Linux is dat goed

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rebil schreef:
gohelena schreef:het gaat geloof ik nu goed :D ja het is gelukt geloof ik...
ik zie geen verschil....bestaat een optie wat ik kan zien wat voor linux ik gebruik???
Edgy ziet er iets meer geel/oranje uit dan Dapper en tijdens het opstarten zie je nu alleen het logo en de voortgangsbalk zonder voorbijrollende tekst. Systeem -> Over Ubuntu brengt ook duidelijkheid.

dan heb ik edgy eft....dus is het me gelukt!!!!! dankzij jullie hulp!

nu nog GTK Gnutella onder de knie krijgen.....(krijg die firewall net weg of zo..zie topic Limwire op linux)
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef:
Rappie pappie..hoe lang werk jij met linux?
Je weet er best een hoop van...en waar haal je al die codes vandaan voor de terminal....het is toch onmogelijk om al die codes te onthouden???
Ik werk nu zo onderhand 2 jaar met ubuntu linux.Wat betreft de codes onthouden dat went vanzelf,en wordt automatisme hoe langer je met linux werkt.Maar ik vergeet ze ook nog wel eens hoor!of moet ze opzoeken. :lol: :wink:

Codes Terminal howto:
https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto

Linux codes:
http://www.ss64.com/bash/
http://www.linuxdevcenter.com/linux/cmd/
handige links.....ik denk dat ik daar ook vaak in ga neusen :)
Codes onthouden is niet mijn sterkste kant.....ook niet na 2 jaar ha ha ha
en ben je na 2 jaar nog tervreden...en M$ vrij.

zelf moet ik nog erg aan Linux wennen..ben erg aan M$ gewent....
dingen downloaden (Limewire) is heel anders dan M$...
de synaptic waar veel handige (bruikbare)program's staan is erg handig....gewoon een vervanger van een sowtware zoeken...en installeren is een makkie...
ik denk dat het wel goed zal komen met mijn onhandigheid met linux..moet gewoon mijn draai vinden..

weet jij toevallig hoe ik het opstarten van edgy lk kan versnellen... krijg heel lang een swart scherm met en lang verhaal (een chek up?????) het duurt vrij lang dat ik in mijn "beuroblad" komt.....(Windood eh windooS ging wat sneller op mijn oude pc)
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

gohelena schreef: weet jij toevallig hoe ik het opstarten van edgy lk kan versnellen... krijg heel lang een swart scherm met en lang verhaal (een chek up?????) het duurt vrij lang dat ik in mijn "beuroblad" komt.....(Windood eh windooS ging wat sneller op mijn oude pc)
Als het goed is krijg je die checkup alléén als je de computer 30 maal opnieuw opgestart hebt. :? Heb je het iedere keer dan als je ubuntu "Edgy" opstart? :)
gohelena schreef: en ben je na 2 jaar nog tervreden...en M$ vrij.
Nog steeds zeer tevreden en het belangrijkste 100% microsoft free.En heb windhoos of microsoftie nog géén dag gemist.Ben zeer blij dat ik linux heb leren kennen.En nog nooit géén dag spijt gehad dat ik overgestapt ben. :lol: :wink:

Kan me de dag nog herinneren dat ik linux ubuntu voor het eerst opstarte.Ik was gelijk verliefd. :mrgreen: :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:
gohelena schreef: weet jij toevallig hoe ik het opstarten van edgy lk kan versnellen... krijg heel lang een swart scherm met en lang verhaal (een chek up?????) het duurt vrij lang dat ik in mijn "beuroblad" komt.....(Windood eh windooS ging wat sneller op mijn oude pc)
Als het goed is krijg je die checkup alléén als je de computer 30 maal opnieuw opgestart hebt. :? Heb je het iedere keer dan als je ubuntu "Edgy" opstart? :)
gohelena schreef: en ben je na 2 jaar nog tervreden...en M$ vrij.
Nog steeds zeer tevreden en het belangrijkste 100% microsoft free.En heb windhoos of microsoftie nog géén dag gemist.Ben zeer blij dat ik linux heb leren kennen.En nog nooit géén dag spijt gehad dat ik overgestapt ben. :lol: :wink:

