Linux is dat goed

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

JAF schreef:
gohelena schreef: is er ook een code voor de niewste FF?
Ik kan bepaalde plug in iet intaeren omat mij FF verouderd is...
FF heeft namelijk een geweldige spellincontrolle...en die mis ik heel erg....
En die werk alen in de nieuwse...volgens het venstertje :wink:
http://everythingelse.wordpress.com/200 ... in-ubuntu/


bedankt voor de code

oke jongens.....

ik zit in de terminal...
ik heb dit in de teminal geplakt...

cd ~/Desktop
chmod +x installnewfirefox.sh
./installnewfirefox.sh

en dit zie ik nu
http://i12.tinypic.com/2ztgkuv.png

omdat mijn engels heel slecht is.....weet bijgod niet wat hij vraagd
wie wil mij verder helpen?
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je moet gewoon 28 intypen. Da's de landcode van NL.
Zie ook deze topic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

adri schreef:Je moet gewoon 28 intypen. Da's de landcode van NL.
maar datis fout of zo
kijk maar
http://i13.tinypic.com/2w24ffc.png

help :oops:

en nu?
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Krijg je geen lijst te zien waar je uit kunt kiezen?

Edit: ik lees net ergens dat je die lijst kunt missen als je je terminalvenster niet gemaximaliseerd hebt. Dus zorg dat je terminalvenster gemaximaliseerd is!
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

adri schreef:Krijg je geen lijst te zien waar je uit kunt kiezen?

Edit: ik lees net ergens dat je die lijst kunt missen als je je terminalvenster niet gemaximaliseerd hebt. Dus zorg dat je terminalvenster gemaximaliseerd is!
ik heb de terminalvenster gestart.

heb dit er in geplakt zonder sudo er voor mischien is dat het probleem?

cd ~/Desktop
chmod +x installnewfirefox.sh
./installnewfirefox.sh

krijg de vraag waar ik een Y of N moet typen..
heb de y getypt..
er komt nog een vraag..
julie tips gevolgd en 28 getypt

en dan krijg je dit te zien
http://i15.tinypic.com/2v9yrgx.png

scherm is gemaximaliseerd....er is geen lijst met opties van landen ofzo
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

Volgens mij was het in het script even een paar letters aanpassen..
Pas het script eens aan met

Code: Selecteer alles

wget -c http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/2.0/linux-i686/nl/firefox-2.0.tar.gz
Of fy-NL als je liever Frysk hebt ;)

Een losse tip: gebruik tab om een bestandsnaam aan te vullen in de terminal, scheelt een hoop typewerk. Dus ./inst [Tab] geeft waarschijnlijk de rest ook. (Voor het geval je dit nog niet wist)
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Gaat het installeren van die Firefox later geen problemen geven bij het upgraden naar Edgy?
Het lijkt me al bijna beter om gewoon de iso van Edgy te downloaden en daarmee opnieuw te beginnen.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

rappie pappie schreef:
rebil schreef: Je moet niet persé alles gaan installeren van die link van rappie pappie. Ik zou zeggen: gebruik gewoon je systeem en als je iets mist kijk je eens in die lijst of kom je het hier vragen.
Gaan we het hier weer hebben over vrije software.! :?
OK dan, omdat je er om vraagt. ;) Het gaat voor mij dan ook om de Vrije software en niet zozeer om Linux/Unix/niet-Microsoft.
rappie pappie schreef:Alleen met vrije software kom je er niet rebil dat weet je donders goed.. :lol: Helaas nog niet onder linux.En met gesloten software heb ik nog steeds geen problemen.En ik gebruik al een tijdje linux. :wink:
Correctie: alleen met Vrije software kom jij er niet (blijkbaar). Ik geef toe dat sommige mensen niet zonder onvrije software kunnen. Zo is er bij mijn weten geen goed Vrij alternatief voor AutoCAD. Maar meestal is het best te vermijden al moet je soms een klein offer brengen. Stel: je koopt 20 laptops met Linux erop voor je bedrijf, maar de draadloze netwerkverbinding ervan krijg je alleen aan de gang met onvrije drivers. Dan bestel je gewoon extra USB-adapters die wel werken met Vrije drivers. Het positieve hieraan is dat je er de leveranciers en fabrikanten mee onder druk zet.

Nog een klassiek voorbeeld: sommige mensen hebben absoluut de onvrije Nvidia-drivers nodig om spelletjes te spelen en 3D-effecten te hebben. Tja, 2D-spelletjes kunnen ook tof zijn en die effecten zijn sterk overroepen. De tijd die ze anders zouden spenderen aan spelletjes kunnen ze misschien beter gebruiken om mee te helpen aan een vrije driver.

Het is spijtig dat jij (en vele andere Linux-gebruikers met jou) geen probleem zien in gesloten software. Linux heeft namelijk zijn succes (en prijs) volledig aan die vrijheid te danken. Als vanaf morgen ineens niemand nog zou geven om die vrijheid, dan is het binnen het jaar gedaan met Linux en worden we allemaal terug onder de duim gehouden door Microsoft en aanverwanten.
rappie pappie schreef:
rebil schreef:
Kleine opmerking aan de rest van het forum: bij nieuwelingen geef je best maar 1 keuze tegelijk en doe je het stap voor stap. De rest komt later wel. Je mag niet verwachten dat ze bij de eerste (halve) boot al direct de logbestanden van xorg met vi gaan bekijken.
Duh.! 8) Je post hier net één bericht in dit topic.Waar was jij dan.!Probeer hier mensen te helpen die altijd tegen hetzelfde probleem aanlopen.De bovengenoemde problemen zijn meestal de problemen waar mensen op afhaken in linux (Ubuntu).Het probleem ik kan de benodigde software niet installeren.Ik kan geen w32codecs installeren (Niet vrije software)je kent dat wel.Want er staat een w voor.En ja mensen willen toch filmpjes bekijken op internet.En nu kunnen ze dat. :wink:
Ik was onder andere op andere fora mensen met Linux-problemen aan het helpen. Het is trouwens vrij moeilijk om jou voor te zijn, hoor. :)
Ik zal er ook geen geheim van maken dat ik eerder zal helpen met Vrije software dan met de niet-vrije extra's. Als dus iemand problemen heeft met OpenOffice.org en iemand anders kan geen WMV-filmpjes afspelen, dan zal ik die eerste persoon helpen. Prioriteiten, hé. Ik zal ook niemand direct aanraden om Adobe Reader te installeren zolang ze geen serieuze problemen hebben met Evince of KPdf.

Dat wou ik even verduidelijken. Laten we hier geen grote discussie van maken en gewoon gohelena proberen verder te helpen. 8)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik vind dat jij gelijk hebt, maar: "tusschen droom en daad staan wetten in den weg en praktische bezwaren". ;)
Als je bijv. kinderen hebt hoef je niet aan te komen met geen 3D-versnelling, want dergelijke spelletjes hebben hun vriendjes/vriendinnetjes ook. En ja, ik wil ook .wmv filmpjes kunnen bekijken. Het zuigt ontzettend dat webmasters gebruik maken van dergelijke Windows-only meuk, maar 't is wel de realiteit. Hoe meer mensen Linux gaan gebruiken, hoe groter de kans dat dergelijke praktijken in onbruik raken.
Vergelijk het met Firefox, zonder extensies als IETab en IEView (wat in feite natuurlijk geen oplossing is, maar een knieval) zou FF veel minder populair zijn en juist dankzij die populariteit worden steeds meer sites toch aangepast.
Lastige materie...
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

JAF schreef:Volgens mij was het in het script even een paar letters aanpassen..
Pas het script eens aan met

Code: Selecteer alles

wget -c http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/2.0/linux-i686/nl/firefox-2.0.tar.gz
Of fy-NL als je liever Frysk hebt ;)
waar kan ik hem veranderen die script?

