Mijn ervaring met linux geschreven door een Linux leek

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Mijn ervaring met linux geschreven door een Linux leek

Bericht door gohelena »

Ik wil graag mijn verhaal en ervaring met linux met jullie delen.
het is altijd leuk om te weten hoe mensen linux ervaren..en waarom ze overstappen.
in dit blokje vertel ik jullie over mijn stoei party met linux.....het word een zoort van een dag boek...nee ik ga er niet dagelijks in schrijven....maar wil jullie op de hoogte brengen over mijn ervaringen.....mijn diepete punten en steigers met linux

In den beginne was een 6 jarige meisje die kennis maakte met de "pc"
die opgegroeide met M$ en zo begon haar avontuur dat heet dollen met de pc

ik kan zelf dos net herinneren...
Op school kregen zij oude afdankertjes van kantoren, er werd toen al "gefluisterd" dat de pc de toekomst zal zijn...

Van dos gingen we naar win 3.1 geloof ik..
en dat was voor kinderen veel gebruiks vriendelijker...
Ik ben een laat komertje.....mijn eerste pc kreeg ik ten ik 18 was met win 95
Ook mij eerste ervaring was dat windows altijd vast liep.....of ik deed 1 klein dingetje fout en windows kreeg keuren......ja...want ik drukte op alle knopen en keek in alle mappen, instaleerde van alles..en kon er natuurlijk weer van allles mis gaan :D
Kinderen worden groot en windows was ook weer een aantal generaties verder...
Ik kreeg internet...surfen,chatten...downloaden....crasches...wormen...paarden.....een week zonder pc......
De pc ontdekken..een belangrijk bestand weg gehaald..Windows...weer "depressief"
Virusscan..opruimscan,wormen scanpaarden scan....harde schijf vol....

ja windows is geweldig! :evil:

het word tijd dat ik linux ga kennen...
die stap was wel eng en vreemd.....en zal ik wel aan linux wennen?
kan ik er mee werken....
want ik maak veel foto's bewerk ze....bewerk video filmpjes...ik download muziek....
kan dat linux wel? zijn er alternatief programma's voor en zijn ze wel net zo goed?

tja daar kan op 1 manier achter komen?
Linux gebruiken.......
Oei niet op mijn nieuwe pc hoor (ja net als iedere nieuwe gebruiker ben ik gehersenspoeld door M$)

Dus werd mijn oude zolder pc de slacht over van Linux (achter af was het een zegening)
Live cd er in gedaan,geinstaleerd.....zag het licht...
nou ja het was een bruine buro blad van Ubuntu....
Anders dan windows..maar vond snel mijn weg...
Om dat ik een beginner ben en nieuwsgierig van aard (druk op alle knoppen) en om dat graag op vreemde knoppen druk kan ik weer een hoop verpesten (zie mijn ervaring met windows).. door mijn wonderlijke eigen schappen draait Linux nog steeds als een zonnetje.

FF moest geupdate worden..oei dat werd een ramp..dat werkte anders dan windows...
van alles geprobeert en het lukte niet..zo kreeg ik mijn eerste ervaring met "terminal"
een "dos" achtige systeem... omdat mijn kennis met de terminal minimaal is.
Maakte ik natuurlijke fouten...... wat corupte codes in getypt....hij zecht ken ik niet...
per ongeluk 2 x de zelfde codes.(dit keer geen corupte)....hij accepteerde ze....en doet niet moeilijk....
Ondanks het het stoeien met de terminal....Linux draait nog steeds als een zonnetje. :D

Nu moet ik nog een stap verder......upgraden van dapper naar edgy (en ik geloof dat het gelukt is) en Programma's installeren, dat moet ik nog onder de knie krijgen... want dat is wat ingewikkelder dan M$.

Met deze geweldige forum leer ik een hoop....
iedereen help mij evne lief en geduldig...en daar heb ik een hoop aan gehad en zo leerde ik Linux goed kennen (moet nog steeds veel leren hoor)

Ik heb ergens gevraagd voor M$ hulp.....je doet iets verkeerd en M$ is van streek weer hulp vragen....en dan gaat dat weer mis juist omdat M$ gevoelig is
en dan kan geen forum hulp kan je helpen (al doen ze dat graag...maar de uitleg is meer voor de profs) want alles gaat in M$ pot dicht en dan kan er niemand meer er bij beahalve een (betaalde/ITT''er) kenner kan dat alleen oplossen. (en dan moet je mazzel hebben dat je een bevrienden ITT,er in de buurt hebt)

Bij Linux heb ik het idee met de hulp van een kenner..en je volgt zijn advice op...dat als Linux leek samen met de kenner kan oplossen.
Natuurlijk kan dat mis gaan bijvoorbeeld corupte codes voor de terminal....maar draait Linux draait nog steeds als een zonnetje :lol:

Omdat ik nog een beginner ben met Linux enmijn ervaring tot nu toe nog klein, horen jullie natuurlijk hoe mijn ervaring verder gaat met linux :D

Groetjes Helena
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

GO Helena! :D :wink:
Ik blijf je volgen. Ben steeds meer geïnteresseerd geraakt in Linux, mede door jou ervaringen.
Suc6
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

cysoon schreef:GO Helena! :D :wink:
Ik blijf je volgen. Ben steeds meer geïnteresseerd geraakt in Linux, mede door jou ervaringen.
Suc6
Hoi cysoon
wat leuk dat ik jou heb besmet met de linux virus!
Linux is best een beetje "wennen" en werk totaal anders dan M$.
Dat kan heel lastig zijn voor de "Groentjes"...en het kan zijn da ze zeggen ik ga liever toch naar M$...puur dat M$ gewent zijn....

voor mij is het echt stoeien.....maar met hoop geduld en veel vragen stellen kom je een eind.
en als je door blijft zetten....krijg je een heel mooi stabiel besturing systeem voor terug.


kijk eens in: http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=9790
Daar begon mijn avontuur..door vragen te stellen en problemen op te lossen.
Mischien zit er iets tussen voor jou.

en voor de gewone ervaring van een linux leek kan je deze "blog" gewoon volgen (en vragen stellen :D ) groetjes helena

ps heb je de live cd geprobeerd van Linux ubuntu?
cd in de pc..pc opnieuw starten...en je pc draaiyt op linunx...
cd er uit....pc opnieuw starten...en je hebt windows weer terug...
met dezelfde cd kan je linux installeren op je pc (gebruik wel een "oude"pc die je niet gebruikt...en je huidige gebruik je met windows..dat doe ik ook. heb je geen oude pc..dan is er een mogelijkheid om beide bestuuring systemen re draaien....hoe weet ik niet)
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je kunt er inderdaad een dualboot van maken, zodat je Windows en Linux op één pc kunt draaien. Wat daarbij erg belangrijk is: zorg dat je je partities groot genoeg houdt en als je gaat (her)partitioneren dat je Windows eerst defragmenteert.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Ik gebruik nu al een tijdje linux...

ik heb het voor eerst geüpgraded van Dapper naar Edgy....en dat ging vlekkenloos!
Naturlijk met hulp van deze forum...
in midels heb ik door dat software instaleren en er af gooien veel makelijker gaat dat bij Windoos..... hoewel....

Ik probeer een peer to peer programa te zetten..mar dat wil niet vlotten..
eers Gnutella...dar botste ik op een firewal op....dat probleem heb ik niet kunnen oplossen helaas...
dan Amule die werkte.......maar heeeeeeeel laaaaaaaaangzaaaaaaaam............zucht..
terwijl op dit pc met limwire heel goed ging en vlot,,,

er werd geadviseerd op frostwire een zoort "zusje" van Lime wire....maar die wil niet draaien..dus moet ik java er op zetten..maar op een 1 van een andere manier wil dat gewoon niet lukken.....
De fout licht vast bij mij..en zal in verkeerde volgorde de software geinstaleerd hebben...of een plug vergeten...
dat is weer nadelig aan mozilla en linux....je bent gewent aan "all in" dus als je dit instaleert dan komt het goed.....dus niet he....je moet dan software installeren dan de plug in (of omgekeerd...) tja zo ervaar ik dat...

maar het is weer tegelijk weer een voordeel dat mozila en Linux niet all in is want je kan er op zetten wat JIJ wil....dus zonder phoe ha en toeter met bellen...
dus je kunt het zo primitief maken wat je wil..of zo uitgebreid maken wat je wil....

maar je moet wel weten hoe en wat je moet doen als iets draaiend wil houden op linux....
in die fase zit ik nu...
Ik weet heel weinig van linux van af en niks is voor mij van zelf sprekend..
Dus val ik maar de forum leden met de standaard vragen.
zonder hun hulp en geduld zou ik allang afgehaakt zijn.....

ook kleine dingen..een WMV bestand afspelen,,,,,ja ik krijg weleens filmpjes van M$ gebruikers.......en die wil ik ook weer bewonderen op Linux....
en wat dacht je van PPS....hij speelt ze wel af maar dan zonder geluid.....ook weer kijken hoe ik dat moet oplossen....

ja ik moet nog heel veel leren........
natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van mijn Linux avondtuur
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

inmidels kan ik alle filmpjes afspelen..gewoon alle codes wat muziek en film bestanden in de terminal gestopt en hij zingt en speelde als een tierelier.
Het ondekken welke code moet ik nog onder de knie krijgen ik had wel een link waar de codes staan...en daar stond weer een link voor een pret pakket maar dat was in het engels...en ik spreek geen engels :(
maar soms snap ik de linux taaltje niet zo goed....het lijkt of er stappen ontbreken....
Bijvoorbeeld ga naar de terminal....
uhhh terminal??

nee ubuntu gebruikers ga naar toepasingen > hulpmidelen >t erminal
een nieuwe starter is gewoon een snelkopeling
en zo zijn van die termen wat ik moet nog leren.

de beste les is gewoon linux gebruiken...zo kom je dinegen tegen die makelijker gaat//of je komt problemen tegen...
net als ik he..ik kan geen Windows filpjes afspelen.....hoe lossen we dat op.
Je kan niet voor uit denken he..als ik Linux ga gebruiken....is dat wel geschikt voor mij..welke problemen kan ik tegen komen?
Dat kan niemand je uitlegen....je moet het zelf ontdekken..

nu ben ik bezig met "Pimp my ubuntu" mijn venster zien er al heel "ver" uit..een metallic look met lichtblauwe "titel balken" en scrol balken.
nu mijn werk balken nog..... die zien er zo win98 uit..echt om van te griezelen brrrr
dus ik ben het stoeien met gDesklets....en zoort van "Ikea" voor Linux.
Je kan er klokken en kalenders,iconen en werkbalken op leuken..dat laatste wil het niet zo bij mij lukken :oops: ..moet me meer verdiepen in gdesklets.

verder gaat nog erg goed met het gebruik van linux erg goed...alleen probleempje op lossen dat gaat wat lastiger..ik heb de neiging om op de M$ manier te doen....maar dat gaat niet.....
dus toch maar weer even vragen...... :wink:
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Studentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2006, 18:39
    unknown unknown

Bericht door Studentje »

Hey Gohelena!

Blij dat ook jij je wil wagen aan het Ubuntu-avontuur.
Ken je deze site al? http://ubuntu-forums.nl
Hier heb ik al veel hulp kunnen uithalen, hopelijk jij ook.

Nog veel succes in je avontuur!

Grts, Studentje
Gebruikersavatar
gohelena
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 december 2006, 23:17
Locatie: Amersfoort
    unknown unknown

Bericht door gohelena »

Studentje schreef:Hey Gohelena!

Blij dat ook jij je wil wagen aan het Ubuntu-avontuur.
Ken je deze site al? http://ubuntu-forums.nl
Hier heb ik al veel hulp kunnen uithalen, hopelijk jij ook.

Nog veel succes in je avontuur!

Grts, Studentje
hey Studentje
wil wagen??? ik zit midden in de linux avontuurtje! :wink:
het bevald me prima met vallen en op staan natuurlijk!

bedank voor je handige link!!!
Ik worstel en ik kom boven
Ubuntu Edgy Eft.
geen engelse links,ik kan geen engels :(
registreerde linux gebruiker#443968/
ubuntu user# 12612/
Plaats reactie