Gezocht en gevonden: openbron pdf-lezer

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Gezocht en gevonden: openbron pdf-lezer

Bericht door Samuël »

Na een beetje zoeken vond ik het uiteindelijk: een openbron pdf-lezer. In tegenstelling tot Adobe Reader (meer dan 100 MB) is PDFView vederlicht (3,1 MB). Het is momenteel enkel voor Macintosh maar het is openbron dus kan het probleemloos voor andere besturingssystemen ontwikkeld worden. En het is volledig Nederlandstalig. Voor een jong programma zit de ontwikkeling heel goed en heel ver.

Afgaand op de grootte van de rss-lezer Vienna (8,6 MB) en nu dus PDFView (3,1 MB) snap ik echt niet waarom sommige programmatuur zo groot is.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Gezocht en gevonden: openbron pdf-lezer

Bericht door common sense »

Samuël schreef: maar het is openbron dus kan het probleemloos voor andere besturingssystemen ontwikkeld worden.
Uhm dat betwijfel ik. Ik zie in de broncode: "#import <Quartz/Quartz.h>", een Apple systeem header. Dus lijkt het me niet direct portable. Omdat iets open-source is, is het nog niet automatisch portable.
Het is een Objective-C programma gemaakt in XCode, wat in theorie wel naar andere platforms geport kan worden, maar dan moet je wel de afhankelijkheden op het OS X plaform eruit halen of isoleren.

Maar dit verklaart wel waarom PDFview zo klein is: het gebruikt de PDF functies uit Quartz (een OS X component)! Acrobat is zo groot omdat er wel een complete PDF renderaar in het programma zelf zit, plus bundelen ze nog een hoop plugin meuk erbij waar je niet altijd op zit te wachten.

Je kunt eigenlijk net zo goed Apple Preview gebruiken, tenzij je de extra features van PDFView handig vindt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Gezocht en gevonden: openbron pdf-lezer

Bericht door nirwana »

Samuël schreef:Na een beetje zoeken vond ik het uiteindelijk: een openbron pdf-lezer.
Dat zoeken had ik volgens mij al voor je gedaan: www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=9458#67776
Maar ik ben blij dat die suggestie jou goed bevalt.

Waarom het ene programma groter is dan het andere heeft meer te maken met hoe het is opgebouwd. Het ene programma is bijvoorbeeld gebouwd op bibliotheken die op zich tot meer in staat zijn. Het andere programma is bijvoorbeeld veel uitbreidbaarder gemaakt dan het andere en ook dat heeft invloed op de grootte ervan. De grootte is geen indicatie voor de kwaliteit van de software. Wel is het zo dat wanneer een programma klein is deze waarschijnlijk ook minder geheugen nodig heeft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie