Linux is dat goed

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Die IBM van je is vrij aardig vergelijkbaar met mijn Slackwarebox (384MB RAM, 1000 Mhz) en daar draait Slack (met KDE!) dus als een tierelier op, sneller dan W2000 op een nieuwe P4 pc.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat Slackware zo'n beetje de snelste distro is (maar niet de gemakkelijkste voor beginners).
Ubuntu is erg gebruiksvriendelijk, maar niet de snelste, op oudere machines. Daarbij komt dat Ubuntu met een veel nieuwere kernel werkt (wat een probleem kan zijn voor jouw oude hardware).
Je zou, om je nog maar even wat keuzes erbij te geven, Zenwalk eens kunnen proberen. Zenwalk is gebaseerd op Slackware, maar wat gebruiksvriendelijker. Of anders Xubuntu, dat is Ubuntu met een Xfce-desktop (een veel lichtere desktop dan KDE of Gnome), maar ja, je zit met diezelfde kernel.

Overigens, ik bedenk me nu net dat Zenwalk ook een nieuwe kernel heeft (2.6.18, geloof ik), terwijl Slackware standaard met een 2.4 kernel komt (die wel eens geschikter voor jouw hardware zou kunnen zijn).

En anders is er altijd nog Damn Small Linux, dat kun je op een 286 nog installeren.

Begint het al te duizelen? :)

Mocht je besluiten om Slackware (de enige echte! ;) ) te proberen, dan zul je in het begin tegen een steile leercurve aanlopen. Maar Manuel (die hier ook nogal eens rondhangt) en ik draaien beiden Slackware, dus je krijgt er echt wel hulp bij hoor. :)

Gaat lukken.
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Dat weten jullie vast wel. Dit:
Afbeelding
Je ziet dat ik slackware-11.0-install-dvd.iso neer aan het halen ben. Maar er zijn er nog twee met die naam, met als extra extentie .asc en .md5. Beiden 1 KB. Moet ik daar nog iets mee? Ik kan geen readme vinden.

En, kan ik dit over SuSE 10.0 heen zetten, of moet ik die er eerst af halen? ik heb dual boot met XP, en dat wil ik voorlopig even zo houden.
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

Freston schreef:Je ziet dat ik slackware-11.0-install-dvd.iso neer aan het halen ben. Maar er zijn er nog twee met die naam, met als extra extentie .asc en .md5. Beiden 1 KB. Moet ik daar nog iets mee? Ik kan geen readme vinden.
Beide bestanden zijn om te testen of de download goed is. Je hoeft er dus niets mee te doen.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

JAF schreef:
Freston schreef:Je ziet dat ik slackware-11.0-install-dvd.iso neer aan het halen ben. Maar er zijn er nog twee met die naam, met als extra extentie .asc en .md5. Beiden 1 KB. Moet ik daar nog iets mee? Ik kan geen readme vinden.
Beide bestanden zijn om te testen of de download goed is. Je hoeft er dus niets mee te doen.
Jawel, maar alleen in het geval dat je dat zelf wenst. Je kan bijvoorbeeld het programmaatje winmd5sum gebruiken. Dit is open source, en gratis.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Freston schreef: En, kan ik dit over SuSE 10.0 heen zetten, of moet ik die er eerst af halen? ik heb dual boot met XP, en dat wil ik voorlopig even zo houden.
Je kunt een andere distro over je SuSE heen zetten, maar let wel op hoe je dat met de bootloader gaat doen. SuSE komt -als ik me niet vergis- standaard met GRUB, Slackware standaard met LILO (hoewel GRUB wel op de distro meegeleverd wordt). Als je GRUB hebt en die ook in de MBR staat, dan moet je bij een Slackware-installatie wel opletten dat je LILO niet mee installeert (en al helemaal niet in de MBR).
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je eerst in GRUB de verwijzingen moet aanpassen.
Info over LILO/GRUB.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

MIJN LINUX AVONTUUR KAN BEGINNEN!!!!!!

ik kan mijn live cd van UBUNTU gewoon draaien in mijn oude zolder pc...
niet in mijn cdrom drive.....maar in mijn bander wel had ik dat maar eerder gedaan :oops:
het loopt dus een tierelier!
het is even wennen...maar ik vind het een leuke ondekking....
wat me op viel...het was over zichtelijk......er zijn twee balken 1 boven met 3 opties in die opties vond ik snel dingen die ik wel gebruikt...
en de onderste balk rimte voor je gesloten vensters....

natuurlijk wil ik me verder verdiepen...dus ik heb een lange weg te gaan....

