Linux is dat goed

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat er al dan niet op je harde schijf staat maakt voor die live CD helemaal niks uit. Die doet verder niks met je HD. Als Ubuntu niet opstart, dan heeft dat eerder te maken hardwareproblemen, zoals een grafische kaart die niet herkend wordt, CD niet goed (niet goed gebrand of gewoon van een slechte kwaliteit) of is je monitor gewoon naar de vaantjes. Het is van hieruit onmogelijk te bepalen wat de exacte oorzaak is.
Misschien dat de foutmelding een hint oplevert. Meestal krijg je wel de melding dat je de fouten na kunt kijken in /var/log/messages of /var/log/Xorg.0.log. Of dat bij een live CD ook bruikbare aanwijzingen oplevert durf ik niet te zeggen. Maar je kunt het allicht proberen: Start de CD op en als je een foutmelding krijgt, kijk dan goed naar wat er staat. Typ dan vi /var/log/Xorg.0.log (als je daar tenminste de gelegenheid toe krijgt). Als dat lukt, zoek dan naar de regels die EE ervoor hebben staan.
Misschien dat het wat oplevert, maar ik garandeer niks...

Overigens, de harde schijf leeg maken zonder het bestaande OS te verwijderen gaat niet meevallen. ;)
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Hardware wordt door Linux net altijd ondersteund. Dat komt omdat sommige hardwarefabrikanten het vertikken om drivers te schrijven voor hun producten. Nu heb je de mazzel dat Linux gebruikers dat dan vaak zelf doen en via het internet aanbieden. Da's het mooie van de gemeenschap. Het nadeel is dat voor sommige hardware dat dus nog niet gedaan is.

Jouw zolder PC is al weer wat ouder. Mensen help mij hier even, ik denk hardop. Ubuntu kan natuurlijk niet alle drivers mee leveren voor alle hardware die ooit gemaakt is.

Ubuntu is een distro die een volwaardige en geavanceerde desktop levert voor PC's die adt ook kunnen trekken. Het is een volwaardig alternatief voor M$. De meegeleverde interface is bijvoorbeeld standaard Gnome. Dat is iets lichter dan KDE, maar wel weer wat zwaarder dan Windows 3.11. Met alle mogelijkheden zoals OpenOffice.org en dergelijke programma's mikt Ubuntu denk ik niet op jouw zolder PC. En dus kan het zijn dat drivers van oudere hardware niet meegeleverd zijn.

Mijn diagnose: Jouw zolder PC is te oud voor Ubuntu.

Da's het slechte nieuws (als ik gelijk heb, want dat zit nog). Het goede nieuws is dat er genoeg beweging in de Linux gemeenschap is die zich richt op het geven van een tweede leven aan computers die naar M$ maatstaven zwaar verouderd zijn. Een P3 zoals die van jou kan een prima werkstation worden. Kijk maar even op internet (google is je vriend) naar bijvoorbeeld FeatherLinux ofzo.

Oh oh .. en als je niets op je computer meer hebt staan behalve een OS, dan kan je die eigenlijk wel verwijderen toch? Wat staat er op eigenlijk? W95 waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Oke

dus ik moet (ik moet niks ;) )Feather Linux downloaden...en is dat een live cd? of DE besturing software?

[Oh oh .. en als je niets op je computer meer hebt staan behalve een OS, dan kan je die eigenlijk wel verwijderen toch? Wat staat er op eigenlijk? W95 waarschijnlijk??}

bedoel je eigelijk...gooi! die winows er uit! en zet Linux er op!

Mijn OS (of was ;) ) Win XP..echt waar
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Ik krijg een Bruin/brons kleurige achtergrond met de ubuntu logo
Ik kan kiezen uit pepaalde opties..(het kan afwijken m dat ik uit mijn hooft doet)
Talen
Linux op starten
Linux veilige modus
en ik geloof nog iets

ik kies linux opstarten...

ik zie nog steeds de bruine/bros kleurige achtergrond met een balkje
ergen recht onder aan zit ok
en links onder aan een verhaal (wat?..al sla je me dood :roll: )

dan zie ik een zwart (dos achtige) scherm....met codes 1 van die codedes is een lang nr en daarna deze code error devis hdd logical bloc en dan een nr 0 of een 1..daar na weer een ander nr.....
en dat gaat en tijdje door..
mijn scherm staat vol met die codes.........

Ik heb heelaas niet de beuroblad met de bijhoordende pictogrammen gezien :(

Met mijn beeldscherm is niks aan de hand ik zie normaale kleuren en vormen
adri schreef: Start de CD op en als je een foutmelding krijgt, kijk dan goed naar wat er staat. Typ dan vi /var/log/Xorg.0.log (als je daar tenminste de gelegenheid toe krijgt). Als dat lukt, zoek dan naar de regels die EE ervoor hebben staan.
Misschien dat het wat oplevert, maar ik garandeer niks...
Waneer en waar an ik die code typen....
Laatst gewijzigd door gohelena op 12 februari 2007, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

gohelena schreef:dus ik moet (ik moet niks :wink: )Feather Linux downloaden...en is dat een live cd? of DE besturing software?

