Voor mensen die aan OpenBSD willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

common sense schreef:Nou nog ff tijd vinden om h'm op disk te vlammen....
Kon 't niet laten :wink: , de gepatchte kernel draait nu hier0 .
dmesg | head -3

Code: Selecteer alles

OpenBSD 4.1 (GENERIC) #0: Thu May  3 23:07:12 CEST 2007
    root@algoritmix.my.domain:/usr/src/sys/arch/i386/compile/GENERIC
cpu0: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1500MHz ("GenuineIntel" 686-class) 1.50 GHz
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En?
Draait ie lekker?
Wat valt je op? Veel veranderd?
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef:En?
Draait ie lekker?
:shock:, uhm ja, PC is weer blij met z'n nieuwe kernel. Moet Xorg nog ff builden ivm kritieke Xorg patch ...
adri schreef: Wat valt je op? Veel veranderd?
Best veel, met name weer meer drivers, elke release lijkt de hardware ondersteuning te verbeteren. Er zijn ook steeds meer OpenBSD ontwikkelaars, dus da's (cruijffiaans) logisch.

Ook steeds meer ondersteuning voor minder courante hardware zoals "old world" MacPPC, en Sun Ultra Sparc III machines. Documentatie voor die gebakjes is schaars, helemaal niet verkrijgbaar, of slechts onder NDA (dus niet), en soms incompleet. Dus extra taart (of bier?) voor Puffy!

Overigens is een thema van deze release: Puffy Baba en Cassinux in de documentatie woestijn. En ik kan het niet laten: Koop de 3 CD set om erachter te komen hoe het afloopt met Cassinux en de "golden documents"...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

common sense schreef: Dus extra taart (of bier?) voor Puffy!
Bier!
common sense schreef: Overigens is een thema van deze release: Puffy Baba en Cassinux in de documentatie woestijn. En ik kan het niet laten: Koop de 3 CD set om erachter te komen hoe het afloopt met Cassinux en de "golden documents"...
Als ik eens wat meer tijd had, want het lijkt me wel interessant.
Heb nog zoveel dingen die ik nog wil uitproberen...
Misschien later als ik groot ben. ;)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef:Heb nog zoveel dingen die ik nog wil uitproberen...
Misschien later als ik groot ben. ;)
Klinkt weinig ambitieus ...

BTW, een interview op onlamp.com (oreilly) met de ontwikkelaars zelf over de nieuwe features:
http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2007/05 ... again.html
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

common sense schreef:Overigens is een thema van deze release: Puffy Baba en Cassinux in de documentatie woestijn. En ik kan het niet laten: Koop de 3 CD set om erachter te komen hoe het afloopt met Cassinux en de "golden documents"...
... of lees/hoor het gewoon van de website. :) Ze konden het toch weer niet laten om Linux kernel-ontwikkelaars te bekritiseren. Maar het is wel terecht.

Hm, OpenBSD heeft nu pas OpenOffice.org en nog altijd geen WPA-ondersteuning? Ik weet niet hoe het werkt, maar ik betwijfel toch dat authpf + IPSec een goed alternatief is voor WPA.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

rebil schreef:Hm, OpenBSD heeft nu pas OpenOffice.org
Het was dan ook een hele toer om OOo te porten... En de prio was niet zo hoog. OpenBSD richt zich niet primair op de gemiddelde desktop gebruiker.
rebil schreef:en nog altijd geen WPA-ondersteuning?
Met reden. De Filosofie: doe het goed, of laat anders maar zitten. Dus als het komt, dan is het dik voor mekaar.
rebil schreef:Ik weet niet hoe het werkt, maar ik betwijfel toch dat authpf + IPSec een goed alternatief is voor WPA.
WPA is maar een lichte beveiliging naar je access point, met name de Pre-Shared Key Mode of PSK die nog vaak wordt gebruikt is niet extreem veilig. Is bijvoorbeeld te kraken met http://www.aircrack-ng.org/
WPA2 is al een stuk beter. Iets is beter dan niets, ofzo. "Ome Jan de Windhoos boeman" hou je wel buiten de deur...

IPsec en authpf is geen alternatief voor WPA, maar maar je zou er wel je netwerk, dus ook je draadloze netwerk, mooi mee kunnen beveiligen.

Als je een VPN wil maken dan is IPsec erg mooi. Maar dat staat dus los van of je wireless of wired werkt. Overigens is IPsec onder OpenBSD veeeel eenvoudiger in gebruik en installatie dan onder Windhoos of Linux. Zie bijvoorbeeld
http://www.securityfocus.com/infocus/1859

De beveiligings protocollen voor de wireless ethernet zijn vooral nog volop in beweging, dus dat daar de software nog niet klaar is, is geen verassing voor mij.

Zelf gebruik ik nog gewoon draadjes :twisted: (hoezo paranoia?)
Tot dusverre ik heb geen behoefte aan een draadloos netwerk want ik heb geen laptop.

Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met Linux+laptop+hotspots?
Bijvoorbeeld wat voor tooltjes gebruiken jullie om makkelijk een netwerk te selecteren?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

common sense schreef:
adri schreef:Heb nog zoveel dingen die ik nog wil uitproberen...
Misschien later als ik groot ben. ;)
Klinkt weinig ambitieus ...
Ehm..., er zitten maar 24 uur in een dag.
Da's nu al vrij krap. ;)
common sense schreef: Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met Linux+laptop+hotspots?
Bijvoorbeeld wat voor tooltjes gebruiken jullie om makkelijk een netwerk te selecteren?
Geen ervaring mee. Niet echt nodig hier en te weinig tijd om me er echt in te verdiepen. En dat sluit dan weer aardig bij mijn vorige opmerking aan. :)
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik heb ook geen ervaring met hotspots. Ik heb wel een laptop, maar aangezien de vrije driver geen WPA ondersteunt, gebruik ik hem alleen met draad. Dat vind ik niet zo erg want ik zou ook liever overal met draad werken (veiliger, geen gesukkel met kanalen/drivers/wpasupplicant/interferentie met andere signalen). Spijtig genoeg woon ik nog thuis en mag ik geen draad naar boven trekken (TV-kabel zou ook handig geweest zijn).

Mijn broer gebruikt de draadloze verbinding van zijn laptop wel. NetworkManager zit al enige tijd in Ubuntu om gemakkelijk een netwerk (ook met draad) te kiezen. Spijtig genoeg sluit het de conventionele methode via /etc/network/interfaces uit en moet je altijd eerst in X inloggen om het netwerk te activeren.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

rebil schreef:NetworkManager zit al enige tijd in Ubuntu om gemakkelijk een netwerk (ook met draad) te kiezen.
Deze http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/ dus? Gnome wordt wel steeds fraaier zeg... Maar integratie met subsysteem kan idd beter, en da's helaas vaak wel distro/kernel afhankelijk...
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Firefox TM

Bericht door common sense »

Oh ja, ook de rechten op het gebruik van Firefox TM in OpenBSD is nu rond. Zie ook http://steelgryphon.com/blog/?p=100

Het viel me al op in 4.1 dat de vertrouwde vos weer terug was in m'n icons...
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Ik ben deze topic al diverse keren tegengekomen in mijn zoektochten omtrend OpenBSD.

Daarom via deze weg ook even een korte terugkoppeling aangaande mijn bevindingen met BSD.

Ik heb jarenlang gewerkt met Dos, vervolgens Windows, en ook altijd geknutseld met zaken als register, andere system settings, het verwijderen van onnodige programmatuur etc...
Kortom, was altijd bezig met het optimaliseren en in topconditie houden van mijn systeem.
Voor een Windows systeem mijns insziens een must, aangezien het systeem anders trager en trager wordt, en bovendien langzaamaan compleet dichtslibt met onnodige vervuiling.

Vervolgens de stap gemaakt naar Linux.
Via de welbekende distributies zoals Suze, Mandrake, Red Hat etc... terechtgekomen bij Vector Linux, Zenwalk Linux (aanrader voor Linux fans!) en vervolgens Arch Linux.
Linux is een verademing voor diegene die houdt van een eenvoudig te onderhouden systeem, ruim assortiment programmatuur, goede hardware ondersteuning en een goede beveiliging out of the box.
Ik heb dan ook jarenlang plezier gehad van Linux.
Mocht ik om wat voor reden dan ook nog eens terug moeten naar Linux, dan zou ik waarschijnlijk weer gebruik maken van Zenwalk.

Sinds een kleine twee maanden werk ik nu met OpenBSD.
Ik was enigszins angstig dat ik problemen zou ondervinden bij de installatie van BSD, de hardware support voor mijn relatief nieuwe laptop, en bovendien het gebrek aan programmatuur.
Ik heb dan ook alle varianten geprobeerd; FreeBSD, NetBSD, OpenBSD en ... hmm, naam even vergeten.
Alle varianten bleken prima te werken, zonder enig probleem met de hardware-ondersteuning of 'installatie-perikelen'. Wel ook van alle varianten de handboeken goed gelezen, en uiteraard naast de pc op het moment van installatie.

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor OpenBSD.

Alhoewel het aantal packages voor FreeBSD groter is, en FreeBSD bovendien vanuit zijn verleden meer gericht is op Intel processoren, en dus over het algemeen iets sneller is, vond ik het aantal services wat standaard aan stond in FreeBSD en de opbouw van configuratie e.d. minder aanspreken dan bij OpenBSD.

Voor NetBSD geldt, dat de hardware support uitstekend is, ook voor exotische systemen waarbij de installatie met de andere drie absoluut onmogelijk zijn. Van NetBSD wordt gezegd dat je het bij wijze van spreken ook nog op je broodrooster kunt installeren....
Maar ja, mijn broodrooster werkte ook met de andere varianten, dus NetBSD was in dit geval niet nodig.

