Ubuntu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

the old man schreef: Als er een spatie te weinig of een streepje te weinig ingetikt wordt gebeurt er niets. Kon ik natuurlijk weten maar dat was hier niet zo duidelijk.
Daarom kun je ook beter de tekst kopiëren en plakken, dan maak je geen fouten.
Dat gaat op Linux trouwens veeeeeeeeeel handiger dan op Windoos:
tekst selecteren = kopiëren
middelklikken met de muis = plakken

Handig hè! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Genoteerd.

de Olde.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Even over Virus scan en Firewall in Ubuntu.
Bij xs4all.nl heb ik in mijn mail een zeer goede scan en firewall van Mcafee. (gratis bij abonnement.
Maar alleen voor Windows, nu las ik in Synaptic dat daar ook mogelijkheden in zitten om een scan en firewall te installeren.
Wat of welke raden jullie mij aan.

Groet,

de Olde.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Een virusscanner heb je echt niet nodig. Wie weet wat de toekomst brengen zal, maar vooralsnog is er geen enkele reden om een virusscanner te draaien (op een gewone desktop!).
Firewall is uiteraard wel aan te raden. Je kunt via Synaptic Firestarter installeren. En geloof me, daar merk je helemaal niks van. Een Linux firewall draait keurig op de achtergrond en valt je normaal gesproken nergens mee lastig.
Wat een genot! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Dank je wel, dat ga ik doen.

de Olde.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Als ik een document wil scannen in Ubuntu, en ik ga naar " Grafisch" > Xsane" dan kent deze direct een oude Canon scanner de Canoscan D660U en ik kan daar mee scannen.
Maar de nieuwe Canon MP 530 wordt niet gekend, heeft dit er toch mee te maken dat dit een vrij nieuwe scanner is (multifunctional) waar de evt. drivers nog niet voor zijn in Ubuntu?

Als printer krijg ik hem wel aan de praat, maar als scanner wordt hij niet herkend.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Er bestaat wel een driver voor, maar mogelijk zit die nog niet in Ubuntu.
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Rebil, ik heb op de site van jouw link gekeken, maar ik kom daar niet echt uit.
Alles is compleet Engels voor mij niet iets om maar even te doen.
Kun je aan de hand van codes en werkwijze ook schrijven hoe ik te werk ga om dit te installeren, en waar ik dat dan doe?

Misschien klinkt dit dom, maar ik heb nog maar een aantal dagen Ubuntu dus weet nog niet hoe ik dat moet oplossen.

Wel stel ik het op prijs dat je iets gevonden hebt wat lijkt te gaan werken.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo vlug weten hoe je dat erbij moet installeren. Ik heb zo'n vermoeden dat er geen propere methode is en dat het mogelijk het scanprogramma zoals het nu geïnstalleerd staat een beetje kapot kan maken. Ik zal eens kijken als ik wat meer tijd heb.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben:
The core driver, on which the SANE backend and stand-alone utility are based, is in an ALPHA stage and will stay in this stage because I've no programming manual or protocol specification for the devices at all.
Dus als die oude scanner het nog goed doet, zou ik die gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Misschien moet ik het iets verduidelijken, ik had op de site van Sane gegevens gevonden over een driver voor de Canon MP 530. Daar las ik ook uit dat dit de door mij gezochte driver moest zijn, (heb ik misschien totaal fout met mijn gebrekkige Engels).

Deze site:
http://www.sane-project.org/cgi-bin/dri ... =usb&v=&p=

Daar vandaan heb ik het gedownload, naar een door mijzelf aangemaakte map, verder niets gedaan. Vervolgens kreeg ik een ikoon van een opengevouwen doos (jullie natuurlijk welbekend) met daarbij deze tekst:
mp150-0.13.0tar-1

Bewust heb ik daar nog niets mee gedaan alleen in een map gedownload.
Na jullie advies ben ik eerder geneigd dit weg te gooien dan te bewaren.
Misschien kan iemand mij uitleggen wat zo'n doos nu precies inhoud, Want overal staan veel meer van die verhuisdozen :roll: en je zult er toch wel eens iets mee moeten doen. :oops:

In ieder geval bedankt voor de waarschuwingen, als jullie wel iets weten de nieuwe machine aan de gang te krijgen hou ik me aanbevolen.

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Waar heb je al die verhuisdozen staan dan? :)
Zonder gekheid: Zo'n 'doos' is een tarball, vergelijkbaar met een zip-bestand.
Als je erop rechtsklikt kun je hem uitpakken (hier uitpakken)

Overigens, ik zie nu op die website dat de Status "good" is.
Trouwens, het is geen *tar-1 (als het goed is), maar *tar.bz.2, wat ook een normale extensie voor een tarball is (kan ook een tar.gz of .tgz zijn).

Ik heb die driver nu ook eens gedownloaded, uitgepakt en de README gelezen.
Concreet: je hebt nu die uitgepakte tarball op je bureaublad staan --> open een terminal en typ cd /home/jouwnaam/mp150 en druk op TAB (en daarna op Enter).
Je staat nu in die directory. Vervolgens typ je make (>Enter) en zul je zien dat er actie ondernomen wordt: de broncode wordt nu omgezet in 'computertaal'. Als dat klaar is, typ je sudo make install (>Enter) en wordt het spulleke geïnstalleerd.

Succes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Adri,
Het volgend gedaan:
De tarball stond op het bureaublad,
Deze rechts aangeklikt,
Er komt een koffertje te voorschijn,
Daarna de terminal geopend en het volgende ingetikt,

bjstijf@bjstijf-desktop:~$ cd/home/bjstijf/mp150

Op tab gedrukt, en daarna enter, (krijg daar ook zo'n irritant toontje wat je al te denken geeft) :cry:
Vervolgens krijg ik dit,

bash: cd/home/bjstijf/mp150: Bestand of map bestaat niet

Gaat er iets mis met het intikken, moet er soms nog iets anders bijstaan ?
Of moet ik dat gedownloade bestand eerst ergens anders plaatsen.
Je ziet wel, weer die ene gek die misschien wel meer kan ............

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

the old man schreef: bjstijf@bjstijf-desktop:~$ cd/home/bjstijf/mp150
Dat is fout (mijn fout, ik was /Desktop/ vergeten) en er moet een spatie tussen, dus: bjstijf@bjstijf-desktop:~$ cd /home/bjstijf/Desktop/mp150 <tab>
Na het commando cd (of welk ander commando dan ook) komt een spatie en dan het pad naar het bestand waar je dat commando op wilt uitvoeren.
the old man schreef: Je ziet wel, weer die ene gek die misschien wel meer kan
Nee hoor, daar heeft iedere beginner mee lopen klooien, ik ook. ;)

Even nog iets: ik meen me te herinneren dat gcc en make niet standaard meegeleverd worden op Ubuntu (wat wel een beetje slordig is, m.i.), maar dat heb je wel nodig om zelf te compileren, dus eerst via Synaptic make en gcc installeren (als het er tenminste niet op staat).

Gaat goedgekomen hoor. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Kun je de canon multipass MP500 stuurprogramma niet installeren dan? Denk dat het weinig verschild van het MP530 stuurprogramma. Staat gewoon in ubuntu bij printers hoor!

En sane moet het stuurprogramma gewoon herkennen.
Afbeelding
Plaats reactie