Meertalig

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Meertalig

Bericht door Samuël »

Zijn er plannen om Firefox, Thunderbird en Sunbird te maken met direct alle talen in de code? Op die manier moet er slechts één copie beschikbaar gezet worden met direct álle talen erin. Dit bespaart tevens veel plaats op de servers en dus ook veel bandbreedte. Ik gebruik reeds enkele programma's die op die manier werken, vandaar dat ik wel weet dat het mogelijk is.
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Dat niet alleen, het maakt het Firemonger project (het komt weer tot leven) een stuk makkelijker. Kleine moeite om naast de ~30 versies met elk een eigen taal die ze nu telkens uitbrengen een multi-lang versie beschikbaar stellen. Of een systeem zoals Songbird, klik op de taal en een xpi wordt gedownload.

Om Firefox en co. momenteel in meerdere talen te krijgen heb je een extensie nodig en moet je xpi's gaan verzamelen en zorgen dat deze up-to-date blijven.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik kan me wel inbeelden waarom dit niet zo voor de hand ligt bij Firefox e.d.

Stel: je bakt alle talen in in het programma.
- Wat als er een taal bijkomt? Moet iedereen dan een update installeren?
- Hoe groot zou het installatiebestand dan worden (vergis je niet, Firefox is beschikbaar in 41 talen (op dit moment)?
- Wat als er een nieuwe versie van Firefox uitkomt? Momenteel is het al zo'n gedoe om de vertalingen op tijd af te krijgen (liefst voor de nieuwe versie vrijgegeven wordt). Ik kan me voorstellen dat er heel wat druk op de vertalers komt als alle vertalingen binnen de deadline moeten verwerkt zijn. En wat als er enkele talen niet op tijd af zijn? Moet de release dan verlaat worden?

Veel voordeel is er niet. Weliswaar wel meer ruimte vrij op de servers, hoewel dat ook beperkt blijft (zo groot zijn de installatiebestanden ook niet). Bandbreedte wordt niet bespaard (of er nu 100 mensen één bestand downloaden of 20 mensen 5 bestanden, dat blijft hetzelfde).

Ik snap eigenlijk niet waarom het zou moeten veranderen? Zo moeilijk is het toch niet nu. Surf gewoon naar de overzichtspagina en download de versie die voor jou geschikt is. Daarna blijft hij altijd in het Nederlands (als je tenminste de juiste updates volgt en niet zelf altijd een nieuwe versie installeert).
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

ByteWarrior schreef:Stel: je bakt alle talen in in het programma. Wat als er een taal bijkomt? Moet iedereen dan een update installeren?
Niet nodig. Ik merkte reeds in meerdere uitbreidingen dat dit opgelost wordt in bugfixes. Dit kan prima met het programma ook.
ByteWarrior schreef:Hoe groot zou het installatiebestand dan worden?
Om het bij openbronprogrammatuur te houden, even twee voorbeelden nemen: PDFView en Vienna. PDFView bevat momenteel Chinees, Deens, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Nederlands, Noors, Portugees, Russisch, Spaans, Taiwanees, Zweeds. Het installatieprogramma is 1,9 MB groot en het programma op zich 3,1 MB. Vienna bevat Braziliaans, Chinees, Deens, Duits, El Salvador, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Nederlands, Spaans, Taiwanees, Tjechisch. Het installatieprogramma is 3,1 MB groot en het programma op zich is 9 MB groot. De reden dat ik hier openbronprogrammatuur kies is omdat het ook allemaal door vrijwilligers gedaan wordt.
ByteWarrior schreef:Wat als er een nieuwe versie van Firefox uitkomt?
Hetzelfde als nu. De finale versie wordt nu ook vrijgegeven in alle talen tegelijk. Er kan wel op de webstek geplaats worden welke talen beschikbaar zijn maar daar kan het wel bij blijven.
ByteWarrior schreef:Momenteel is het al zo'n gedoe om de vertalingen op tijd af te krijgen (liefst voor de nieuwe versie vrijgegeven wordt). Ik kan me voorstellen dat er heel wat druk op de vertalers komt als alle vertalingen binnen de deadline moeten verwerkt zijn. En wat als er enkele talen niet op tijd af zijn? Moet de release dan verlaat worden?
Terwijl het ontwikkeld wordt, kunnen de vertalers reeds het programma gebruiken om te vertalen. Dan is er geen uitstel nodig. Van Firefox en Thunderbird komt er ± jaarlijks een grote versie uit. Er is dus voldoende tijd om te vertalen. Bugfixes moeten niet vertaald worden daar er visueel niets veranderd.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Even een snelle rekensom: er staan nu voor Firefox 54 talen op Laatste versie met gemiddeld een bestandsgrootte van 150 kb :arrow: 8,1 mb meer per Firefox download. Bovendien is men druk bezig om het aantal talen op te voeren richting de 100. Dit zou dus een verdrievoudiging van de downloadgroote zijn, niet erg in overeenstemming met de wens van Mozilla om het installatiebestand zo klein mogelijk te krijgen dus.

Net als ByteWarrior zie ik het voordeel ook niet echt. Als je zo nodig meer talen nodig hebt dan pak je er nog een taal.xpi bij en gebruik je local switcher om te schakelen.
Plaats reactie