Kan me de dag nog herinneren dat ik linux ubuntu voor het eerst opstarte.Ik was gelijk verliefd. :mrgreen: :P
wat fijn dat die linux liefde nog zo innig is...
Ik hoop dat ik ook genezen word door de M$ virus...moet nog veel leren....en heb nog M$ tiks..als ik mij best doet..moet het zeker lukken!

over opstarten:

pc aan:
mijn pc doet een zoort check..hoeveel geheugen hij heeft enz (vertrouwd beeld)
dan krijg de UBUNTU logo met een balke eronder 9de maar een klijn deel oranje word...
in eens springt de scherm op zwart..ongeveer 5 sec bijft hij zwart...
Dan krijg ik een dos(achtige) scherm met een verhaal waar achter staat [ OK
dan is er een welkom/inlogscherm
dan een beeld van "nautilus" wat is dat????

en dan kom ik in mijn beuroblad en kan ik gewoon doen wat ik wil....
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Het lijkt erop naar mijn weten dat upstart niet (goed) is geinstalleerd. :?

Doe maar eens als ubuntu opgestart is in je terminal venster sudo apt-get install upstart.En probeer het daarna nog eens opnieuw. :)

Laat het even weten. :wink:
gohelena schreef: dan een beeld van "nautilus" wat is dat????
http://www.gnome.org/projects/nautilus/
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rappie pappie schreef:Het lijkt erop naar mijn weten dat upstart niet (goed) is geinstalleerd. :?

Doe maar eens als ubuntu opgestart is in je terminal venster sudo apt-get install upstart.En probeer het daarna nog eens opnieuw. :)

Laat het even weten. :wink:
gohelena schreef: dan een beeld van "nautilus" wat is dat????
http://www.gnome.org/projects/nautilus/
nog steeds het zelfde...misschien is dit normaal hoor
hij heeft het altijd zo gedaan sinds linux

en nautilus is een zoor win verkenner als ik het goed begrijp (ja mijn engels is heel erg beroerd dus ik snapte niet veel van de link)
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

gohelena schreef:over opstarten:

pc aan:
mijn pc doet een zoort check..hoeveel geheugen hij heeft enz (vertrouwd beeld)
dan krijg de UBUNTU logo met een balke eronder 9de maar een klijn deel oranje word...
in eens springt de scherm op zwart..ongeveer 5 sec bijft hij zwart...
Dan krijg ik een dos(achtige) scherm met een verhaal waar achter staat [ OK
dan is er een welkom/inlogscherm
dan een beeld van "nautilus" wat is dat????

en dan kom ik in mijn beuroblad en kan ik gewoon doen wat ik wil....
Op mijn ene pc had ik ook last van dat traag opstarten met Edgy, alleen kreeg ik geen zwart scherm. Ik heb niet kunnen uitvissen aan wat het ligt, maar vermoed dat het iets te maken had met de oude trage harde schijf en upstart. Met Dapper had ik het probleem niet en ondertussen staat er gNewSense op, dat gebaseerd is op Dapper, dus doet het zich niet meer voor.

Nautilus is inderdaad je bestandsbeheerder. Dat 'beeld van nautilus' is waarschijnlijk het splash screen waarmee Gnome laat weten wat er aan opstarten is.
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rebil schreef:
gohelena schreef:over opstarten:

pc aan:
mijn pc doet een zoort check..hoeveel geheugen hij heeft enz (vertrouwd beeld)
dan krijg de UBUNTU logo met een balke eronder 9de maar een klijn deel oranje word...
in eens springt de scherm op zwart..ongeveer 5 sec bijft hij zwart...
Dan krijg ik een dos(achtige) scherm met een verhaal waar achter staat [ OK
dan is er een welkom/inlogscherm
dan een beeld van "nautilus" wat is dat????

en dan kom ik in mijn beuroblad en kan ik gewoon doen wat ik wil....
Op mijn ene pc had ik ook last van dat traag opstarten met Edgy, alleen kreeg ik geen zwart scherm. Ik heb niet kunnen uitvissen aan wat het ligt, maar vermoed dat het iets te maken had met de oude trage harde schijf en upstart. Met Dapper had ik het probleem niet en ondertussen staat er gNewSense op, dat gebaseerd is op Dapper, dus doet het zich niet meer voor.

