VLC mega vastloper

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Zaffo schreef:is een bugfix geen verbetering?
Een verbetering is Firefox 2 naar Firefox 3. Naar hetgeen ik reeds over Firefox 3 las, wordt de Macintoshversie écht Apple: carbon wordt vervangen door cocoa.
adri schreef:Probeer MPlayer
Één groot probleem: Het is niet Nederlandstalig. Dit is voor programmatuur niet wenselijk maar een vereiste. Ik zoek wel verder, desnoods gesloten maar gratis programmatuur. VLC wordt ondertussen vervangen door Apples programma dvd-speler.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Samuël schreef: VLC wordt ondertussen vervangen door Apples programma dvd-speler.
Of je kunt een stapje terug naar VLC 0.8.5. Die werkt behoorlijk stabiel bij mij onder OS X. If it ain't broke, don't fix it.

0.8.6a is misschien net ietsie te bleeding edge. Bugfixes komen zeker, heb zelf helaas te weinig tijd/zin om het uit te zoeken. Een andere OSS idioot misschien wel :wink:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

common sense schreef:
Samuël schreef: VLC wordt ondertussen vervangen door Apples programma dvd-speler.
Of je kunt een stapje terug naar VLC 0.8.5. Die werkt behoorlijk stabiel bij mij onder OS X. If it ain't broke, don't fix it.
VLC 0.8.5 werkt bij mij (Linux Slackware 10.2) ook naar volle tevredenheid. Crasht wel eens (maar niet vaak), maar dan starten we 'm gewoon weer opnieuw op.

VLC kan lekker veel. Toch is de interface enorm simpel, al is er, wanneer je dat wilt, ENORM veel in te stellen/te configureren.

Voor zeer veel handelingen kun je een sneltoets instellen, of een standaardinstelling qua toets wijzigen in een andere toets/toetsencombinatie.

Precies het soort progamma waar ik van houd.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

common sense schreef:VLC 0.8.5
Ofwel kijk ik erover, maar ik zie geen Universal Binary. Kan ook te maken hebben met het feit dat ik geen zin heb om Engelstalige pagina's te bekijken.
common sense schreef:0.8.6a is misschien net ietsie te bleeding edge.
:?: :?:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik begrijp dat je Mac gebruikt?

Op deze pagina staan wel 5 links (4 mirrors) naar een downloadlocatie in Nederland.

Het zijn dmg bestanden, dat gebruiken jullie op de Mac toch? Maar wel voor versie 0.8.6a.

Dan gaan we zo'n link eens ontleden om te zoeken naa versie 0.8.5:

http://www.videolan.org/mirror.html?mir ... 0.8.6a.dmg

wordt eerst http://ftp.snt.utwente.nl/pub/software/videolan/

en van daaruit, na nog een paar keer klikken kom ik op

http://ftp.snt.utwente.nl/pub/software/ ... .5/macosx/

alwaar je moet kiezen tussen intel en powerpc.

In de instellingen van VLC zelf kun je ook nog de taal kiezen...
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Manuel schreef:Ik begrijp dat je Mac gebruikt?
Ja. Het is het enige besturingssysteem waarmee ik nauwelijks problemen heb. Ik neem steeds Universal Binary omdat ik er dan niet meer moet naar omzien. Ik copiërde het bestand. Het wordt opnieuw verwijderd. Ik keek een stuk met VLC en kreeg alweer foutmeldingen. En het beeld kwam achter het venster terecht. Dan zie je enkel boven- en onderkant. Ik ben voorstander van open codes maar in het geval van VLC verkies ik wel gesloten code. Apples dvd-speler dus. Toch bedankt voor je moeite.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Samuël schreef:Ofwel kijk ik erover, maar ik zie geen Universal Binary.

Klopt, maar die gebruik ik ook niet. Universal dmg is te dik voor mij. Voor de volledigheid: ik gebruik de Intel versie.

Ik weet het niet meer zeker, maar de Universal is er ook nog niet zo gek lang. Het kan best dat deze er pas in 0.8.6 er is gekomen. Dus het kan best zijn dat als je terug naar 0.8.5 gaat moet je nog moet kiezen tussen Intel en PPC.
Samuël schreef:
common sense schreef:0.8.6a is misschien net ietsie te bleeding edge.
:?: :?:
Uitleg bleeding edge:

Een erg nieuwe techniek of produkt (edge) dat zich nog niet helemaal bewezen heeft. De gebruiker neemt het risico (bleeding) dat het produkt nog niet helemaal naar behoren werkt...

Overigens is dit een veel voorkomende zinspeling op cutting edge in het programmeurs wereldje :)

Voor wat betreft je problemen met VLC: deze komen zeer vreemd op me over. Ik zal er kijken of ik nog iets kan vinden om je te bekeren :P

Heb je ergens filmpjes staan die problemen geven? Bijvoorbeeld iets wat je van Internet hebt gehaald. Heb je een linkje misschien?
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

VLC prefs

Bericht door common sense »

Het zou evt kunnen dat je de preferences van VLC moet wissen. Dit kan met het "Delete_Preferences" script wat in de dmg staat.

Zie ook de README.MacOSX.rtf in de dmg.
14. VLC does not start anymore or does strange things
Delete your preferences and try again. You can use the script "Delete Preferences.app" on the disk-image to do that. If you want to do it by hand, delete "org.videolan.vlc.plist" and a folder called "VLC" in ~/Library/Preferences (your personal preferences-folder inside the library of your HOME). If this does not help, see 13.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Samuël schreef:Ik ben voorstander van open codes maar in het geval van VLC verkies ik wel gesloten code. Apples dvd-speler dus. Toch bedankt voor je moeite.
Het is graag gedaan, jammer dat het niet mocht baten...
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

common sense schreef:Heb je ergens filmpjes staan die problemen geven? Bijvoorbeeld iets wat je van Internet hebt gehaald. Heb je een linkje misschien?
Wanneer ik films kijk op internet, is het via Flash. Ik vond een pagina om gratis en legaal films te kijken. Films op de laptop is nu via Dvd-speler van Apple. Ik kijk geregeld naar trailers op de Apple webstek maar daar opent automatisch QuickTime.
common sense schreef:Ik zal er kijken of ik nog iets kan vinden om je te bekeren :P
Ik kan je nu reeds zeggen, je zult veel werk hebben. Ik ben veeleisend. :)
common sense schreef:Universal dmg is te dik voor mij
Op Nvu en NeoOffice na is álle programmatuur Universal Binary.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Samuël schreef: Ik vond een pagina om gratis en legaal films te kijken. Films op de laptop is nu via Dvd-speler van Apple. Ik kijk geregeld naar trailers op de Apple webstek maar daar opent automatisch QuickTime.
Ok, ik zal die trailers eens proberen.
Kun je er eentje noemen die een probleem gaf?

Overigens wat me wel opvalt dat die trailers niet zo lekker streamen in VLC. Dan krijg je waarschuwingen te zien die ze misschien beter achter wegen hadden kunnen laten... (in ieder geval voor de gemiddelde gebruiker)

Door de trailer eerst te downloaden naar lokale disk, en ze dan met VLC te bekijken krijg je deze waarschuwingen niet.

Deze waarschuwingen hebben te maken met het correct kunnen weergeven van MPEG, en een Internet verbinding is daar niet zo heel erg goed voor geschikt. Dus mijn tip: eerst helemaal downloaden, en dan pas kijken.
Samuël schreef:
Ik kan je nu reeds zeggen, je zult veel werk hebben. Ik ben veeleisend. :)
Mwah, jij kent mijn probleem oplossend vermogen nog niet :D
Samuël schreef:
Op Nvu en NeoOffice na is álle programmatuur Universal Binary.
:?:
Dat zou ik niet me zoveel stelligheid durven roepen. Het klopt wel dat veel OSS projecten nu gebruik maken van Universal, omdat dat makkelijker is te distribueren, en gebruikersgemak geeft. (typisch Mac :) )

Maar een naadeel blijft dat de executables tweemaal zo dik zijn.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

common sense schreef:
Samuël schreef:
Op Nvu en NeoOffice na is álle programmatuur Universal Binary.
:?:
Dat zou ik niet me zoveel stelligheid durven roepen.
Ik bedoel op mijn MacBook. Dat het veel groter is, kijk ik niet naar om. Nog meer dan 55 GB leeg. Met Universal Binary moet je niets meer deïnstalleren. Het blijft gewoon juist tot Apple Universal Binary en Rosetta stopt.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

@ Samuël

Heb je deze al gelezen: http://forum.videolan.org/viewtopic.php?p=100558#100558

Het zou dus een bekende bug zijn in 0.8.6a voor OS X,
een fix zit waarschijnlijk al in de dagelijkse (nachtelijke constructie :wink: ) ontwikkel versie voor OS X: http://nightlies.videolan.org/
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

VLC staat wel opnieuw op de MacBook, maar omdat ik er geen films meer mee bekijk, gebruik ik het veel minder. Ik lees geen Engelstalige fora. Met een nachtelijke versie begin ik niet. Ik wacht wel tot het probleem opgelost is. In 0.8.7 of 1.0
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik heb nu 0.8.6b Universal Binary. Hopelijk is er nu een en ander opgelost.
Plaats reactie