Welke distributie?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Welke distributie?

Bericht door Samuël »

Ik overweeg om over enkele maanden een tweede laptop te kopen. Ditmaal zonder Macintosh maar met een Linux distributie. Indien er iets misgaat, kan ik met de MacBook hulp vragen. Vóór er een eventuele tweede laptop komt, toch wel enkele vragen. Ik kan nu reeds zeggen: Ik ben veeleisend. Hetgeen ik wil, is niet gewenst maar wel vereist. Welke distributie heeft het gebruiksgemak van Macintosh en is volledig Nederlandstalig? Is het mogelijk om het .iso-bestand te branden met de MacBook om dan te installeren op de andere laptop? De andere laptop zou geen Apple computer zijn. Is het nodig om ook een opstarter te installeren aangezien er uitsluitend de distributie op zou komen (dus géén Windows)? Vóór ik uitleg krijg over de mogelijkheid om de distributie te installeren op de MacBook: dit wil ik géénszins. Op de MacBook komt uitsluitend MacOS.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Re: Welke distributie?

Bericht door Manuel »

Samuël schreef:Ik overweeg om over enkele maanden een tweede laptop te kopen. Ditmaal zonder Macintosh maar met een Linux distributie. Indien er iets misgaat, kan ik met de MacBook hulp vragen.
Ik heb ook al lang 2 pc's: de vorige, en de huidige, dat is zeker handig.
Samuël schreef:Vóór er een eventuele tweede laptop komt, toch wel enkele vragen. Ik kan nu reeds zeggen: Ik ben veeleisend.
Ik ook. Als je wist hoe lang ik er tegen aangehikt heb om van Win98 over te stappen op Linux Slackware...
Samuël schreef:Hetgeen ik wil, is niet gewenst maar wel vereist.
Je bedoelt waarschijnlijk: wat ik wil is absuluut vereist (Beetje onduidelijke, kromme zin: niet gewenst = je wilt het niet, vereist = maar het moet wel zo zijn).
Samuël schreef:Welke distributie heeft het gebruiksgemak van Macintosh en is volledig Nederlandstalig?
Maak onderscheid tussen 'de shell' (dat is wat je ziet voordat de GUI = Grafische User Interface = Desktop) is geladen, en je feitelijke Desktop omgeving.

Mijn Desktop (Bureaublad omgeving) is gewoon Nederlands:

Afbeelding
Samuël schreef:Is het mogelijk om het .iso-bestand te branden met de MacBook om dan te installeren op de andere laptop? De andere laptop zou geen Apple computer zijn.
Vanzelfsprekend!!! Brandt je bestanden dan kan het mogelijk niet uitwisselbaar zijn, maar een ISO is een ISO! Dat betekent dat de CD of DVD exact gekopieerd wordt, inclusief dat je er van kan opstarten, het bestandssysteem op de CD of DVD. Een Iso is feitelijk een exacte kopie van een CD of DVD, zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iso_%28bestandindeling%29

Waar jij zorg voor moet dragen is dat je de ISO niet als bestand brandt op CD of DVD (want dan heb je alleen maar 1 groot bestand op die schijf), maar kiest voor branden van beeld, of hoe dat ook bij de Mac moge heten.
Samuël schreef:Is het nodig om ook een opstarter te installeren aangezien er uitsluitend de distributie op zou komen (dus géén Windows)? Vóór ik uitleg krijg over de mogelijkheid om de distributie te installeren op de MacBook: dit wil ik géénszins. Op de MacBook komt uitsluitend MacOS.
Dat laatste is duidelijk :)

Opstarters: nee, maar er is wel altijd een 'bootloader', ook al laad je maar 1 systeem (dat is zo bij Windows, en ook bij Mac, neem ik aan???).

Er moet n.l. iets geladen worden (een systeem: Mac, windows, Linux, BSD).

Misschien spreekt dit je aan: 1 van de veiligste sytemen (gebaseerd op FreeBSD), maar toch bijzonder gebruiksvriendelijk:

http://www.pcbsd.org/?p=learnhome
In FreeBSD 7 wordt onder meer de TCP/IP-stack verbeterd door Andre Opperman. Het FreeBSD-project wil hiermee opnieuw trachten het besturingssysteem met de snelste netwerkcode uit te brengen
Het wordt voornamelijk gebruikt als besturingssysteem voor servers, vanwege de reputatie in stabiliteit en prestatie
Niet perse alleen voor servers! In een Desktopomgeving waar geen servers nodig zijn werkt FreeBSD ook super.

Mijn reden om nog niet gekozen te hebben tussen Slackware 12 (met echt heel veel verbeteringen en een paar favorite progamma's die dan eindelijk gaan werken), en PC-BSD is:

http://faqs.pcbsd.org/16_108_en.html

Maar er is wel veel erg up-to-date software voor beschikbaar:

http://www.pbidir.com/
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Manuel schreef:Opstarters: nee, maar er is wel altijd een 'bootloader'
Dat was wat ik bedoelde.
Manuel schreef:dat is zo bij Windows, en ook bij Mac, meem ik aan???
Toen de MacBook hier geleverd werd, moest ik gewoon inschakelen en instellen. Dat is alles. Er zitten wel 2 discs bij.
Nederlands is vereist.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Welke distributie?

Bericht door ByteWarrior »

Samuël schreef:Ik overweeg om over enkele maanden een tweede laptop te kopen. Ditmaal zonder Macintosh maar met een Linux distributie. Indien er iets misgaat, kan ik met de MacBook hulp vragen.
Goede keuze, zo ben ik ook begonnen.
Welke distributie heeft het gebruiksgemak van Macintosh en is volledig Nederlandstalig?
Dat is al direct een moeilijke. Een Apple is waarschijnlijk één van de meest gebruiksvriendelijke systemen. Als je Linux wil gaan gebruiken, moet je bereid zijn je handen uit de mouwen te steken (en zeker geen schrik hebben om ze vuil te maken ;-) ).

Ubuntu zou wel makkelijk zijn in het gebruik (zelf niet geprobeerd). Daar is ook een Nederlandstalig voor (even Googlen). Besef wel dat, als je een probleem hebt onder Linux, je bereid zal moeten zijn ook in het Engels te zoeken. 99% van de info over Linux is Engelstalig...
Is het mogelijk om het .iso-bestand te branden met de MacBook om dan te installeren op de andere laptop? De andere laptop zou geen Apple computer zijn.
Dat is geen probleem. Als je echter een snelle netwerkverbinding hebt, zou ik een 'netinstallatie' doen. Je downloadt dan een klein bestand, dat brand je op cd/dvd en dat bestand downloadt dan zelf de nodige pakketten.
Is het nodig om ook een opstarter te installeren aangezien er uitsluitend de distributie op zou komen (dus géén Windows)?
Er gaat altijd een 'opstarter' (bootloader) op moeten staan. Windows toont die van hem niet, maar die is er wel. Je kan wel altijd automatisch laten opstarten na '0' seconden. Praktisch gezien merk je dan niets van de bootloader (zo doe ik het ook).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Met jouw eisen en afkeer van het Engels, vrees ik dat Linux dus echt helemaal niks is voor jou Samuel.
Mooier kan ik het niet maken.
Koop gewoon een tweede Mac!
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Samuël schreef:
Manuel schreef:Opstarters: nee, maar er is wel altijd een 'bootloader'
Dat was wat ik bedoelde
Op je Mac toch ook??? Een bootloader is gewoon een stukje code op des chijf die vertelt waar het systeem staat, zodat dat ding verder door kan starten.

Wanneer je meerdere besturingssystemen op 1 machine hebt, dan moet je kiezen welk systeem je wilt starten.

Heb je maar 1 systeem dan start dat ding gewoon door, en merk je evt. miet eens die bootloader op.
Samuël schreef:
Manuel schreef:dat is zo bij Windows, en ook bij Mac, meem ik aan???
Toen de MacBook hier geleverd werd, moest ik gewoon inschakelen en instellen. Dat is alles. Er zitten wel 2 discs bij
Ja, maar je wilt nu toch gewoon Linux? Dat is meetsal niet voorgeinstalleerd (tenzij je een Dell koopt), maar er zijn ondertussen Linux smaken die wel zeer eenvoudig installeren.

Ik zal dit voor je vertalen:
PC-BSD has been designed with the "casual" computer user in mind. Installing the system is simply a matter of a few clicks and a few minutes for the installation process to finish. Hardware such as video, sound, network and other devices will be auto-detected and available at the first system startup. Home users will immediately feel comfortable with PC-BSD's desktop interface, with KDE 3.5 running under the hood. Software installation has also been designed to be as painless as possible, simply double-click and software will be installed.
Vertaling:
PC-BSD is ontworpen voor de 'gewone' pc gebruiker. Het installeren van het systeem is een kwestie van een paar muiskliikken, en een paar minuten geduld voordat het klaar is. Hardware zoals grafische kaarten, geluid, netwerk en wat Dies meer zei worden vanzelf gevonden en zijn werken vanaf de eerste keer dat je het systeem start. De 'gewone' gebruiker voelt zich onmiddelijk op z'n gemak met KDE's 3.5 Bureaubladomgeving. Het installeren van software is ontworpen om zo eenvoudig mogelijk te zijn: dubbelkikken en het installeert.
Samuël schreef:
Nederlands is vereist.
Let goed op: De pagina http://www.pcbsd.org/?p=learnhome is weliswaar niet in het Nederlands, Maar op die pagina lees ik wel "Support for many native languages." (Ondersteunig voor vele talen).

Kijk eens hier: http://docs.pcbsd.org/guide/chap2.3.html en scroll even een heel klein stukje naar beneden, tot bij 'System installer'. Bij de tweede stap van de insrallatie kun je dus al de taal kiezen!!!

Nedrlands zal daar zeker bij staan, als de talen boveann de list al beginnen met Afrikaans, Arabisch en Azerbeidjaans...

PC-BSD is dus JUIST een systeem voor jou, en installatie zou werkelijk erg makkelijk moeten gaan: een vriend uit Slowakije heeft het zelfs voor z'n opa geinstalleerd (dit is geen grap, maar echt waar), die er nu fluitend mee werkt.

En de feitelijke moter van het systeem (waar je verder geen last van zult hebben) is FreeBSD, 1 van de veilgste systemen die er bestaan (ook 1 van de moeilijkere, maar dat bezwaar nemen ze dus weg omdat ze alle zaken geautomatiseerd hebben). FreeBSD is nog een stukje robuuster/veilger dan Linux in het algemeen.

Zoiets lijkt me dus echt een echt een systeem voor jou. Ook al is het Linux, maar BSD, beiden zijn UNIXEN (Net als Mac trouwens, daar had je toch ook geen last mee?) :)
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Welke distributie?

Bericht door common sense »

Samuël schreef:Ditmaal zonder Macintosh maar met een Linux distributie.
De meeste Mac liefhebbers knappen nog al eens snel af op Linux omdat echt een "techneut gericht" systeem is, en er soms redelijk wat doorzettings vermogen voor nodig is om probleempjes op te lossen.

Maar eerlijk is eerlijk, een systeem zoals Ubuntu is erg eenvoudig te installeren en te gebruiken en gaat vaak prima. Maar zoals je op dit forum ziet gaat in het geval van een probleem al snel de terminal open en vliegen de commando regels je rond de oren.

Ik raad je aan om als je een laptop koopt voor Linux navraag te doen
bij de leverancier over de compatibiliteit met Linux, of beter nog Linux pre-installed te kopen.

Dan heb je meer zekerheid dat de combinatie Laptop en systeem in orde is, of je kunt de leverancier daar op aanspreken. Als je zelf gaat installeren moet je alle problemen zelf of bijvoorbeeld met de hulp van dit forum oplossen.
Samuël schreef:Is het mogelijk om het .iso-bestand te branden met de MacBook om dan te installeren op de andere laptop?
Branden van een "Linux" .iso op een Mac is geen enkel probleem. Met de inhoud van de .iso doet de Mac namelijk niets. Ik doe dit zelf regelmatig, en ik heb hooguit soms problemen met de kwaliteit van de CD-tjes zelf.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Ubuntu op een laptop eitje. :wink: Gewoon de alternate install cd nemen.Staat btw ook bij hoe je een iso moet branden ook op een mac. http://www.ubuntu-nl.org/download/ instructies volgen klaar! :mrgreen:

Om te vermijden om tegen compatibiliteits problemen aan te lopen met je hardware kun je hier eens kijken.Er zijn genoeg laptops getest. :wink: .
Ubuntu op laptop
http://www.linux-on-laptops.com/

En er is genoeg nederlandse documentatie voor ubuntu. :wink:
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
Of hier! :mrgreen:

En als je een laptop wil kopen met linux voorgeinstalleerd is dit een aanrader. :wink:
Tevens zou je eens een kijkje in hun winkel kunnen nemen en om advies vragen.
http://www.linux-service.be/welkom.htm
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Distributiekeuze hangt grotendeels af van persoonlijke voorkeur. Om uit te proberen is de populariteitslijst van Distrowatch wel een goede leidraad. Als ik er een voor jou moet kiezen, zou ik zeggen: Ubuntu. Daar is veel ondersteuning voor te vinden, heeft volgens mij het beste softwarebeheer en er wordt hard aan gewerkt door een grote gemeenschap.

PC-BSD schijnt wel een goede beginners-BSD te zijn, maar daar zijn volgens mij niet zo veel programma's voor beschikbaar als voor Linux.

De grote distibuties zijn wel allemaal in het Nederlands vertaald, maar geen enkele voor 100 % (vb. status Ubuntu 6.10). In de praktijk valt dat nogal mee: de onvertaalde delen zijn vooral terminalprogramma's, weinig voorkomende foutmeldingen/statusberichten of minder populaire programma's.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

rebil schreef:Distributiekeuze hangt grotendeels af van persoonlijke voorkeur. Om uit te proberen is de populariteitslijst van Distrowatch wel een goede leidraad. Als ik er een voor jou moet kiezen, zou ik zeggen: Ubuntu. Daar is veel ondersteuning voor te vinden, heeft volgens mij het beste softwarebeheer en er wordt hard aan gewerkt door een grote gemeenschap.

PC-BSD schijnt wel een goede beginners-BSD te zijn, maar daar zijn volgens mij niet zo veel programma's voor beschikbaar als voor Linux.
Dat valt toch reuze mee, hoor. En wanneer je b.v. kijkt bij kantoorapplicaties, dan staat OpenOffice.org 2.0 Nederlands er ook bij.
rebil schreef:De grote distibuties zijn wel allemaal in het Nederlands vertaald, maar geen enkele voor 100 % (vb. status Ubuntu 6.10). In de praktijk valt dat nogal mee: de onvertaalde delen zijn vooral terminalprogramma's, weinig voorkomende foutmeldingen/statusberichten of minder populaire programma's.
Plaats reactie