Linux is dat goed

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Dus je bent nog steeds enthousiast gohelena? Wow! Ik zal je vertellen, ik ben ook helemaal over naar Linux en ik vind het ook helemaal super. 't Was veel leren, maar hij draait als een zonnetje. We konden elkaar alleen niet helpen, want we hebben beiden een andere distro, een ander package-manager en een andere GUI.

Toch was het leuk om te zien hoe zoiets lukt. Linux is af en toe een beetje priegelen ;)
Got Slack?
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Freston schreef:Dus je bent nog steeds enthousiast gohelena? Wow! Ik zal je vertellen, ik ben ook helemaal over naar Linux en ik vind het ook helemaal super. 't Was veel leren, maar hij draait als een zonnetje. We konden elkaar alleen niet helpen, want we hebben beiden een andere distro, een ander package-manager en een andere GUI.

Toch was het leuk om te zien hoe zoiets lukt. Linux is af en toe een beetje priegelen ;)
hoi... Freston
enthousiast is nog een groot woord..ik gebruik linux net een week...ik heb het op mijn oude pc gezet (mijn nieuwe is nog besmet met m$ :wink: ) om dat ik net als alle nieuwe gebruikers nog griezelig vind maak ik de stap naar vrijheid op mijn oude pc.
en het is inderdaad even wennen..het werk heel anders vooral installeren..
er zijn zo veel codes die in de terminal kan typen....nadeel van die codes is dat er 1 verouderd is of niet goed werkt....

maar verder is Linux erg overzichtelijk en stabiel maar moet nog heel veel leren....
ik wil linux graag een kans geven door te werken op mijn oude pc.
Ik zit nog lekker in mijn stoei fase :wink:
dat vind ik niet erg ik hoop dat ik linux en ik elkaar gaan begrijpen..de liefde tussen Linux en mij moet nog groeien....ik heb geduld

ook de linux taal moet ik nog leren distro, (is ubuntu) package-manager (dapper drake) GUI. (gnome) (verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb :wink:)

het geeft niks dat je me kon helpen....maar misschien een ander keer op een ander gebied weer wel?
maar wel heel cool dat jij erg enthousiast over linux bent....hoe lang gebruik jij het al?
want je komt wel erg enthousiast! :D
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

gohelena schreef: het is gelukt!!!!!!!!!!!!
Proficiat! :)
De meeste dingen gaan vlotter hoor. ;)
En elke dag leer je een beetje bij.
Distro = distributie, zeg maar de Linux-smaak. Jij hebt Ubuntu (ik ook), maar ook Slackware. Zo zijn er honderden.
GUI = Grafical User Interface, de grafische schil om een programma heen.
Package manager = pakketbeheerder. Ubuntu maakt gebruik van apt-get, Slackware van pkg-tool. Da's toch weer wat anders.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

adri schreef:
gohelena schreef: het is gelukt!!!!!!!!!!!!
Proficiat! :)
De meeste dingen gaan vlotter hoor. ;)
En elke dag leer je een beetje bij.
Distro = distributie, zeg maar de Linux-smaak. Jij hebt Ubuntu (ik ook), maar ook Slackware. Zo zijn er honderden.
GUI = Grafical User Interface, de grafische schil om een programma heen.
Package manager = pakketbeheerder. Ubuntu maakt gebruik van apt-get, Slackware van pkg-tool. Da's toch weer wat anders.
oke de grafische schil is dat bijvoorbeeld gnome?..of weer iets anders
heerlijk dat ik op deze forum veel dingen leert :D
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nee, Gnome is een desktopmanager, zoals je ook nog KDE hebt, maar ook Xfce, Fluxbox, Blackbox en zo nog wat. :)
De meest gebruikten zijn KDE en Gnome. Op een oude pc met weinig geheugen en een wat tragere processor kun je beter Xfce, Fluxbox o.i.d. nemen. Die zijn een stuk lichter. Het laat zich raden dat KDE en Gnome wel veel meer mogelijkheden bieden (en ook mooier zijn).

Zo ziet bijv. KDE eruit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

adri schreef:Nee, Gnome is een desktopmanager, zoals je ook nog KDE hebt, maar ook Xfce, Fluxbox, Blackbox en zo nog wat. :)
De meest gebruikten zijn KDE en Gnome. Op een oude pc met weinig geheugen en een wat tragere processor kun je beter Xfce, Fluxbox o.i.d. nemen. Die zijn een stuk lichter. Het laat zich raden dat KDE en Gnome wel veel meer mogelijkheden bieden (en ook mooier zijn).

Zo ziet bijv. KDE eruit.
bedankt voor je uitleg!
ik begin aardig wat te leren hier op deze forum!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

gohelena schreef:
rappie pappie schreef:Gohelena weet je wat wij gaan doen..!. :wink:

We gaan proberen te upgraden naar "Edgy Eft"
dat heb ik nu niet nodig......maar lees goed NU nog niet....misschien wel in de toekomst of sneller :wink:...maar die uitleg is nooit weg! want wie weet heb ik het hard nodig

maar toch wil ik weten waarom mensen voor dapper moet kiezen of edgy....gewoon gezonde nieuws gierigheid...
oke de een werkt graag weer daar mee en een ander weer ergens ander mee... mar toch leuk om de verschillen te weten
weet je wat daar ga ik weer een topic van maken!
Ik neem mijn worden terug.....volgens Nirwana kan ik beter naar edgy gaan
nirwana schreef:Normaal gesproken zou je zeggen: des te nieuwer, des te beter (nou ja, wat de stabiele versies betreft).

Maar in de vergelijking tussen Dapper Drake (6.06) en Edgy Eft (6.10) speelt nog wel iets anders mee. Dapper is namelijk de LTS-versie wat inhoudt dat je daarvoor langer ondersteuning kunt krijgen. Edgy Eft is dan meer een release met nieuwe programmatuur waarop men minder lang ondersteuning wil/kan bieden.

Voor de echte Linux-gebruiker maakt dit onderscheid weinig uit: die wil toch wel de recentste versie (Edgy) hebben. Voor de zakelijk gebruiker kan er toch een reden zijn om het bij Dapper Drake (en straks de opvolger ervan) te houden. Een zakelijk gebruiker gaat veelal voor stabiliteit, terwijl een particulier gebruiker meer op de functionaliteit let.

Maar als je nu Dapper hebt, dan zou ik eens overwegen om te upgraden naar Edgy, aangezien alle programmaversies natuurlijk ook verder gaan en steeds nieuwere onderdelen nodig hebben.
dus ik ga jou uitgebreide uitleg eens proberen....
jullie zijn voorlopig nog niet van me af! :twisted:
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef: dus ik ga jou uitgebreide uitleg eens proberen....
jullie zijn voorlopig nog niet van me af! :twisted:
Je bericht is al twee dagen oud.Is het nog gelukt het upgraden. :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef: dus ik ga jou uitgebreide uitleg eens proberen....
jullie zijn voorlopig nog niet van me af! :twisted:
Je bericht is al twee dagen oud.Is het nog gelukt het upgraden. :P
ha ha ha nee gelukkig niet....
ik moet het nog doen......ben een beetje druk geweest vandaar...
maar ik hou jullie op de hoogte of het gelukt is........of juist niet...en dat ik weer om hulp bedelt :D
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Neem je tijd maar hoor, Edgy Eft loopt heus niet weg. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:Gohelena weet je wat wij gaan doen..!. :wink:

We gaan proberen te upgraden naar "Edgy Eft"

Zeer belangrijk typ eerst in je terminal sudo apt-get update en daarna sudo apt-get upgrade.Als het goed is krijg je geen foutmeldingen.LET ER OP.Als je updates krijgt eerst installeren.Daarna even de computer opnieuw opstarten.En dan.

Daarna doe je in je terminal sudo apt-get install ubuntu-desktop.Als het goed is krijg je de melding niks te doen blabla omdat ubuntu-desktop al is geinstalleerd of reeds de nieuwste versie.(Dit Is alleen maar ter controle.) Dat er niks mis gaat. :wink:

Typ of plak in je terminal.

gksudo "update-manager -c"

De Update Manager zal een venster tonen met de tekst "Your system is up-to-date." Klik op de "Check" knop.

Als je verbinding hebt met het internet, zal er dan een boodschap komen dat er een nieuwe versie is, en je de mogelijkheid geven te upgraden.

Het upgraden naar "Edgy Eft" duurt wel even heb geduld en doe even een bakkie koffie ofzo.!

Veel sucses en als alles goed gaat.Heb je straks de nieuwste software en de nieuwste firefox.
alles gedaan wat in de uitleg staat

ik heb op upgrden gedrukt...een bauwe balkje gezien.
krijg ik later een venster te zien met deze code
Failed to fetch http://medibuntu.sos-sts.com/repo/dists/dapper/Release Unable to find expected entry e/source/Sources in Meta-index file (malformed Release file?)


zie mijn scherm afbeelding http://i19.tinypic.com/30mr71d.png

omdat nu niks gebeurt en lang gewacht heb heb ik maar op sluiten gedrukt...


en nu wat moet ik doen moet ik een plug in installeren of moet ik ets anders doen?
helupppp!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Doe sudo gedit /etc/apt/sources.list in je terminal venster en haal de volgende regels weg uit je sources.list.En daarna niet vergeten op te slaan.

deb http://medibuntu.sos-sts.com/repo/ dapper free non-free
deb-src http://medibuntu.sos-sts.com/repo/ dapper free non-free

En dan nog een keer proberen te upgraden. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:Doe sudo gedit /etc/apt/sources.list in je terminal venster en haal de volgende regels weg uit je sources.list.En daarna niet vergeten op te slaan.

deb http://medibuntu.sos-sts.com/repo/ dapper free non-free
deb-src http://medibuntu.sos-sts.com/repo/ dapper free non-free

En dan nog een keer proberen te upgraden. :)
Dankje dankje voor de tip!

het gaat geloof ik nu goed :D ja het is gelukt geloof ik...
ik zie geen verschil....bestaat een optie wat ik kan zien wat voor linux ik gebruik???

Rappie pappie..hoe lang werk jij met linux?
Je weet er best een hoop van...en waar haal je al die codes vandaan voor de terminal....het is toch onmogelijk om al die codes te onthouden???
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef:
Rappie pappie..hoe lang werk jij met linux?
Je weet er best een hoop van...en waar haal je al die codes vandaan voor de terminal....het is toch onmogelijk om al die codes te onthouden???
Ik werk nu zo onderhand 2 jaar met ubuntu linux.Wat betreft de codes onthouden dat went vanzelf,en wordt automatisme hoe langer je met linux werkt.Maar ik vergeet ze ook nog wel eens hoor!of moet ze opzoeken. :lol: :wink:

Codes Terminal howto:
https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto

Linux codes:
http://www.ss64.com/bash/
http://www.linuxdevcenter.com/linux/cmd/
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

gohelena schreef:het gaat geloof ik nu goed :D ja het is gelukt geloof ik...
ik zie geen verschil....bestaat een optie wat ik kan zien wat voor linux ik gebruik???
Edgy ziet er iets meer geel/oranje uit dan Dapper en tijdens het opstarten zie je nu alleen het logo en de voortgangsbalk zonder voorbijrollende tekst. Systeem -> Over Ubuntu brengt ook duidelijkheid.
Plaats reactie