Nautilus is inderdaad je bestandsbeheerder. Dat 'beeld van nautilus' is waarschijnlijk het splash screen waarmee Gnome laat weten wat er aan opstarten is.
en hoe heb je het opgelost?
met de link http://www.gnewsense.org/ had ik niks aan want ik lees en spreek gen engels :( :oops:
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik heb het niet opgelost. Ik heb er een andere Linux-distributie opgezet, namelijk gNewSense. Dat is hetzelfde als Ubuntu Dapper Drake, alleen zijn de niet-vrije delen er uit gehaald. En omdat ik het probleem met Dapper niet had, heb ik het dus met gNewSense ook niet. Als het team van gNewSense beslist om te synchroniseren met Edgy zal het probleem zich waarschijnlijk terug voordoen.

Als je nog zin hebt om het verder te onderzoeken, heb ik nog wel een ideetje. Open een terminal en doe

Code: Selecteer alles

sudo hdparm -d /dev/hda
Als je terugkrijgt

Code: Selecteer alles

using_dma = 0 (off)
dan zou het wel eens aan je DMA-instellingen kunnen liggen. Als je geluk hebt kun je DMA aan zetten in je BIOS, anders heb je pech en ondersteunt je moederbord/harde schijf deze functie niet.
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rebil schreef:Ik heb het niet opgelost. Ik heb er een andere Linux-distributie opgezet, namelijk gNewSense. Dat is hetzelfde als Ubuntu Dapper Drake, alleen zijn de niet-vrije delen er uit gehaald. En omdat ik het probleem met Dapper niet had, heb ik het dus met gNewSense ook niet. Als het team van gNewSense beslist om te synchroniseren met Edgy zal het probleem zich waarschijnlijk terug voordoen.

Als je nog zin hebt om het verder te onderzoeken, heb ik nog wel een ideetje. Open een terminal en doe

Code: Selecteer alles

sudo hdparm -d /dev/hda
Als je terugkrijgt

Code: Selecteer alles

using_dma = 0 (off)
dan zou het wel eens aan je DMA-instellingen kunnen liggen. Als je geluk hebt kun je DMA aan zetten in je BIOS, anders heb je pech en ondersteunt je moederbord/harde schijf deze functie niet.
oke heb ik gedaan in de terminal...
dit krijg ik te zien
Afbeelding

moet ik nu naar de bios om de DNA aan te zetten?
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Dat tweede moest je niet intikken, maar vergelijken met het resultaat van het eerste commando. :)
Niet erg, we hebben het resultaat. using_dma = 1 wil zeggen dat DMA aan staat en dat we aan de snelheid dus niks kunnen verbeteren. Dan weet ik ook niet waar het aan ligt. Je zult er dus mee moeten leren leven. Misschien is het in de volgende versie wel beter.
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

rebil schreef:Dat tweede moest je niet intikken, maar vergelijken met het resultaat van het eerste commando. :)
Niet erg, we hebben het resultaat. using_dma = 1 wil zeggen dat DMA aan staat en dat we aan de snelheid dus niks kunnen verbeteren. Dan weet ik ook niet waar het aan ligt. Je zult er dus mee moeten leren leven. Misschien is het in de volgende versie wel beter.
volgen versie??? bedoel je de opvolger vad Edgy eft???

cool!

ja hor ik kan er mee leven dat hij traag opstartd.....
mar als iemand en oplossing heeft :D :D :D :D :D :D
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Plaats reactie