De derde variant, waarvan ik de naam even kwijt ben, vond ik zelf nog teveel in een ontwikkel stadium zitten, en ontwikkelt bovendien in een richting die mijzelf minder aanspreekt; het via diverse media mogelijk maken om pc's ook aan elkaar te knopen en rekenkracht e.d. dus breder in te kunnen zetten (uitleg zeer in het kort...).

OpenBSD is voortgekomen uit NetBSD, met als doelstelling een zeer veilig operatingsysteem neer te zetten zonder veel bloat en met een uitstekende stabiliteit.
Ik maak gebruik van de snapshots van OpenBSD, welke ik om de zoveel tijd update vanaf de snapshot directory op de OpenBSD server.
Eerlijk is eerlijk, Linux is eenvoudiger qua support voor al je apparatuur e.d., maar ook binnen OpenBSD heb ik alles werkend (inclusief mousepad, printers, scanner, breedbeeld tft 1920x1200 etc...), het systeem is superstabiel, zeer veilig met alleen de services draaiend die ik nodig heb, en bovendien gebruik makende van de beste firewall die op dit moment beschikbaar is (pf).
Misschien voor de doorsnee gebruiker niet allemaal nodig, maar ben je een veiligheidsfreak die op zoek is naar een stabiel, goed ontwikkeld operatingsystem, dan zou ik zeker eens een kijkje gaan nemen in de keuken van OpenBSD ;)

Hier de output van top op mijn system link
Hier een script om een openbsd cd te maken (voor Linux/BSD gebruikers): link
Hier nog wat andere OpenBSD 'dingetjes' op mijn website: link

Groeten,
Jan

P.S.:,
- misschien nog ten overvloede maar de installatie van OpenBSD is eigenlijk zeer eenvoudig, mits je het stukje over het aanmaken van partities e.d. goed hebt gelezen.
- de meeste programmatuur voor Linux is ook beschikbaar voor BSD. En ook voor OpenBSD is er bijv. Abiword, OpenOffice, GMplayer, Syplheed etc....
- de handboeken op de OpenBSD website zijn uitstekend verzorgd. Dit in combinatie met de community (irc op freenode.org: #openbsd) betekent dat je eigenlijk op al je vragen een antwoord kunt vinden.
Laatst gewijzigd door e4ea op 26 juni 2007, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Dan was mijn gezwets toch nog ergens goed voor :lol:

Welkom, en dank voor je input.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

common sense schreef:Dan was mijn gezwets toch nog ergens goed voor :lol:
Zo zie je maar. :)
common sense schreef: Welkom, en dank voor je input.
Insgelijks.
Zenwalk?
Prima! Alleen blijf ik liever bij het origineel.

Leuk ook dat dit forum-onderdeel tegenwoordig zo veel gelezen wordt en er toch behoorlijk wat aandacht en animo is voor alternatieve besturingssystemen. 8)
Afbeelding
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Hallo Adri,

Er is niets mis met Slack, zeker niet, allen wist ik op dat moment nog niet dat ook Slack bleeding edge kon zijn wanneer je current volgde. Vandaar toen mijn keuze voor het kleinere Zenwalk. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen denk ik. De community bij Zenwalk is best behulpzaam, is een relatief kleine groep mensen die daardoor ook redelijk intensief contact heeft. Bij Slackware is dit een ander verhaal. Voor zover ik weet geen forum, maar alles via nieuwsgroepen en irc? Wel een grotere groep ontwikkelaars en daarom minder of niet afhankelijk van andere partijen (lees Slackware voor Zenwalk...)

En Common Sense;

Ik denk dat het uiten van je ervaringen en ideeen altijd nuttig is, mits uiteraard gebaseerd op valide argumenten.

De topic hier was voor mij niet de aanleiding om te kiezen voor BSD, maar gaf mij zeker een paar interessante links die voor een stuk achtergrond hebben gezorgd. Interessante input dus, en zeker geen gezwets :D

Ik zie in je onderschrift trouwens een link naar de donations page van OpenBSD. Ben jij zelf op de e.o.a. manier betrokken bij BSD? Kan me zo niet meer herinneren dat ik dat ergens heb gelezen hier, maar de link doet e.e.a. vermoeden.

Overigens was ik in mijn vorige post nog een belangrijk punt vergeten; ik heb nu tijd over!!!!
Vreemd maar waar, en ik moet er ook nog even aan wennen, maar mijn systeem is nu gewoon af.. :(
Daar waar ik onder Windows altijd wel wat te rommelen had (was en is ook een van de hobbies tenslotte...) en waar onder Linux altijd wel wat te testen was met andere programma's, andere settings etc...., ben ik onder OpenBSD gewoon klaar....
Alles werkt, de boel is superstabiel, ik hoef niets meer zelf te compileren..... jeetje... tijd voor een goed boek!!!!

Jan
Plaats reactie