Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Ik weet het, de titel is weinig origineel, maar ik loop al langer rond met het idee een Slackware-topic te openen. :)
Op dit moment wordt er al weer druk gespeculeerd over de nieuwe Slackware en wanneer die dan uit gaat komen: http://www.linuxquestions.org/questions ... p?t=558031

Waarom Slackware?
Slackware is leuk, ontzettend goed, veilig, snel, uiterst stabiel, volledig naar je eigen hand te zetten en wellicht de meest geschikte distro voor oudere machines. Ik heb eens Ubuntu geprobeerd op deze machine (P3, 1 GHz) en het was traag als dikke...
Slackware met KDE (!) draait als een tierelier.
Slack is niet gemakkelijk voor beginners; gelikte grafische tooltjes kun je gewoon vergeten en je wordt eigenlijk meteen gedwongen om onder de motorkap te duiken. Da's in 't begin wel even schrikken, maar na een tijdje vind je dat gewoon en merk je dat Slack qua systeem eigenlijk heel simpel is.

Er is volgens mij geen enkele distro waar zoveel quotes de rondte over doen:
- Simplicity is Divine
- Slackware, because it works
- Linux is for people who hate Microsoft, BSD is for people who love UNIX, Slackware is the best of both worlds
- Ubuntu is an ancient African word, meaning: Slackware is too hard for me :P

Nou ja, wat kretologie op zijn tijd...
Hoewel ik op een andere machine nog steeds Ubuntu draai (en dat inmiddels al bij enkele mensen geïnstalleerd heb), moet ik eerlijk bekennen dat ik Slack gewoon leuker vind. Beter ook. Zelf compileren onder Ubuntu is vergeleken met Slack een crime. Slackware doet dan ook niet aan dependcy checking. Dat moet je zelf maar doen. Dat klinkt allemaal reuze ingewikkeld, maar als je het spelletje eenmaal door hebt valt dat nogal mee. Ik ben geen ICT'er en ook maar een boerenlul en zelfs ik kan Slack mennen. :)
Slackers staan er ook om bekend toch wel wat arrogant te zijn (m.n. naar andere OS's toe)

OK, wie nu nog niet afgehaakt is: je moet wel Engels kennen (en anders leer je dat vrij vlot), niet te snel opgeven en een tikkeltje eigenwijs zijn.
Slackware is naar mijn menig dé ultieme distro voor hobbyisten en servers. Conservatief (wie "the latest and greatest" wil moet echt een andere distro nemen, het kan trouwens allemaal wel, maar het kost je moeite - en tijd), gespeend van bloat en uiterst stabiel. Wie zijn Slackware verkloot (en dat doen wel allemaal wel eens), komt tot de aangename conclusie dat e.e.a. vrij vlot te fiksen is. Het is net een bouwdoos. Dat kan op andere distro's ook, maar met veel meer moeite.

Wat wil ik hier nu mee?
Als ik eens wat tegenkom wat Slack-specifiek is, dan post ik dat hier. Ook gepruts om e.e.a. draaiende te krijgen zal ik hier melden. En anderen zijn daartoe uiteraard ook uitgenodigd!
Met het heengaan van NedSlack is er geen Slackware-specifiek "ding" meer in de Lage Landen (volgens mij) en dat is toch wel jammer. Terwijl er op het on-officiële Slackware forum (LinuxQuestions.org) en op de Slackware newsgroup toch behoorlijk wat Nederlanders/Vlamingen rondlopen.
Vandaar.

Enjoy! ;)
Laatst gewijzigd door adri op 27 augustus 2008, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Hear hear!

Mijn switch naar Linux wilde maar niet lukken, totdat ik met Slack aan de gang ging. Aanvankelijk was ik nogal geïmponeerd door de kaal ogende website, wat mij het gevoel gaf dat niemand maar dan ook echt niemand in de hele Slack beweging ook maar iets op had met uiterlijk. De knoppen zitten er, je kan er op klikken, klaar.

Eenmaal geïnstalleerd, wat niet héél makkelijk was, maar wel prima te doen en lekker snel ;) toonde de distro zich geheel transparant. Het is dé distro om geheel naar eigen hand te zetten. Onder de motorkap staan allerlei aanwijzingen, programma's zijn over het algemeen ruim becommentarieerd, zodat ook een leek kan zien wat het doet.

En zo ontzettend stabiel. Je merkt het verschil.
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat verschil merk je inderdaad. ;)
Genoeg reclame gemaakt, aan de slag.
Het eeste en belangrijkste wat je als Slacker moet doen is LEZEN. Lees de installatienota's, de README's en de changelogs. Dat kan je een hoop gedoe besparen (...).
Belangrijk leesvoer:
http://slackwiki.org/Main_Page
http://www.vcn.bc.ca/~dugan/setting-up-slackware.html
http://www.slackware.com/book/
http://humanreadable.nfshost.com/sdeg/index.htm
http://shilo.is-a-geek.com/slack/
Die laatste is m.n. erg goed en duidelijk gedocumenteerd voor wie eens lekker wil gaan tweaken.

Onmisbaar (m.i.) zijn:
KSlackcheck om je Slackware-installatie up-to-date te houden (alleen voor KDE volgens mij) --> http://www.deprecated.it/kslackcheck/index-en.html
Checkinstall, om van broncodes puike Slackpakketjes te maken --> http://asic-linux.com.mx/~izto/checkinstall/
*NB: vanaf Slackware 11 is Checkinstall niet meer compatibel, je kunt beter gebruik maken van src2pkg:
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... d/src2pkg/
*NB2: vanaf Slackware 12 wordt KSlackcheck -helaas- niet meer onderhouden en is dus ook niet meer compatibel met versies >12.
Er zijn diverse upgradeprogjes, zoals bijv. slackpkg (staat in /extra)

Wie geen tijd of zin heeft om zelf te compileren (ja, ik ben ook wel eens lui en het is soms een beetje een gepuzzel) kan het best een Slackbuild Script nemen, daarmee maak je van broncodes uitstekende Slackpakketjes --> http://slackbuilds.org/

Of nog gemakkelijker (maar minder goed), hapklare pakketjes downloaden van:
Linuxpackages.net http://www.linuxpackages.net/
Slacky-eu http://www.slacky.eu/
(mijn favoriet) Alien Bob http://www.slackware.com/~alien/slackbuilds/

Oh ja, de voorkeur geniet dus zelf compileren (al dan niet i.c.m. een Slackbuild Script). Waarom? Omdat het beter is. Je krijgt dan een maatpak aangemeten, dat geheel op jouw systeem toegesneden is. En dat verschil merk je echt. Zeker met mediaspelers e.d., waarbij uitgekiende performance toch wel zo fijn is. ;)
Laatst gewijzigd door adri op 27 augustus 2008, 23:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef:Het eeste en belangrijkste wat je als Slacker moet doen is LEZEN.
En daar zijn de meeste helaas te lui voor...

Maar blijf je wel aardig tegen de Ubuntu-fundamentalisten? :lol: Die kunnen niet zo goed tegen het recyclen van hun topics... :wink:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

common sense schreef:
adri schreef:Het eeste en belangrijkste wat je als Slacker moet doen is LEZEN.
En daar zijn de meeste helaas te lui voor...
:D
Ik weet 't en ik heb ook niet de geringste illusie dat Slackware populaire click-and-go-distro's als Ubuntu, SuSE, Fedora, etc. qua aandeel achter zich zal laten.
Maar vergis je niet: Slackware is de oudste distro en staat nog steeds in de top tien van meest gedownloade distro's!
Of je nu een desktop draait of een server, een full install (wat weinigen zullen doen voor een server...) van Slack geeft je een hele goede basis waar je weinig tot niks aan toe hoeft te voegen om een echt volwaardig OS tot je beschikking te hebben. Qua snelheid valt er aan Slack ook weinig te tweaken, dat is gewoon áf. De uitstekende hardwareherkenning van de Linux-kernel, gecombineerd met de eenvoud van de BSD init scripts, dat moet zelfs common sense toch aanspreken. ;)
common sense schreef: Maar blijf je wel aardig tegen de Ubuntu-fundamentalisten? :lol: Die kunnen niet zo goed tegen het recyclen van hun topics... :wink:
Ik blijf altijd aardig!
Meestal wel... ;)
Ik heb ook niks tegen welke andere distro dan ook en vind het prachtig dat bijv. Ubuntu zo hard aan de weg timmert. Het is ze gegund. Maar voor mensen die het leuk vinden om aan computers te prutsen en dingen echt willen begrijpen, dan zit je bij Slackware m.i. toch beter. 8)
En al helemaal als je pc nou niet bepaald een fast and furious monster is. Neem een P2, duw hem wat RAM in zijn r... en Slack draait heel behoorlijk. Dat hoef je met verreweg de meeste andere Linux-smaken echt niet te proberen.
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Wat maakt Slack dan eigenlijk zo veel sneller? Het zelf compileren kan wel iets doen, maar een groot verschil zal het toch niet maken? Van Gentoo wordt ook gezegd dat het veel meer moeite en tijd kost dan het eigenlijk aan snelheidswinst opbrengt. Ik heb hier nog wat oude pc's die ik kapot zou willen verslijten (ik gooi niet graag iets weg). Op een daarvan staat nu Debian unstable met Fluxbox. Dat gaat vrij goed, maar tegelijk Azureus en K3b draaien is eigenlijk al van het goede te veel. Ik had al gedacht om er DSL of Puppy op te zetten, maar da's dan weer wat mager qua applicaties. Ik ben ooit al een keer of 3 Slack beginnen te installeren, maar ik verloor telkens de interesse voor de installatie beëindigd was (zelfde met Gentoo).

