Atom

Wat je maar kwijt wil over RSS (een afkorting die staat voor RDF Site Summary en waarmee in een standaard XML-formaat de laatst toegevoegde berichten op een site aan andere sites doorgegeven kunnen worden) of over OPML (Outline Processor Markup Language, een standaard die ervoor zorgt dat je gemakkelijk RSS-feeds kunt importeren waardoor het maken van favoriete RSS-lijsten een kwestie van een paar klikken is). Ook de opkomende Atom-standaard hoort hier natuurlijk bij.
Plaats reactie
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Atom

Bericht door Anne »

Misschien moet Atom toegevoegd worden aan de titel van dit forum? De Atom 0.3 standaard wordt redelijk vaak gebruikt en is stukken beter dan RSS, welke geen standaard heeft en wel 9 versies die niet met elkaar samenwerken, terwijl wel geclaimd wordt dat ze dat doen...
Laatst gewijzigd door Anne op 22 september 2004, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Mee eens, goed opgemerkt...
Ik kan het helaas niet doen, dus het wachten is op een admin...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Atom

Bericht door ByteWarrior »

Anne schreef:Misschien moet Atom toegevoegd worden aan de titel van dit forum? De Atom 0.3 standaard wordt redelijk vaak gebruikt en is stukken beter dan RSS, welke geen standaard heeft en wel 9 versies die niet met elkaar samenwerken, terwijl wel geclaimd wordt dat ze dat doen...
Ook mee eens... .

Maar laten we niet vergeten dat het voor de eindgebruiker allemaal op hetzelfde neerkomt. Niet veel mensen weten wat RSS is, laat staan dat ze het verschil weten tussen Atom en RSS...
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Dat hoeven ze ook niet te weten. Het is alleen wel irritant dat Firefox .10 ze momenteel beide RSS noemt... Voorstellen zijn inmiddels gemaakt om dat met een icoontje te vervangen of met 'Feed'.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Anne schreef:Dat hoeven ze ook niet te weten. Het is alleen wel irritant dat Firefox .10 ze momenteel beide RSS noemt...
Dat vind ik ook wel wat misleidend.
Voorstellen zijn inmiddels gemaakt om dat met een icoontje te vervangen of met 'Feed'.
Wat doe je dan met mensen die wel een onderscheid maken tussen Atom en RSS? Als ze beide 'feed' genoemd worden, kan ik er niet veel mee aanvangen...
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Nee, die informatie zit als het goed is in het MIME type en de 'title' van het LINK element. Dit gaat over de benaming van het live bookmarks ding onderaan.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Wat doe je dan met mensen die wel een onderscheid maken tussen Atom en RSS? Als ze beide 'feed' genoemd worden, kan ik er niet veel mee aanvangen...
Uiteindelijk zou het voor een eindgebruiker niet uit mogen maken. Je zou gewoon een icoontje met XML in de statusbalk kunnen plaatsen, want uiteindelijk is het allemaal XML. Welk formaat onderliggend gebruikt wordt, maakt voor een gebruiker niet uit. Zolang de browser/newsreader het formaat maar goed kan weergeven. Dat is voldoende. Alle formaten bieden voldoende voor een eenvoudige feedreader: een een titel, een link en een description (die nog niet eens altijd gebruikt wordt).
Met een styelsheet moet je feeds zelfs van het ene in het andere formaat kunnen omzetten. Rss2atom :)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

XML? Dat moet een grapje zijn ;)
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:XML? Dat moet een grapje zijn ;)
Nee hoor, dat is de grootste gemene deler van die syndicatie-protocollen. En zelfs XML is al een technische term. Maar Syndication is zo'n lang woord op zo'n knopje :lol:
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

XML is niet alleen syndicatie. XML zou zelfs de manier zijn waarop de website is gemaakt, zie mijn weblog bijvoorbeeld. Lijkt me nergens op slaan om die te gebruiken (zie ook vele anti-xml button posts).

'Feed' is niet lang, maar een icoon is beter.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:XML is niet alleen syndicatie. XML zou zelfs de manier zijn waarop de website is gemaakt, zie mijn weblog bijvoorbeeld. Lijkt me nergens op slaan om die te gebruiken (zie ook vele anti-xml button posts).
Als (web)ontwikkelaar weet ik wat er met XML mogelijk is.
Anne schreef:'Feed' is niet lang, maar een icoon is beter.
Feed is ook een prima alternatief, indeed.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Deze bug geeft aan dat er in Firefox 1.0 een ander icoontje komt ipv RSS. En er komt geen tekst op te staan. Zie http://www.squarefree.com/burningedge/a ... 00583.html voor wat het geworden is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Mooi icoontje...
Maar ik denk dat veel mensen hier straks niks van snappen.
Ik had een zelfde icoontje met 'Feed' duidelijker gevonden voor het gros van de mensen...
Plaats reactie