Ubuntu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

the old man schreef:rappie pappie,

Ik heb wat drivers gedownload, ik heb ook nog de installatie cd{s van de printers geprobeerd te installeren maar dat lukt niet.
Geeft een fout aan met iets van ms dos.
Je hoeft de drivers niet te downloaden die heeft ubuntu voor je.Je moet het zo doen zoals ik het beschreven heb.Dan doet je printer het ook in open org.
the old man schreef:rappie pappie, te lang bezig zijn vertroebeld de geest zegt men wel eens.
Wijze woorden. :lol: :wink:

Neem even rust! Dan horen we het wel weer. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Aan allen, geloof het of niet, de printer werkt.
Nu heb ik uiteraard wel weer een vraag, Als ik iets download en vervolgens wil installeren wat is dan de volgorde.
Ik heb bijv. iets gedownload en dit staat in een map " Downloads" (voor het gemak al aangemaakt)
Wat ga ik vervolgens doen om het te installeren.

Voorbeeld, ik ga de Nederlandse versie van TB voor Linux downloaden.
Dat staat in de map, hoe krijg ik dit op de juiste manier opgeslagen met een snelkoppeling ergens op een balk.

Ik weet het, een gek kan soms meer vragen dan velen kunnen beantwoorden :lol:

Groet,

The Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Is TB al niet geïnstalleerd?
Kijk anders bij Systeem --> Beheer --> Synaptic pakketbeheer.
Daar kun je kiezen uit duizenden stuks software die je met een enkele klik kunt installeren. ;)

Succes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Hallo old men,

Ik hoop dat ik niemand voor de kop stoot. :wink:

Thunderbird is een geweldige e-mail client onder windows.Ook onder linux hoor. :D

Maar ik heb onder ubuntu zeer goede ervaringen met de standaard e-mail client evolution mail beter als met thunderbird en hij heeft standaard een agenda die wel melding geeft als je een afspraak hebt.En evolution staat al geinstalleerd. :wink:

http://www.gnome.org/projects/evolution/

Onder thunderbird vind ik,is het nogal een gezeik om verschillende e-mail providers erin te krijgen.En als je de instellingen dan al hebt en er iets veranderd er gelijk weer problemen zijn.

Met evolution nog niet gehad.En de instellingen zijn zelfs voor een kind te doen!

En hij haalt heel snel de mail op.Sneller als thunderbird.

Maar thunderbird blijft een geweldig e-mail programma. :D

Groeten rappie pappie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Mij stoot je niet voor m'n kop, alleen hoop ik dat ik geen tweespalt aangehaald heb hier op dit forum.
Maar na een paar jaar hier gesnuffeld te hebben weet ik dat zoiets niet zo snel zal gebeuren.

Adri, ik heb de lijst ingezien met ontstellend veel programma's en e.e.a. aangevinkt.
Het is gelukt maar je mag wel een snipperdag nemen (nu heb ik die genoeg) om uit te zoeken wat het allemaal is.

Rappie P, ik heb het andere E-mail programma ook gevonden en ga ze naast elkaar eerst maar eens een tijd uitproberen. (kan de ook in het Nederlands)

Zoals in de vorige vraag genoemd wilde ik toch wel graag weten hoe het precies gaat als je wel iets download, de werkwijze tot dat het werkt met bijv. een ikoon.
Bijv. Mozbackup, wat doe je na het installeren om het te laten werken.
Misschien kan dat niet in Linux, maar het is maar een voorbeeld.

Tot zover bedankt.

Groet, The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

the old man schreef: Mozbackup, wat doe je na het installeren om het te laten werken.
Misschien kan dat niet in Linux, maar het is maar een voorbeeld.
Kan niet in linux.Maar hoe ik het altijd doe is.Ga in ubuntu naar Locaties>Pesoonlijke map>Beeld.Vinkje bij verborgen bestanden tonen. Nu krijg je alle verborgen mappen te zien van je geinstalleerde programma's.Als je naar beneden scrolt zie je een map mozilla.Als je die opent zie je een map firefox.Die map kopieer je naar een map die je zelf aangemaakt hebt in je home directory als backup.Als er nu wat mis gaat met firefox,en je moet om de één of andere redenen opnieuw installeren.Zet je de map firefox handmatig weer terug in de map mozilla en dat met themas en extenties etc dat heb ik mozbackup nog niet zien doen met extenties en thema's. :wink:

Hetzelfde kan met thunderbird. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

the old man schreef: Zoals in de vorige vraag genoemd wilde ik toch wel graag weten hoe het precies gaat als je wel iets download, de werkwijze tot dat het werkt met bijv. een ikoon.
Kijk hier eens.
https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren

Nederlandse wiki zet maar in je bladwijzers. :wink:
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

En natuurlijk deze. :mrgreen:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=8241

Een normale gebruiker zou nooit iets hoeven downen van internet om in ubuntu te installeren.Het staat al voor je in synaptic. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Bedankt, ik ga voorlopig maar eens uitproberen ik kan mailen en internetten voor de rest meld ik me wel weer eens.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Ik heb Ubuntu op mijn computer gezet met Wubi, dit werd aangeraden door Paul Siemons zie vorige reacties.
Mijn vraag is nu kan ik de ruimte op de harde schijf ook nog vergroten zodat Linux meer ruimte heeft. (let wel van Partities enz. heb ik geen verstand dus als het op die manier moet dan graag een duidelijke omschrijving van de werkwijze).

