Versies gezocht voor Mac OS 10.1

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Uzine
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 februari 2007, 0:10
    unknown unknown

Versies gezocht voor Mac OS 10.1

Bericht door Uzine »

Hallo, een vriendin van me werkte jarenlang op Mac OS 9.2.2 en heeft nu pas haar Mac OS X geïnstalleerd ...en dan blijkt dat ze slechts gratis kan updaten naar 10.1 (terwijl we ondertussen al aan 10.4 zitten). Vreselijk laat, natuurlijk, misschien zelfs wat slordig, maar ... ze is een gebruiker, geen kenner, en ze heeft ook geen geld voor dure updates. En dus vraagt ze zich af waar je nog gratis deze software kan downloaden zonder dat de vereiste OS 10.2, 10.3 of 10.4 is :

* Firefox die draait op OS 10.1
* Thunderbird die draait op OS 10.1
* Open Office of Neo Office die draait op OS 10.1

...liefst in het Nederlands ! Alvast bedankt !!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

In 2005 kondigde Mozilla aan dat ze 10.1 niet meer zou ondersteunen: http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/008389.html

Betekent dit overigens ook dat de nieuwe versies helemaal niet werken met 10.1 ? Heb je dat al geprobeerd en wat zijn daarvan jouw bevindingen ? Het is namelijk denkbaar dat ze niet officieel meer ondersteund worden, maar toch nog wel (in grote lijnen) werken.

Ook zijn er speciaal voor de Mac geoptimaliseerde versies van Firefox: www.beatnikpad.com/archives/2007/01/06/firefox-2001
Alleen verwacht ik niet dat die wel speciaal voor 10.1 zijn gecompileerd.
http://fox.lazycat.info/

Ook kun je altijd nog oudere versies van Firefox en Thunderbird downloaden, bijvoorbeeld een 1.5.0.x-versie van Firefox voor de Mac: ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/f ... 0.9/mac/nl
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Versies gezocht voor Mac OS 10.1

Bericht door common sense »

Uzine schreef:en ze heeft ook geen geld voor dure updates
Tja wat is duur. Typisch hollandse zunigheid. Dat terwijl OS X helemaal niet duur is. OS X 10.4 kost dacht ik slechts €129,-
Kopen die handel! (of stelen: illegaal downloaden, maar dat heb je niet van mij ;-) )

Let wel eerst op of je hardware 10.4 wel kan draaien voordat je iets koopt:
http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/ ... ments.html
En: over niet al te lange termijn komt 10.5 al weer uit...

Misschien dat je via een Mac forum of dealer in de buurt nog een oudere versie op de kop kan tikken (10.3.9 is behoorlijk stabiel, en daar komen nog security patches voor uit) Kijk ook eens rond op de linkjes van http://www.macfan.nl/ (voor bonafide winkels met rest partijtjes etc).

10.1 raadt ik sterk af om mee te werken, die is gewoon niet stabiel genoeg, en er is te weinig software voor te vinden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Versies gezocht voor Mac OS 10.1

Bericht door nirwana »

common sense schreef:Tja wat is duur. Typisch hollandse zunigheid.
In vergelijking met een gratis besturingssysteem is alles duur. 129 euro voor een stuk software is nog altijd niet niks. Of sterker nog: feitelijk heeft ze de software al wel, maar heeft nu blijkbaar een nieuwere versie nodig.

Daarnaast heeft zij natuurlijk niet zelf om een update gevraagd. Zij doet gewoon haar dingen met die computer en opeens is er steeds minder software voor te krijgen. Wil je dan meer keuze, dan dien je te upgraden naar een nieuwe versie van het besturingssysteem. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun geld liever ergens anders aan besteden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Versies gezocht voor Mac OS 10.1

Bericht door common sense »

nirwana schreef:In vergelijking met een gratis besturingssysteem is alles duur. 129 euro voor een stuk software is nog altijd niet niks.
Klopt, maar het is nou eenmaal niet gratis. De prijs is wel redelijk als je het vergelijkt met concurrerende commercieele software. (windhoos xp of visbah)

Apple is gewoon een hard commercieel bedrijf, en die moeten/mogen nou eenmaal vette winst maken en dividend aan aandeelhouders uitkeren. Het is geen sovchoz of kolchoz :D
nirwana schreef: Daarnaast heeft zij natuurlijk niet zelf om een update gevraagd. Zij doet gewoon haar dingen met die computer en opeens is er steeds minder software voor te krijgen. Wil je dan meer keuze, dan dien je te upgraden naar een nieuwe versie van het besturingssysteem. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun geld liever ergens anders aan besteden.
Van 10.1 naar 10.2 of 10.3 is een upgrade en geen update. Je krijgt meer features! Dus het is redelijk dat ze er voor rekenen. De updates zijn de derde digit. En updates zij gratis. Van 10.4.7 naar 10.4.8 is kost helemaal niks (als je downloaden gratis kunt noemen, je provider wil ook geld zien)

En bovendien was voor 10.1 alijd al weinig software te vinden. Dit is de wet van de remmende voorsprong. 10.1 was een revolutie in het Apple universum (we hadden het immers al over de sovchoz), maar zoals in elke revolutie gingen een paar dingetjes mis. Iets met bugs enzo.

Ook de APIs waren nog niet stabiel, dus vandaar dat de huidige paketten (inclusief die van Mozilla) minimaal 10.2 willen zien. Voor een Appelaar heden ten dage is 10.2 het absolute minimum.

Maar je kunt natuurlijk ook altijd nog Linux of BSD op de (new world) PPC Mac draaien! Maar dat is niet echt handig voor beginners of gemiddelde Mac gebruikers. Die krijgen al een hardverzakking bij het zien van een prompt. (BTW, er was veel koudwater vrees bij veel hardcore Maccers i.v.m. de Unix basis, maar nu zijn ze allemaal om :wink: )

Gebruiksgemak, dat willen ze. Dus maken ze zich ook niet zo druk over upgrades. Dat er veel klanten met zo'n oudere machine tussen de wal en het schip raken is inderdaad niet zo heel netjes. Maar de meeste betere Apple winkels zullen je graag helpen om te upgraden voor een redelijke prijs.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik zou zelf denk ik Kubuntu met http://mac-on-linux.sourceforge.net/ proberen als je echt legaal wil blijven.
Uzine
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 februari 2007, 0:10
    unknown unknown

Hartelijk dank Martijn & co

Bericht door Uzine »

Bedankt voor de heldere uitleg. (En proficiat, want u voelt snel & goed het echte probleem aan, dat ben ik niet zo gewend op Engelstalige forums, waar de nerd quotiënt de antwoorden soms wat te technisch maakt. MacFixIt is een uitzondering.)

Ik denk dat ze op zoek zal gaan naar een tweedehandse 10.3 of 10.4, bv. op tweedehandsmac.nl zie ik er al twee staan. Of is dat niet te vertrouwen als de doos open is, en die systems ooit hebben gedraaid en werden geregistreerd ?

Wat betreft uw tip rondom oudere versies van Ff en Tb : zullen we proberen, maar we hadden al oude versies gedownload, en we kregen die .dmg files niet open - er kwam steeds een foutmelding bij het dubbelklikken.

Hartelijke groet nog !
Plaats reactie