Foto's in vrij formaat

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Foto's in vrij formaat

Bericht door Samuël »

Is er een programma (openbron, platformonafhankelijk en Nederlandstalig) die foto's in een open bestandsformaat kan omzetten? Nu zijn ze in jpg.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik denk dat jpeg niet echt een probleem is: het is een open ISO-standaard waarop geen licenties moeten betaald worden en het heeft ook geen last meer van patenten. Gelukkig maar, want er is ook geen echt alternatief voor (png comprimeert foto's niet zo goed).

Als je ze toch nog wilt omzetten is Gimp het enige wat me te binnen schiet.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Irfanview, maar ik weet niet of het NL-talig is. Het kan wel in batch omzetten (dat kan makkelijk zijn).
Gebruikersavatar
artolux
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 januari 2006, 20:59
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door artolux »

ByteWarrior schreef:Irfanview, maar ik weet niet of het NL-talig is. Het kan wel in batch omzetten (dat kan makkelijk zijn).
Irfanview is NL-talig
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Irfanview is geen vrije software en alleen voor Windows.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik weet niet of XnView open broncode is, maar het is i.i.g. gratis, een fantastisch progamma, en beschikbaar voor vele besturingssystemen.

Correctie: ik lees op http://perso.orange.fr/pierre.g/xnview/enxnview.html
XnView & NConvert are provided as Freeware for private non-commercial, educational use and non-profit organization.
Hoe het dan komt dat het voor zoveel systemen beschikbaar is? Misschien is de broncode toch beschikbaar?

Link: http://perso.orange.fr/pierre.g/xnview/endownload.html
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Toen ik indertijd op zoek ging naar een alternatief voor Irfanview voor Linux kwam ik XnView ook tegen en was ik aanvankelijk ook enthousiast. Toen bleek dat het geen vrije software is, was mijn enthousiasme zeer vlug bekoeld.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

rebil schreef:Toen ik indertijd op zoek ging naar een alternatief voor Irfanview voor Linux kwam ik XnView ook tegen en was ik aanvankelijk ook enthousiast. Toen bleek dat het geen vrije software is, was mijn enthousiasme zeer vlug bekoeld.
Ook voor Linux moet er inmiddels toch wel geschikte grafische bewerkingssoftware zijn (anders dan GIMP, aangezien dat tegenwoordig al bij iedere distributie zit).

Update: klinkt ook interesant: http://mapivi.sourceforge.net/screenshots.shtml (al heb ik het nog niet geprobeerd te installeren).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
rebil schreef:Toen ik indertijd op zoek ging naar een alternatief voor Irfanview voor Linux kwam ik XnView ook tegen en was ik aanvankelijk ook enthousiast. Toen bleek dat het geen vrije software is, was mijn enthousiasme zeer vlug bekoeld.
Ook voor Linux moet er inmiddels toch wel geschikte grafische bewerkingssoftware zijn (anders dan GIMP, aangezien dat tegenwoordig al bij iedere distributie zit).

Update: klinkt ook interesant: http://mapivi.sourceforge.net/screenshots.shtml (al heb ik het nog niet geprobeerd te installeren).
mapivi091_Linux.EXE ???
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:mapivi091_Linux.EXE ???
Dat klinkt inderdaad interessant. Maar goed, onder Linux kun je een executable noemen zoals je wilt. Dus het zou op zich wel kunnen ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik heb net gelezen dat F-Spot ook enkele basisbewerkingen kan uitvoeren. Het is een GNOME-applicatie (dus waarschijnlijk wel vertaald), maar draait op Mono dus mogelijk ook op andere platformen die een .Net-implementatie hebben. Maar eigenlijk dient het om foto's te beheren.

Er is ook nog Imagemagick (convert). Het is een consoleprogramma, dus waarschijnlijk niet vertaald, maar een vertaling is dan ook minder noodzakelijk. Er is ook een Cygwin-versie van (Windows) en waarschijnlijk bestaat het ook voor de Mac.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
Manuel schreef:mapivi091_Linux.EXE ???
Dat klinkt inderdaad interessant. Maar goed, onder Linux kun je een executable noemen zoals je wilt. Dus het zou op zich wel kunnen ;-)
Ik heb het maar gedownload om te kijken wat het is :wink:

Het is wel een executable, maar dan een ELF (Executable and Linking Format) :

Afbeelding

http://cs.mipt.ru/docs/comp/eng/os/linu ... wto-1.html

Neemt niet weg dat ik iemand die iets voor Linux progammeert, en het dan een EXE noemt, niet echt geneigd ben om serieus te nemen...
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

rebil schreef:Gelukkig maar, want er is ook geen echt alternatief voor (png comprimeert foto's niet zo goed).
Het verschil is dat JPEG lossy is & PNG lossless.
Manuel schreef:Neemt niet weg dat ik iemand die iets voor Linux progammeert, en het dan een EXE noemt, niet echt geneigd ben om serieus te nemen...
Ik heb het al verschillende keren meegemaakt. Sommige programma's kunnen ook zowel in MS-Dos als Linux draaien. (Zowel MZ als ELF op de een of andere manier.)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Z_God schreef:
rebil schreef:Gelukkig maar, want er is ook geen echt alternatief voor (png comprimeert foto's niet zo goed).
Het verschil is dat JPEG lossy is & PNG lossless.
Manuel schreef:Neemt niet weg dat ik iemand die iets voor Linux progammeert, en het dan een EXE noemt, niet echt geneigd ben om serieus te nemen...
Ik heb het al verschillende keren meegemaakt. Sommige programma's kunnen ook zowel in MS-Dos als Linux draaien. (Zowel MZ als ELF op de een of andere manier.)
Aha! Dan heb ik weer te snel te hoog van de toren geblazen... :wink:
Plaats reactie