Bijv. de schijf ongeveer gelijk verdelen over Linux en Windows. of moet ik Ubuntu eerst deinstaleren en daarna rechtstreeks op de schijf zetten zonder Wubi.

Bij schijfgebruik in Ubuntu word het volgende aangegeven,
Totale capaciteit: 7,7 Gb
Gebruikt: 2.6 Gb
Beschikbaar: 5,1 Gb

Op de harde schijf van ongeveer 100 Gb is nog zo'n 60 % vrij.

Wat is wijsheid, en wat kan ik evt. veranderen als dat nodig is, maar ik ben dus een leek.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als ik het goed begrijp staat Ubuntu nu via dat Wubi op je Windows-partitie geïnstalleerd?
Als dat zo is en je wilit Ubuntu meer ruimte geven, dan denk ik dat je toch zult moeten gaan herpartitioneren (en op die nieuwe partitie Ubuntu installeren).
Als je totale schijf 100 GB is en er nu nog 60% vrij, dan zou ik voor Windows zo'n 60 GB reserveren en voor Ubuntu de resterende 40. Als je slim bent, dan maak je voor Linux twee partities aan, één voor / (zeg 10 GB) en een voor /home/.
Als je via de CD Ubuntu gaat installeren, dan komt die partitionering vanzelf aan bod, maar dat gaat heel gemakkelijk hoor, wijst zichzelf.

Zorg wel dat als je opnieuw gaat partitioneren, dat je WIndows eerst (liefst enkele keren) defragmenteert (en back-ups hebt van je belangrijkste gegevens ;) )!
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Adrie, ik zit nu wel met dat Wubi gebeuren moet ik eerst iets verwijderen, en hoe doe ik dat, en vervolgens via de CD weer opnieuw Linux installeren. zit daar een knop die aangeeft dat ik daadwerkelijk Ubuntu wil installeren.
Graag uitleg wat en hoe ik het het beste kan doen.
Ben dus een leek in dat soort zaken.

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

the old man schreef: ik zit nu wel met dat Wubi gebeuren moet ik eerst iets verwijderen, en hoe doe ik dat?
Staat wubi niet gewoon bij software in windows waar je hem kunt deinstalleren. :)

Groeten rappie pappie. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Staat daar inderdaad, en The Old Man zal hem daar dan ook deinstalleren als het hem is gelukt Ubuntu via de CD goed te installeren.

Hij zal zeker melden als het is gelukt.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Tja, inderdaad zo'n fabrieksbak, Acer Aspire AMD Sempron 2800+ 120 Gb HD 512 Mb DDR Ram.
Maar als vutter kun je jezelf niet meten met de kopstukken die de beschikking hebben over het modernste materiaal. :oops: :oops:

Maar wie niet waagd die niet wint. Dus toch maar de raad van Adri opgevolgd en gewoon vanaf de CD geinstalleerd.
En inderdaad alles ging vanzelf, er werd gevraagd hoeveel ruimt je het nieuwe systeem toe wilde kennen, en dat is alles.
Daarna Wubi gedeinstalleerd uit Windows en bij opstarten krijg ik weer de keuze uit Windows en Ubnutu.
Dit enige malen herhaald, en het blijft werken dus ik heb goede hoop dat mijn windows niet als een gebroken systeem achter blijft. :D :D

Verder vragen komen ongetwijfeld nog maar tot zover kan ik weer verder.

Dank iedereen.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

the old man schreef:Tja, inderdaad zo'n fabrieksbak, Acer Aspire AMD Sempron 2800+ 120 Gb HD 512 Mb DDR Ram.
Maar als vutter kun je jezelf niet meten met de kopstukken die de beschikking hebben over het modernste materiaal. :oops: :oops:
Is best een pittig bakje hoor.Niks mis mee! :D :wink:

Ik beschik ook niet over het modernste. :wink:

AMD Athlon xp 3000+ 2x 160gb HD 1024 Mb DDR Ram.
Moederbord ASUS A7N8X-X Het beste moederbord wat er is. :P

Ik heb m'n computer zelf gebouwd voor 5 jaar terug.En gaat nog wel 5 jaar mee. :)

Goede koeling en af en toe met liefde een schoonmaakbeurtje, dan gaat ze lang mee.:mrgreen:

Btw mooi dat het is gelukt met ubuntu. :D

En even om je een veer in je kont te steken.:mrgreen:
Ik vindt het tof dat je op 61 jaar je eigen zo verdiept in computers.En dan vooral in ubuntu. :wink:

Groeten rappie pappie. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie