Toestenbord doet raar in Ubuntu Dapper Drake

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Toestenbord doet raar in Ubuntu Dapper Drake

Bericht door gohelena »

Hallo mijn (scorpios) Toetsenbord typt heel raar..
Ik kan bijvoorbeeld op de toets van de vraagteken drukt krijg ik dit te zien = ipv ? ook mijn andere leestekens zijn in de war....

Ik heb gekeken bij opties van toetsenbord....maar als ik scorpius aanvinkt (Advance Scorpius KI) werkt niet en ook niet algemeen toetsenbord...

het licht niet aan mijn toetsenbord want op Windows doe hij perfect

wat kan ik doen om dit te oplossen
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Hai, da's een veelvoorkomend probleem. Dan staat je toetsenbordindeling op de verkeerde regio ingesteld.

Wat je ook wilt denken erover, wij vallen onder regio USA. In ieder geval qua toetsenbordindeling dus. ;)
Got Slack?
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Freston schreef:Hai, da's een veelvoorkomend probleem. Dan staat je toetsenbordindeling op de verkeerde regio ingesteld.

Wat je ook wilt denken erover, wij vallen onder regio USA. In ieder geval qua toetsenbordindeling dus. ;)
bedankt!! ik he weer mijn leestekens weer terug!!!
raar dat wij vallen onder USA...heeel typies :o
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Nee hoor.
De meester toetsenbord hierzo zijn Amerikaans/Engels, en ik weet niet waarom, maar Ubuntu 6.10 denkt dat als jij de Nederlandse taal spreekt dat je ook een Nederlands toetsenbord hebt. Dit is sinds 6.10, in Ubuntu 6.06 (Live-cd en standaard installatie) had ik er geen last van. Net zoals andere dingen die in 6.10 zijn veranderd zoals dat je huidige partities niet meer automatisch gemount worden.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Toetsenbord onder windows is ook gewoon USA hoor. Bij NL doen de meeste dingen het wel maar een aantal zeerbelangrijke zaken zoals @ /\ die zitten op andere plaatsen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Op zich is het niet raar, want het is makkelijker om voor iedereen het zelfde toetsenbord te maken. En ja, veel van die lui zitten nu eenmaal in de VS, dus dat wordt de standaard. Dus krijgt iedereen het zelfde toetsenbord. Overigens moet het mogelijk zijn om je toetsenbord zo in te stellen als je zelf wilt. Maar of het je die moeite waard is?

Heeft iemand wel eens geprobeerd om een awerty toetsenbord bij zijn nieuw aan te schaffen computer te krijgen in plaats van een qwerty?
Got Slack?
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Ik ben zo aan Qwerty gewent..ja ik typ traag met de Qwerty omdat ik nooit goed kunnen leren typen (heb een beetje last van mijn motoriek.
Met 6 vingers (drie ieder hand) gaat het best vrij vlot....om dat ik weet waar de letters zitten....maar daar heb ik wel 20 jaar op een qwerty getypt en gestoeid...

als ik mijn best doet...dan zal ik wel aan Dvorak wennen hoor..maar dat ik sneller typ dan met en qwerty....die verschil is klein....omdat ik een slechte motoriek heb,,,dus een dvorak is voor mij geen verbetering....

blijf lekker bij de vertrouwde Qwerty :D
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
marsie
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 11:14
    unknown unknown

Bericht door marsie »

Al zoekend naar een oplossing kwam ik hier terecht.

Bij mij zaten de leestekens ineens op een andere plek.

Oplossing: alt + shift links, dat is een sneltoets om de toetsenbordindeling te wisselen.

Dit is trouwens voor windows XP

Groet, Marcel
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Voor de duidelijkheid. Er is een Nederlandse layout en er worden ook af en toe nog toetsenborden met deze layout verkocht, maar hij is zeer zeldzaam! Bijna iedereen hier werkt inderdaad met een Amerikaanse layout.

Waar marsie het over heeft is nuttig als je een toetsenbord hebt met meerdere layouts erop. Een Russisch toetsenbord heeft meestal bijvoorbeeld ook een Amerikaanse layout erop gedrukt, dan wil je snel kunnen wisselen.
Plaats reactie