iin de teminalvenster...en zo ja waar in de terminal venster....ik heb gekeken.. maar zie nergens http staan...
ik wist toevalig dat FF in het fries is vertaald. (wel cool overgens)....imaar fries kan ik net zo goed als engels.....niet dus
JAF schreef:Een losse tip: gebruik tab om een bestandsnaam aan te vullen in de terminal, scheelt een hoop typewerk. Dus ./inst [Tab] geeft waarschijnlijk de rest ook. (Voor het geval je dit nog niet wist)
dat wist ik niet eens...dus ik moet leterlijk ./inst in de ternimal zetten en op tab drukken....kijk ik leer nog een hoop hier
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat script staat -als het goed is- op je bureaublad. Dat kun je openen met bijv. Gedit (of een andere tekstverwerker) en dan kun je het aanpassen.
Vervolgens doe je hetzelfde in je terminal als eerder, dus:
cd ~/Desktop, etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

rebil schreef: Dat wou ik even verduidelijken. Laten we hier geen grote discussie van maken en gewoon gohelena proberen verder te helpen. 8)
Zo is dat.! :D :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Waar om wil het mij niet lukken...
ik volg trouw jullie tips....
en toch wil me niet lukken.....is linux toch te omslachtig?
..toch zet ik door....door jullie te lastig vallen..... :wink:

ik heb deze code (wget -c ttp://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/2.0/linux-i686/nl/firefox-2.0.tar.gz)
toen allebij weer veranderd... heb ik in Gedit gewijzicht

waar de gele makering is had ik de nieuwe code geplaatst (nu staat de oude...)
http://i9.tinypic.com/2hoh07o.png


later op een ander plek....ook de gele makering....(de eerste geel makering had ik niet veranderd)
http://i16.tinypic.com/4dr84gj.png
toen alle bij verandert

ik heb alle veranderingen goed opgelagen....gewoon op opslaan drukken..

na deze verandreingen...naar de terminal geweest de andre codes getypt...

maar nog steeds het zelfde liedje....
nu weet ik het niet meer doe ik iets fout zo ja...hoe doe ik het goed?
maar het helpt voor geen meter..

op deze vlak vind linux niet gebruiks vriendelijk....iets simpels instaleren..gaat heel omslachtig.....
leuk voor de techneuten....daarom hou ik het nog lang vol...
maar voor de simpele mede mens.....is dit wel heel lastig....

lInux bouwers als jullie dit lezen....
linux moet natuurlijk aantrekkelijker en populairder worden dan MS....
LInux moet ook gebruiks vriendelijk worden.....ook voor digibeten... :wink:
verder ben redelijk tervreden over linux......
maar het instaleer werk van een simpele update van FF..gaat in MS veel vlotter......en een stap terug naar MS..dat willen we niet he :shock: .
maak daar eens een verandering aan...op linux dingen instaleren..veel gebruiks vriendelijker maken.....
Laatst gewijzigd door gohelena op 18 februari 2007, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Nu betwijfel ik of OpenOffice.org Writer het juiste programma is om een dergelijk (shell)script aan te passen. Probeer dat eens met Gedit of met Kate ofzoiets. Met Writer kun je prima documenten maken, maar ik weet niet of het ook geschikt is om eenvoudige tekstbestanden mee te bewerken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

nirwana schreef:Nu betwijfel ik of OpenOffice.org Writer het juiste programma is om een dergelijk (shell)script aan te passen. Probeer dat eens met Gedit of met Kate ofzoiets. Met Writer kun je prima documenten maken, maar ik weet niet of het ook geschikt is om eenvoudige tekstbestanden mee te bewerken.
in write schrijver heb ik de codes gemakeerd voor duidelijkhijd.... want ik weet niet of dat DE juiste codes die verander moet worden...in gedit..kon ik niet makeren van daar....

maar ik heb de code veranderd in gedit...en opgeslagen in gedit....


maar ik doe nog steed iets fout,,,,,
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Plaats reactie