Datum-icoontje in write

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Datum-icoontje in write

Bericht door Tarzan »

Ik heb me laten verleiden om OpenOffice 2.1.0 te installeren (naast MS-Office) en wil dat nu leren gebruiken (want het ziet er goed uit!).
Ik heb echter reeds een eerste vraag i.v.m. Writer
In Word kon (kan) ik op de (Standaard)werkbalk een datum-icoontje plaatsen.

Met de beste wil van de wereld kan ik geen mogelijkheid vinden om in de (standaard)werkbalk van OpenOffice ook een datum-icoontje te plaatsen en ook kan ik niets vinden over dit onderwerp op dit forum. Ook de Help-functie van Writer helpt me niet verder.

Kijk ik ergens naast en zoniet, wie kan mij helpen.

Bedankt en vriendelijke groeten :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Datum-icoontje in Writer

Bericht door nirwana »

Tarzan schreef:Met de beste wil van de wereld kan ik geen mogelijkheid vinden om in de (standaard)werkbalk van OpenOffice ook een datum-icoontje te plaatsen en ook kan ik niets vinden over dit onderwerp op dit forum. Ook de Help-functie van Writer helpt me niet verder.
Ik vond dit nogal meevallen. Ik heb net ook Writer opgestart en vervolgens klik ik op het pijltje aan het eind van de werkbalk. Vervolgens kies ik voor Werkbalk aanpassen...
Dan klik ik op Toevoegen..., klik ik in het volgende scherm aan de linkerkant op Invoegen en aan de rechterkant op Datum. Als je dan op Toevoegen en daarna op Sluiten klikt dan zie je dat er in de lijst een datum-knop bij is gekomen. Vervolgens kun je met de pijltjes naast die lijst nog de positie van het Datum-icoontje bepalen en dan klik je uiteindelijk op OK.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Gelukkig dat er op het Forum nog mensen zijn die (bijna) alles weten.

Bedankt in elk geval, Nirwana.

Ik heb uw oplossing geprobeerd en het lukt wonderwel. Alleen verschijnt in het document "Datum (vast)" en als je dan een voorbeeld op het scherm vraagt zie je inderdaad de datum van vandaag.

Bestaat echter de mogelijkheid (zoals in WORD) dat onmiddellijk de datum op het scherm staat, dus iets zoals dd-mm-jjjj, of nog op een andere manier zoals ingesteld.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik krijg dan toch direct gewoon een datum van de vorm DD/MM/YY.
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Bijn mij staat er steevast "Datum(vast)" en in het afdrukvoorbeeld verschijnt dan de datum onder de vorm dd-mm-jj. Ik moet dus iets over het hoofd zien. Nochthans heb ook ik de werkwijze van Nirwana strikt gevolgd.

Via INVOEGEN - VELDEN - OVERIGE en tab DOCUMENT kan ik wel "datum(vast)" veranderen in "datum" (datum bijwerken) maar nog altijd krijg ik geen directe notatie. :(
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Staat Extra -> Opties -> OpenOffice.org Writer -> Lay-out -> Weergeven - Veldcodes aangevinkt? Indien ja, uitvinken die handel.
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Bedankt, Rebil, dat was het! Mijn probleem is nu opgelost!! :D
Plaats reactie