Upgrades (k)ubuntu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Upgrades (k)ubuntu

Bericht door Crépieux »

Tijdens de standaard update-routine wordt er telkens gevraagd of ik Edgy wil upgraden naar FeistyFawn. Dit doe ik alsnog niet omdat deze laatste nog in beta fase is.
Toch heb ik hieromtrent een paar vraagjes: is die upgrade een volledige nieuwe installatie? Moet ik, bij een upgrade, de zelfgezochte drivers die Edgy niet vond (beeldkaart, printer,...) herinstalleren?
Wat met de homedirectory, wordt deze overgenomen? Idem bookmarks, instellingen, enz...
Wat waren de problemen bij upgrade van Dapper naar Edgy?

Noot: ik ben dus nu reeds zo'n kleine 2 maanden aan Ubuntu, of liever aan Kubuntu ( ik ben onderweg geswitcht), en dit bevalt nog altijd uitstekend, zo goed dat ik amper nog op XP kom.


PDA sync-probleem is nog niet opgelost maar ik ben blijkbaar niet de enige die daarmee worstel (gezien op diverse fora), Voorlopig sync ik op PC werk.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik krijg de vraag nooit of ik wil upgraden naar Feisty Fawn...
Niet dat ik daar trouwens mee zit, eerlijk gezegd denk ik eraan om Ubuntu te vervangen door Slackware. ;)

De upgrade van Dapper Drake naar Edgy Eft ging hier destijds probleemloos, zelfs de nVidia-drivers leverden geen probleem op.

Hoe het met je /home/ zit weet ik niet, ik heb zelf /home/ op een aparte partitie staan, dus die kun je dan overal buiten houden. Normaal gesproken zou dat gewoon moeten kunnen, lijkt me. Hoewel er tijdens upgrades altijd van alles fout kan gaan, is dat bij mij toen allemaal goed gegaan. Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel third-party software je geïnstalleerd hebt, hoe meer daarvan, hoe groter de kans op brokken.
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik heb vorige week nog een upgrade van Dapper naar Edgy gedaan. Er werd bijna 800 MiB gedownload, dus praktisch elk pakket wordt wel vervangen, denk ik. Het proces gaat naadloos: alles wordt gedownload en geïnstalleerd, af en toe kan er gevraagd worden of je een configuratiebestand wilt vervangen. Op het einde terug opstarten en je kan weer vooruit.

Aan je home directory en instellingen wordt normaal gezien niets veranderd. Of je drivers terug moet installeren hangt er van af. Tijdens die upgrade krijg je een nieuwe kernel, dus als een driver aan de kernel gelinkt is, zal je hem terug moeten installeren.

Toen Edgy uitkwam hadden sommige mensen wel een probleem met X na de upgrade, waardoor ze geen grafische interface meer hadden. Van andere problemen heb ik niets gehoord. Ik zou zeggen: wacht tot een paar weken na de release, dan zijn eventuele kinderziekten wel opgelost.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik heb wel net in mijn werkende Feisty Fawn Beta een vraag voor distro upgrade gehad. Ik heb het maar gedaan. en geen problemen ghad oid, maar suggereert dit dat op de nl.ubuntu.com server Feisty Fawn al staat te wachten (de final)?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sebazzz schreef:maar suggereert dit dat op de nl.ubuntu.com server Feisty Fawn al staat te wachten (de final)?
Zie https://wiki.ubuntu.com/FeistyReleaseSchedule
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef: Of je drivers terug moet installeren hangt er van af. Tijdens die upgrade krijg je een nieuwe kernel, dus als een driver aan de kernel gelinkt is, zal je hem terug moeten installeren.
Het is sowieso verstandig om vooraf even je nVidia/ATI drivers te deïnstalleren. Dat kan een hoop problemen voorkomen.
Afbeelding
Plaats reactie