kind" vriendelijk is zou ik voor Edubuntu kiezen.HaHaha.! :lol: :wink:

Edubuntu (Kids Werkomgeving)
Afbeelding
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Yup, ik zou ook zeker voor Ubuntu gaan. De meeste hardware werkt out-of-the-box, en hardware die dat niet doet is vaak na wat gerommel zo aan de praat te krijgen :D
Het is dat ik ook van gamen houd, anders had ik Windows allang laten vallen.

En mochten er problemen zijn, kan je hier altijd een vraag stellen :)
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

Ik ben het met Rappie Pappie eens dat Ubuntu de beste keuze is. Op het moment is er dermate veel documentatie op wiki's en fora te vinden dat google bijna antwoord op ieder probleem heeft. Ik denk dat dat vooral belangrijk is om het besturingssysteem te begrijpen. Ondanks deze hoeveelheid informatie is het misschien wel verstandig om een boek te lezen over linux en misschien ubuntu in het bijzonder.
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Sebazzz schreef:En mochten er problemen zijn, kan je hier altijd een vraag stellen
Ik wil de thread niet hijacken, maar geld dat ook voor mij? Mijn ervaringen met (K)Ubuntu zijn ... ehhh.... niet. De live CD crashed zodra Grub laadt. Kernel panic roept ie en dan blijft het stil.

Nou, ik ben geen expert, maar als "Kernel panic" je OS's laatste woorden zijn dan is dat niet goed. :roll:
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ja, kernel panic dat vis het blauwe scherm van Linux, alleen dan nog wat pittiger. Zit er iets fout in de hardware van je computer? Heb je al één memtest86+ gedraaid?
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Sebazzz schreef:Yup, ik zou ook zeker voor Ubuntu gaan. De meeste hardware werkt out-of-the-box, en hardware die dat niet doet is vaak na wat gerommel zo aan de praat te krijgen :D
Het is dat ik ook van gamen houd, anders had ik Windows allang laten vallen.

En mochten er problemen zijn, kan je hier altijd een vraag stellen :)
Ik hoor het al ubuntu is kind vriendelijk!
Bedankt voor jullie tips!
Ik ga zeker linux bestuderen op het net en met mijn live cd dat ik het kan proberen....
Misschien zet ik linux wel op mijn oude pc....(de zolderIBM pc) om beter linux te kennen... als ik iets verkeer doet om dat ik nog een inux leek ben..kan ik nog mijn nieuwre gebruiken om raad te vragen.....
Zo kan ik toch langzaam wennen aan Linux....
En ik vind dat Linux een eerlijke kans verdiend....
en je kan als linux leek niet zeggen na 2 manden "het is niet goed"...want je Moet Linux gewoon leren kennen en begrijpen en dat heeft tijd nodig!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik hoor niet veel leken die dat zeggen ;)
De meesten proberen het één dag en zeggen dan dat het niks vinden... watjes.
Mooi dat er ook mensen zijn die moeite doen om te wennen :D
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Sebazzz schreef:Ik hoor niet veel leken die dat zeggen ;)
De meesten proberen het één dag en zeggen dan dat het niks vinden... watjes.
Mooi dat er ook mensen zijn die moeite doen om te wennen :D
Ik heb ook nog eens gelukt dat:

1 ik leer gierig bent
2open staat voor nieuwe dingen
3 Windows gewoon K$T is
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Ik ben pas vorige week gestart met Ubuntu en heb de meeste problemen (printer, grafische kaart, online bankieren) zelf kunnen oplossen met en door het lezen van info hier gekregen en zelf gevonden op het net.

Ik heb nog geen ogenblik spijt gehad van deze overstap, ik werk voor 99% met Ubuntu (rekenblad en tekstverwerker van van OOo, fotobeheer, surfen, muziekbeheer, enz...) :
Het werkt perfect, is snel... wat zeg ik.... is heel snel in vergelijking met XP. Ik vind voorlopig niks anders dan positieve zaken. Ik moet natuurlijk nog veel zaken ontdekken zoals het brandprogramma, mp3 conversie, enz... maar ik ben overtuigd dat ook hier waardige vervangers bij zitten voor de windowsvarianten.
Het overige percentje werk ik nog met XP wegens PDA + Outlook ( werk gerelateerd) en MusicCollector (een programma waarmee ik mijn cd-collectie heb gecatalogiseerd) tot ik een sycronisatietool voor de PDA + Evolution en een gelijkaardig progje voor MuzCol gevonden heb, inclusief het converteren van de database van MuzCol.

Dus aarzel niet in dit avontuur te stappen, het zal je heel goed bevallen. En de heren en dames van dit Forum helpen U wel door de problemen heen.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Crépieux schreef: Dus aarzel niet in dit avontuur te stappen, het zal je heel goed bevallen. En de heren en dames van dit Forum helpen U wel door de problemen heen.
Wat positieve ervaringen zeg!
Ik hoop dat ik op mijn oude pc Linux er op kan fixen ( lees mijn avontuur: www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=9790 )

Ik word als Linux leek nu al (en ik heb nog niet eens linux) al heel goed en lief geholpen...dat geeft me een goed gevoel....en de stap naar linux...word kleiner ;)

Ik verheug me op om linux te leren kennen!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Crépieux schreef: Ik moet natuurlijk nog veel zaken ontdekken zoals het brandprogramma, mp3 conversie, enz... maar ik ben overtuigd dat ook hier waardige vervangers bij zitten voor de windowsvarianten.
Het overige percentje werk ik nog met XP wegens PDA + Outlook ( werk gerelateerd) en MusicCollector (een programma waarmee ik mijn cd-collectie heb gecatalogiseerd) tot ik een sycronisatietool voor de PDA + Evolution en een gelijkaardig progje voor MuzCol gevonden heb, inclusief het converteren van de database van MuzCol.
.
Brandprogramma: K3B, zeer gebruiksvriendelijk en werkelijk uitmuntend progje.
Muziekcollectie beheren: Amarok.
MP3 converteren, CD's rippen: KAudioCreator.
Afbeelding
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

adri schreef:Brandprogramma: K3B, zeer gebruiksvriendelijk en werkelijk uitmuntend progje.
Muziekcollectie beheren: Amarok.
K3B en Amarok :D
Perfecte programma's, en K3B vindt ik persoonlijk beter dan Nero, en met Amarok kan ik ook me iPod beheren :D
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Uhum. :D GnomeBaker is ook een zeer goed brand programma. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Bedankt de suggesties.

Amarok ken ik dus al en hierover ben ik heel erg te spreken; Ik gebruik het dagelijks voor het afspelen van mp3's. Wat ik met MusicCollector doe is van een gans andere aard, het is in feite en database zonder player die ik gebruik om mijn CD collectie te beheren ( lees archiveren) van een 600-tal cd's met klassieke muziek en een 500 tal met pop-rock-etc....
Ik heb hierin reeds een enorme tijd gestoken, om de gegevens te verzamelen via freedb en CCDB én om deze info aan te passen aan eigen behoefte. Dit wil ik dus niet opnieuw doen en zoek een programma waarin ik deze DB kan importeren zonder gegevensverlies.

Aan branden ben ik nog niet toe gekomen maar ik neem de suggesties hierboven zeker ter harte.

Bytheway, wat is het verschil tussen ogg vob (of zoiet) en mp's? Is er een kwaliteitsverschil? Kan het eerste met een mp3speler worden afgespeeld?
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Plaats reactie