stel nou dat ik een linuxgebruiker wil zijn.....
kan ik die live cd gebruiken om linux te instaleren....

moet ik dan eerst mijn hardeschijf leeg halen (inc windows :twisted: )
en dan de pc booten vanaf cd rom...en dan optie kiezen ubuntu instaleren?

groetjes helena
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Bedenk dat je die balken kan aanpassen.
Je kan die bovenste bijv. naar beneden slepen voor een beetje Windows feel (omdat bij Windows standaard je startmenu ook beneden zit).
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Sebazzz schreef:Bedenk dat je die balken kan aanpassen.
Je kan die bovenste bijv. naar beneden slepen voor een beetje Windows feel (omdat bij Windows standaard je startmenu ook beneden zit).
gaaaf! dat ga ik eens uitproberen! :D
bedankt voor de tip!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

gohelena schreef:stel nou dat ik een linuxgebruiker wil zijn.....
kan ik die live cd gebruiken om linux te instaleren....

moet ik dan eerst mijn hardeschijf leeg halen (inc windows :twisted: )
en dan de pc booten vanaf cd rom...en dan optie kiezen ubuntu instaleren?
Helena,

Er zijn inderdaad LiveCD's waarmee je later (als het systeem je bevalt) die CD naar de harde schijf kunt installeren. Echter zijn dat er nog niet zoveel. Daarom lijkt het me handiger om als je echt Linux wilt installeren dat van een installatie-CD te doen. Die kun je downloaden en zelf branden of anders via Internet bestellen en op laten sturen.

Wel is het handig om 1 of 2 partities vrij te hebben. De Linux-installatieprogramma's bieden je wel diverse mogelijkheden om dat uit te voeren. Ook kun je daarnaast nog een Windows-partitie erbij hebben waar je nog een werkende Windows-versie op laat staan. Je kunt het dan zo maken dat wanneer je je computer opstart je kunt kiezen tussen Linux en Windows. Linux kun je dan als standaardkeuze instellen.

http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntf ... ml#example geeft aan hoe het mogelijk is om je bestaande Windows-partitie van grootte te veranderen zodat je er een deel afsnoept voor een Linux-partities. Eigenlijk heb je 2 Linux-partities nodig: een gewone en een voor virtueel geheugen (swap). Als je die eenmaal hebt dan is het installeren van Linux een kwestie van de juiste opties selecteren en gaan met die installatie-CD.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Gohelena.Knikker op die oude zolder pc linux ubuntu. :P Gewoon als je de livecd opgestart hebt die mooie weg naar vrijheid install icoon op je bureaublad aanklikken,en de installatie kan beginnen.En de installatie automatisch laten doen niet zelf patitioneren als je windows toch niet meer hebt.Formatteren en alles zorgt ubuntu voor.Kies voor gewoon volledige schijf wissen.(Zorg wel dat je internet verbinding hebt) volg goed de instructies op het scherm.En binnen een half uur is het welkom in de wereld die linux heet. 8) :D :wink:

Alstublieft installatie handleiding in NL voor de livecd. :wink:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/I386
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 15 februari 2007, 0:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

adri schreef:Je kunt een andere distro over je SuSE heen zetten, maar let wel op hoe je dat met de bootloader gaat doen. SuSE komt -als ik me niet vergis- standaard met GRUB, Slackware standaard met LILO (hoewel GRUB wel op de distro meegeleverd wordt). Als je GRUB hebt en die ook in de MBR staat, dan moet je bij een Slackware-installatie wel opletten dat je LILO niet mee installeert (en al helemaal niet in de MBR).

Ah! Dus dat heb ik fout gedaan. De drol raakte de gisteren ventilator, zoals de amerikanen zeggen. XP startte al een tijd niet lekker op. SuSE 10.0 draaide lekker op mijn pc, maar vertikte het om draadloos het internet op te gaan. Dat ik zo enthousiast was over dit draadje was dus ook een beetje eigenbelang. Anyway, ik zal niet in details treden, maar na anderhalve dag stressen en een goede wandeling in de duinen roep ik fier:

Got Slack?


Nirwana schreef: Helena,

Er zijn inderdaad LiveCD's waarmee je later (als het systeem je bevalt) die CD naar de harde schijf kunt installeren. Echter zijn dat er nog niet zoveel. Daarom lijkt het me handiger om als je echt Linux wilt installeren dat van een installatie-CD te doen. Die kun je downloaden en zelf branden of anders via Internet bestellen en op laten sturen.