Mijn vraag is dus: draait Slack merbaar vlotter dan Debian of een andere distro op iets van een 700 MHz/128MB RAM?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:Wat maakt Slack dan eigenlijk zo veel sneller?
Geen idee, da's het geheim van de smid. Wat ook verschil maakt: Slack draait weinig services (standaard) die niet echt nodig zijn. Die moet je zelf aan zetten. Met KDE haal je in dat opzicht overigens al de nodige blubber binnen... (wat je dus ook gewoon uit kunt zetten -tot op zekere hoogte).
rebil schreef:Het zelf compileren kan wel iets doen, maar een groot verschil zal het toch niet maken? Van Gentoo wordt ook gezegd dat het veel meer moeite en tijd kost dan het eigenlijk aan snelheidswinst opbrengt. Ik heb hier nog wat oude pc's die ik kapot zou willen verslijten (ik gooi niet graag iets weg). Op een daarvan staat nu Debian unstable met Fluxbox. Dat gaat vrij goed, maar tegelijk Azureus en K3b draaien is eigenlijk al van het goede te veel. Ik had al gedacht om er DSL of Puppy op te zetten, maar da's dan weer wat mager qua applicaties. Ik ben ooit al een keer of 3 Slack beginnen te installeren, maar ik verloor telkens de interesse voor de installatie beëindigd was (zelfde met Gentoo).

Mijn vraag is dus: draait Slack merbaar vlotter dan Debian of een andere distro op iets van een 700 MHz/128MB RAM?
Een full install van Slackware duurt maar een half uur. Dus dan moet je er vlug bij zijn geweest. :)
En ja, dat verschil merk je. Gentoo schijnt trouwens ook snel te zijn (geen ervaring mee - is overigens wel zeer goed gedocumenteerd!) en DSL ook, maar da's (voor huidige begrippen) niet echt een volwaardig OS. Ik raad je wel aan om er wat RAM bij te steken, dan zul je zien dat Slackware op die machine -met KDE!- nog heel behoorlijk draait. Maar ook zonder extra RAM, zal je Slack met Xfce (of nog zuiniger desktopmanagers,zoals Fluxbox, Blackbox e.d.) gewoon vlot draaien. K3B, hmmm, ik zou dan voor Graveman kiezen.
Probeer het maar.
Even ter vergelijking: Slackware op een P3, 1 Ghz, met 384 MB draait aanzienlijk sneller bij mij dan W2000 op een P4, 3 Ghz, met 512 MB RAM. En het scheelt verdomd weinig met Ubuntu Feisty Fawn op diezelfde machine.
Als ik me niet vergis compileert Patrick Volckerding zijn spullen nog op een oude 486. Dat is zijn standaard: daar moet het op kunnen draaien (het spreekt voor zich dat je op een dergelijke computer geen KDE of zelfs Xfce draait ;) ).

Nog één ding: apt-get is heel mooi en handig, maar niet mijn ding. Je installeert teveel -deels overbodige zooi- daarmee en dat geldt ook voor *.BSD --> Slackware doet NIET aan dependency-checking, da's niet altijd even gemakkelijk, maar op die manier installeer je echt alleen het broodnodige. Dat is bij Slackware dus echt wel wat gestroomlijnder (wat je wel wat extra moeite kost). Maar met ldd ben je er vrij vlug achter wat er aan schort en het programma is dan al wel geïnstalleerd!
Slackers houden graag het heft in eigen hand. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En zojuist lees ik op LinuxQuestions.org dat er een work-around is bij het installeren van de Nvidia-driver i.v.m. kernel-upgrades.
Even uitleggen: als je de Nvidia-driver (3D) installeert dan moet je bij een kernel-upgrade die driver opnieuw installeren.
Dacht ik.
Niet dus.
you can just compile the module with the -K switch, e.g.
./NVIDIA* -aKN
See 'man nvidia-installer'
Weer wat geleerd. :)
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik weet dat het RAM de schuldige is. Ik geloof dat er een goede reden was waarom ik het niet uitgebreid heb, maar ik weet niet meer wat.

Over brandsoftware hebben we het al eens gehad. On-the-fly branden is de killer feature van K3b: het scheelt niet alleen de helft in tijd, maar ook nog eens een stuk schijfruimte (handig als je maar 15 GB hebt). Ik ben er nog altijd niet achter hoe ze het doen, anders zou ik gewoon de commandoregel kunnen gebruiken om te branden en het ook vertellen aan de Gnomebaker/Graveman/nautilus-cd-burner-ontwikkelaars.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als je niet heel erg om schijfruimte verlegen zit, dan kun je natuurlijk (15 Gig is echt wel genoeg hoor, de mijne is 19) KDE gewoon installeren en via xwmconfig aangeven dat je een andere desktopmanager gebruikt. Je kunt dan toch alle KDE-programma's gebruiken. K3B staat als ik me niet vergis in /extra (tweede of derde CD) -evenals het eerder genoemde CheckInstall en zo nog wat programma's die zeer de moeite waard zijn. K3B wordt ook bij een full install dus niet geïnstalleerd! Dat moet je nadien zelf nog even doen.

Voordeel ook van KDE installeren is dat je de beste, gebruiksvriendelijkste en mooiste audio-speler Amarok gelijk mee installeert!
Althans, dat vind ik de beste, gebruiksvriendelijkste en mooiste audio-speler. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Re: Voor mensen die aan Linux Slackware willen beginnen.

Bericht door rappie pappie »

adri schreef: - Ubuntu is an ancient African word, meaning: Slackware is too hard for me :P
Klopt! Ik heb slackware al een keer geprobeerd te installeren op de zelfde machine als waar ik ubuntu op draai.De installatie van slackware is bagger en zeer moeilijk te begrijpen zeker voor beginners.De installatie van slackware bleef halferwege hangen dus heb hem helaas niet kunnen testen. :P

Verschillende pogingen gedaan opnieuw branden enzo.Niks hielp! :D

Btw over APT-GETTEN Ik zou niet weten wat ubuntu extra aan zooi zou moeten installeren om het zelfde programma te laten werken als onder slackware. .Ik vind dit een vreemd verhaal.:roll:

Dat slackware sneller is okë!.Maar dat komt ook omdat er bij installatie niet zoveel bruikbaars staat géinstalleerd als in ubuntu.Wil je dat wel in slackware zul je het zelfde moeten installeren en wordt hij net zo log als ubuntu hoor! en gaat hij dezelfde services draaien. :wink:

Ubuntu heeft die nuttige services en extra programma's draaien zodat je niet zoveel zelf hoeft te doen.(Gebruikers vriendelijkheid)

Slackware.Wil je hetzelfde ga je maar lekker zelf zitten braaien is hun standpunt.Daarom is slackware meer voor mensen die meer ervaring hebben of gewoon lekker zelf willen klooien en fouten willen oplossen. :wink:

Slackware draait gewoon minimaal in het begin.Ga je dingen extra installeren komt het op hetzelfde neer als ubuntu. :wink:

Linux slackware de distributie met de pijp. :P
Het is ook voor mensen die altijd op een rokerig zolderkamertje zitten.En hun oude stoffige pentium aan de gang willen krijgen met hier en daar een hardware conflict.En daar ook de tijd voor hebben om het op te lossen. :P :wink:

Maar linux slackware blijft de oudste.En voor oudere heb ik respect.Ze hebben een zeer nuttige bijdrage geleverd op hoe het nu is :wink:

Groeten rappie pappie. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het is duidelijk dat jij en Slackware geen vrienden gaan worden. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef:Het is duidelijk dat jij en Slackware geen vrienden gaan worden. :)
We zullen zien wat de toekomst brengt! Eerst maar iets groter groeien.Maar ik blijf een vriend van linux. :D :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Patrick Volckerding schreef:Thu Jun 14 16:39:01 CDT 2007
It's that time again, and here we have Slackware 12.0 release candidate 1! :-)
If we're lucky, we got it all right the first time. Big thanks to the crew.
Een nieuwe releasekandidaat dus.
Als het een beetje meezit kunnen we binnen een maand de hagelnieuwe stabiele release van Slackware 12 verwachten.
Yummie. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

adri schreef: Een nieuwe releasekandidaat dus.
Als het een beetje meezit kunnen we binnen een maand de hagelnieuwe stabiele release van Slackware 12 verwachten.
Yummie. :)
Kun je dan een soort distro upgrade doen,of moet je de boel dan weer opnieuw installeren. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie