Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Shadowrave
Berichten: 38
Lid geworden op: 7 juli 2004, 16:31
    unknown unknown

Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Bericht door Shadowrave »

Ik heb ubuntu op mijn pc geinstalleerd en nu zit ik met een paar vragen/probleempjes:

Mijn audio niveau is zo laag dat ik amper mijn muziek hoor die ik op zet, heb al in een paar instellingen volume op max gezet maar dit hielp niks. Moet ook nog even kijken naar codecs want mp3 zit er niet standaard bij zie ik :cry:


Sommige delen van ubuntu zijn in het nederlands maar de rest ook weer niet :?

Ik wou het internet aan de gang krijgen en bij network settings gekeken maar snap niet hoe ik mijn @home aansluiting aan de gang moet krijgen hiermee :oops:


Is nog allemaal nieuw voor me linux dus even wat veel uitzoeken maar dat had ik al gelezen :P
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Bericht door nirwana »

Shadowrave schreef:Ik wou het internet aan de gang krijgen en bij network settings gekeken maar snap niet hoe ik mijn @home aansluiting aan de gang moet krijgen hiermee
@Home is een speciaal geval, want daarbij moet je in een DHCP-config-bestandje opgeven dat ook de hostname (de computernaam die je tijdens de @Home-installatie ook moest opgeven) meegegeven moet worden.

Zie http://www.troublesathome.nl/index.php? ... age=debian voor specifieke instructies. Ik zal even voor je kijken in welk bestand je specifiek die hostname moet vermelden.

/me restarts PC and boots Ubuntu...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Daar ben ik weer (maar ditmaal in Ubuntu en via @Home).
Ik heb in het bestand /etc/dhcp3/dhclient.conf het volgende staan:

Code: Selecteer alles

send host-name "cc123456-b";
cc123456-b is dan uiteraard jouw hostname die je van @Home hebt gekregen.

Daarna moet @Home Internet gewoon als een (Ethernet-)netwerkkaart werken. Bij het opstarten wordt er verbinding gemaakt met je netwerkkaart en daarna heb je daarmee gewoon internet-toegang.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Bericht door Sipster »

Shadowrave schreef:Ik heb ubuntu op mijn pc geinstalleerd en nu zit ik met een paar vragen/probleempjes:

Mijn audio niveau is zo laag dat ik amper mijn muziek hoor die ik op zet, heb al in een paar instellingen volume op max gezet maar dit hielp niks. Moet ook nog even kijken naar codecs want mp3 zit er niet standaard bij zie ik :cry:


Sommige delen van ubuntu zijn in het nederlands maar de rest ook weer niet :?
ik ben ook net begonnen met ubuntu vorige week, dus ik herken een aantal dingen wel
ubuntuguide is your friend
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy

codecs:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy ... dia_Codecs

alleen het realplayer formaat heb ik nog niet aan de gang gekregen

wat taal betreft is het meeste toch wel in het nederladns, maar je moet eens even kijken bij systeem, beheer, taalondersteuning, en daar nedelands nog een keer opnieuw instellen, dan zal hij waarschijnlijk zeggen dat er nog meer langauagepacks beschikbaar zijn en heb je plotseling veel meer in het nederlands
succes
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Bericht door adri »

Shadowrave schreef: Mijn audio niveau is zo laag dat ik amper mijn muziek hoor die ik op zet, heb al in een paar instellingen volume op max gezet maar dit hielp niks. Moet ook nog even kijken naar codecs want mp3 zit er niet standaard bij zie ik :cry:
Typ in een terminal eens alsamixer en knutsel wat met de instellingen. Moet lukken hoor.
Voor mp3 heb je geen codecs nodig, die speelt iedere speler af. Als je toch codecs wilt installeren (wat toch wel erg handig is), dan is de bovengenoemde link van Sipster een uitkomst. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Bericht door nirwana »

adri schreef:Voor mp3 heb je geen codecs nodig, die speelt iedere speler af.
Nu dacht ik altijd dat MP3 geen royalty-vrij formaat is, dus zou ik inderdaad verwachten dat een Linux-systeem dat niet zondermeer afspeelt. Maar blijkbaar heb jij andere ervaringen of kwam het wel met jouw distributie mee.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

ik dacht dat ik er wel codecs voor nodig had... maar weet het niet meer zeker

hoe hebben jullie het real media format verzorgd?
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik kan me niet herinneren dat ik voor mp3's ooit iets heb moeten installeren. Heb nu even Knoppix opgestart en daar speelt XMMS probleemloos mp3's van mijn HD af. Ik geloof niet dat codecs mee geinstalleerd zijn bij Knoppix.
Even testen: nee, bij de minste geringste website met mediacontent krijg ik de melding dat additional plug-ins vereist zijn. :)

@Sipster: heb je de MPlayer plug-in wel geinstalleerd?
Afbeelding
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

hier nog even alle codes op een rijtje kan je gewoon in een keer in je terminal zetten :D Zit ook Mp3 bij

sudo apt-get -y install libdvdread3 mplayer mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-base libxine-main1 libxine-extracodecs ffmpeg sox vorbis-tools mpg123 k3b libk3b2-mp3 okle k9copy beagle wine monkey-bubble planetpenguin-racer supertux gtk-gnutella ttb f-spot rhythmbox-applet exfalso tvtime streamtuner xmms flashplugin-nonfree j2re1.4

BTW ADRi gefeliciteerd je zit al weer ruim boven de 4000 e post
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dank U! :)
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Bericht door rebil »

nirwana schreef:Nu dacht ik altijd dat MP3 geen royalty-vrij formaat is, dus zou ik inderdaad verwachten dat een Linux-systeem dat niet zondermeer afspeelt.
MP3 is inderdaad geen royalty-vrij formaat, maar blijkbaar wordt er een oogje dichtgeknepen voor Vrije software. Maar het blijft een nogal grijs gebied, zeker voor het encoderen.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

vulture schreef:hier nog even alle codes op een rijtje kan je gewoon in een keer in je terminal zetten :D Zit ook Mp3 bij

sudo apt-get -y install libdvdread3 mplayer mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-base libxine-main1 libxine-extracodecs ffmpeg sox vorbis-tools mpg123 k3b libk3b2-mp3 okle k9copy beagle wine monkey-bubble planetpenguin-racer supertux gtk-gnutella ttb f-spot rhythmbox-applet exfalso tvtime streamtuner xmms flashplugin-nonfree j2re1.4

BTW ADRi gefeliciteerd je zit al weer ruim boven de 4000 e post
ook van mij natuurlijk de hartlijke felicitaties!

ik heb al een aantal vanbovenstaande dingen geinstalleerd, moet ik dat eerst weer weghalen, of kanhet geen kwaad die dingen over wlkaar heen te installeren (wat is trouwens je bron vulture?)
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als er dingen tussen staan die je al hebt, dan worden die gewoon overgeslagen.

Moet eerlijk bekennen dat ik dat hele multimediagedoe (en dan m.n. embedded media, streams en zo) nog niet aan de praat heb op Edgy, terwijl ik dat op Dapper Drake wel voor mekaar had... :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

off topic

Bericht door nirwana »

vulture schreef:BTW ADRi gefeliciteerd je zit al weer ruim boven de 4000 e post
Ik zie net dat ik zojuist mijn 6000e bericht heb geplaatst ;-)
Dus dan is dit nummer 6001.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

gefiliciteerd martijn!
ik had al gezien dat je op 5999 stond, een hele prestatie hoor! ga zo door
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Plaats reactie