Heheh.... dat is de spirit ;) Je moet niks, maar wie weet wil e het wel. Dat van Feather Linux was uit mijn hoofd, ik was te lui om te googelen om je een lijst met opties te geven. Ook omdat ik niet weet of ik wel gelijk had. Als je XP hebt weten te draaien op je zolder PC dan trekt ie Ubuntu ook misschien nog wel.
gohelena schreef:
ik schreef:Oh oh .. en als je niets op je computer meer hebt staan behalve een OS, dan kan je die eigenlijk wel verwijderen toch? Wat staat er op eigenlijk? W95 waarschijnlijk??}
bedoel je eigelijk...gooi! die winows er uit! en zet Linux er op!
Ja, wat ik bedoelde is als je niets op je computer hebt dan heb je je OS ook niet nodig. Dus tenzij je nog plannen hebt met je oude computer, zoals er een tekstverwerker, internetbrowser of jukebox van maken, kan je je OS er af gooien. Weerom, het is wat je wilt. Maar als je het mij vraagt kan je van die P3 beter iets werkends maken onder Linux, dan 'm stof laten verzamelen op zolder. Overigens kwam ik laatst iets tegen dat ze van oude computers = nieuwe harde schijf + geluidskaart + een lichte Linux distro jukeboxen maakten. Leuk jôh, en dan denken mensen dat ze niets meer kunnen met die oudjes....
gohelena schreef:Waneer en waar an ik die code typen....
Ken je DOS nog? Dat zwarte scherm met dat knipperende puntje... en dan typte je wat je wilde dat de computer ging doen. Ach goede oude tijd. Toen de harde schijf optioneel was en de muis alleen voor grafisch ontwerpers. M$ heeft die tijd lang achter zich gelaten, maar Linux werkt met een echte shell. Gewoon omdat het goed werkt, en omdat de meer ingewikkelde dingen makkelijker zijn om in te typen dan om via een wizard uit te voeren. Maar ik heb het nu niet over mijzelf helaas. Ik zit met boeken en blaadjes en aantekeningen om een .tar te decomprimeren.


Maar goed, waar stopt je computer? Mag je al typen, of zegt ie tegen jou ook "Kernel panic"?
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Even rond geneusd voor distro's die oude computers nieuw leven inblazen, en ik kwam op het volgende:
Puppy Linux
Damn Small Linux
Slackware

Maar dit is voor je zolder PC. Voor je echte zou ik die schijf van Ubuntu toch maar niet weg doen. Ubuntu is een distro die steeds populairder wordt, en dat zal een reden hebben ;)
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Freston schreef:Even rond geneusd voor distro's die oude computers nieuw leven inblazen, en ik kwam op het volgende:
Puppy Linux
Damn Small Linux
Slackware

Maar dit is voor je zolder PC. Voor je echte zou ik die schijf van Ubuntu toch maar niet weg doen. Ubuntu is een distro die steeds populairder wordt, en dat zal een reden hebben ;)
ik gooi die cd zeker niet weg wees maar niet bang ;)
Bedankt voor de links ga meteen kijken naar je links!......
en google op de namen natturlijk!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Freston schreef: Heheh.... dat is de spirit Wink Je moet niks,
dat is het fijne van Linux....de vrijheid!!! de vriendelijkheid!
Freston schreef: Ken je DOS nog? Dat zwarte scherm met dat knipperende puntje... en dan typte je wat je wilde dat de computer ging doen.
Ja die ken ik nog!!!
maar wel heeeeel lang geleden...ik geloof dat ik net zo oud als DOS ben ;)
Ik was toen 6 en op school hadden we afgedankte "kantoor pc's"
En we vergaten soms wel eens de code's of we typte een leter te veel of minder...
op een geven momend stond de hele klas codes te dreunen... en maar tyen welke code goed was....voor een kind was DOS vrij pittig ;)

Nu dat ik ouder bent een helemaal geherzend spoeld mben door M$
Ben ik de codes vergeten....oh ja F4 dat was opslaan in WP...
Maar ik snap dat DOS veel stabieler is dan de labiele M$
Freston schreef:Maar goed, waar stopt je computer? Mag je al typen, of zegt ie tegen jou ook "Kernel panic"?
ik geloof van niet....alleen die ingewikelde codes..... (het verhaal staat hier op...een paar berichten boven deze)

Min oude pc is ook om mee te internetten als de nieuwe uitvalt door M$
altijd handig als back upje.....en Linux te leren kennen....
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Ik heb al weer een hoop gemist zie ik wel. :D
Btw heb je de live cd al gecontrolleerd op fouten.Dat kun je voor kiezen in het beginscherm als de livecd opstart in het menu. :)
En ja het oude beestje kan ubuntu misschien wel niet aankunnen.Ik weet het niet,want ik kan het hier vandaan allemaal niet zien maar volgens mij moet dat makkelijk gaan.. :P :wink:
Maar goed er is nog een andere optie. :wink:

Fluxubuntu gebaseerd op fluxbox en ubuntu en federlicht.
http://www.debianadmin.com/fluxbuntu-li ... nager.html
http://fluxbuntu.org/

Downloads.
http://fluxbuntu.org/?q=node/3

Gohelena fluxubuntu werkt het zelfde als de livecd van ubuntu.
Alleen als je de livecd van fluxubuntu gebruikt en je gaat inloggen met de livecd.moet je dit invoeren.

Gebruikersnaam: fluxbuntu
password: livecd

Een hart onder de riem. :wink:
Gohelena, ik weet het er is veel informatie over linux.(Waar je kop soms van gaat tollen.)en wat is nu het beste daar liep ik in het begin ook tegenaan.Maar laat je niet te snel van de wijs brengen.Het gaat je lukken.Het is mij immers ook gelukt en ik was in het begin ook een leek.Wie niet. :wink: (Doorzetten ook al wordt je er soms moedeloos van).De weg naar vrijheid is in het echte leven soms ook niet makkelijk. :wink: Als het straks werkt is het iets wat van jezelf is.Wat jij vrij mag gebruiken en naar hartelust mag aanpassen. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef: Een hart onder de riem. :wink:
Gohelena, ik weet het er is veel informatie over linux.(Waar je kop soms van gaat tollen.)en wat is nu het beste daar liep ik in het begin ook tegenaan.Maar laat je niet te snel van de wijs brengen het gaat je lukken. :wink: (Doorzetten ook al wordt je er soms moedeloos van).De weg naar vrijheid is in het echte leven soms ook niet makkelijk. :wink: Als het straks werkt is het iets wat van jezelf is.Wat jij vrij mag gebruiken en naar hartelust mag aanpassen. :wink:

mooi gezecht....snif...
maar ik ga zeker door zetten.....al is het soms wel lastig....
maar ik ga er voor! en het gaat zeker lukken!
de dwonload wil niet lukken..het is een torent...en geen iso :(
even google.....
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

AAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGG!!!!

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Ik wil gewoon een iso downoad.... krijg ik een torent waar ik geen raad mee weet!!!

de downlood is te vinden op: http://fluxbuntu.org/?q=node/3 en daar staan weer links naar verschillende sites voor een download...

ik kan kiesen uit verschillende opties!!!
Mirror 1...en 2 welke moet ik nemen?
Help ik ben echt een leek :(

Ik wil linux leren kennen.......en warom zit me alles tegen!!!


sorry jongens.......ik moest me even uiten....

even normaal vragen...dat an ik best...
waar kan ik een iso download vinden van fluxbuntu.....*kijkt nu heel lief*
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef:
ik kan kiesen uit verschillende opties!!!
Mirror 1...en 2 welke moet ik nemen?
Help ik ben echt een leek :(
Die linkjes die op de website staan gewoon in de zoekbalk van firefox plakken.En dan komt er een venster naar voren dat hij gaat downloaden.Moet je even proberen welke de beste is kwa snelheid.Het maakt niet uit welke link je kiest want hij download hetzelfde iso bestand van fluxbuntu. :wink:

Deze werkt het beste volgens mij.
http://mirrors.velvetcache.org/fluxbuntu/

Dan kies je op de website voor de download van..
28-Sep-2006 14:22 309M
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef:
ik kan kiesen uit verschillende opties!!!
Mirror 1...en 2 welke moet ik nemen?
Help ik ben echt een leek :(
Die linkjes die op de website staan gewoon in de zoekbalk van firefox plakken.En dan komt er een venster naar voren dat hij gaat downloaden.Moet je even proberen welke de beste is kwa snelheid.Het maakt niet uit welke link je kiest want hij download hetzelfde iso bestand van fluxbuntu. :wink:

Deze werkt het beste volgens mij.
http://mirrors.velvetcache.org/fluxbuntu/

Dan kies je op de website voor de download van..
28-Sep-2006 14:22 309M

dankje wel voor de snelle hulp *word nu iets rustiger*

er was zo veel keus.... ebn nu bezig aan het downloaden......
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef: dankje wel voor de snelle hulp *word nu iets rustiger*

er was zo veel keus.... ebn nu bezig aan het downloaden......
Dat downloaden duurt wel even.Kun je een bakkie koffie pakken,en even van genieten.En tot rust komen. :lol: :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef: dankje wel voor de snelle hulp *word nu iets rustiger*

er was zo veel keus.... ebn nu bezig aan het downloaden......
Dat downloaden duurt wel even.Kun je een bakkie koffie pakken,en even van genieten.En tot rust komen. :lol: :wink:

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Plaats reactie