Wel is het handig om 1 of 2 partities vrij te hebben. De Linux-installatieprogramma's bieden je wel diverse mogelijkheden om dat uit te voeren. Ook kun je daarnaast nog een Windows-partitie erbij hebben waar je nog een werkende Windows-versie op laat staan. Je kunt het dan zo maken dat wanneer je je computer opstart je kunt kiezen tussen Linux en Windows. Linux kun je dan als standaardkeuze instellen.

http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntf ... ml#example geeft aan hoe het mogelijk is om je bestaande Windows-partitie van grootte te veranderen zodat je er een deel afsnoept voor een Linux-partities. Eigenlijk heb je 2 Linux-partities nodig: een gewone en een voor virtueel geheugen (swap). Als je die eenmaal hebt dan is het installeren van Linux een kwestie van de juiste opties selecteren en gaan met die installatie-CD.
Inderdaad, gohelena, ik raad u deze wijze woorden in acht te nemen. Als je je echte computer gaan omgooien naar Linux wil je je Windows niet meteen wegdoen. Dit in ieder geval totdat je voldoende vertrouwen hebt in je systeem en je connectie. Je entousiasme werkt aanstekelijk en ik zou niet graag zien dat je ineens het net niet meer op kan :wink:

Ik ben er trouwens ook nog niet, dus ik heb zo je hulp nodig om draadloos te worden. Nu zit ik knus met een kabeltje naast mijn modem.
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Freston schreef:Inderdaad, gohelena, ik raad u deze wijze woorden in acht te nemen. Als je je echte computer gaan omgooien naar Linux wil je je Windows niet meteen wegdoen. Dit in ieder geval totdat je voldoende vertrouwen hebt in je systeem en je connectie. Je entousiasme werkt aanstekelijk en ik zou niet graag zien dat je ineens het net niet meer op kan :wink:

Ik ben er trouwens ook nog niet, dus ik heb zo je hulp nodig om draadloos te worden. Nu zit ik knus met een kabeltje naast mijn modem.
Nirwana en Freston....maak julie niet ongerust.....
mijn oude (DE zolder pc) word mijn linux uitprobeer computer.....
daar ga ik lekker op linuxen.....

ik heb een nieuwe pc die besmet is met windows......
met mijn nieuwe pc doe ik nog een hoop......en daar ga ik nog niet aan rommelen....

Ik ben ooit op een hele simpele pc begonnen...en aleen maar gesnuffeld op de pc en verder niks....ja schrijven op word..en mijnveger :P
ik vond windows "eng" en warig... dat kwam heel simel...ik kende de weg niet......

NU met Linux....ga ik de zelfde weg volgen.....
snuffelen op mijn "zolder" pc met linux
en werken op mijn *uch uch uch* windows pc.

is dat nou niet slim?
of doe ik gewoon raar :D ;)
Laatst gewijzigd door gohelena op 14 februari 2007, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Erg raar! :)
Nee hoor, prima om dat op een oude pc uit te proberen.
En als je ergens niet uitkomt, dan weet je ons te vinden. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

adri schreef:Erg raar! :)
Nee hoor, prima om dat op een oude pc uit te proberen.
En als je ergens niet uitkomt, dan weet je ons te vinden. ;)
gelukkig ik dacht bijna dat ik normaal was :)

jullie hebben mij enorm goed geholpen!
Bedankt!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Freston schreef:
adri schreef:Je kunt een andere distro over je SuSE heen zetten, maar let wel op hoe je dat met de bootloader gaat doen. SuSE komt -als ik me niet vergis- standaard met GRUB, Slackware standaard met LILO (hoewel GRUB wel op de distro meegeleverd wordt). Als je GRUB hebt en die ook in de MBR staat, dan moet je bij een Slackware-installatie wel opletten dat je LILO niet mee installeert (en al helemaal niet in de MBR).

Ah! Dus dat heb ik fout gedaan. De drol raakte de gisteren ventilator, zoals de amerikanen zeggen. XP startte al een tijd niet lekker op. SuSE 10.0 draaide lekker op mijn pc, maar vertikte het om draadloos het internet op te gaan. Dat ik zo enthousiast was over dit draadje was dus ook een beetje eigenbelang. Anyway, ik zal niet in details treden, maar na anderhalve dag stressen en een goede wandeling in de duinen roep ik fier:

Got Slack?
Ik heb even gezocht en de oplossing gevonden in -uiteraard- Slackbook. Blijkbaar kun je Slack gewoon met LILO installeren, ook in de MBR, LILO zal alle gegevens daar wissen en opnieuw invullen. :)

Succes niet gegarandeerd. ;)
Afbeelding
Plaats reactie