Ubuntu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Adri,
Nog een vraag, waar vind ik nu de pas geïnstalleerde printer terug, moet die nu bij het rijtje van Canon instaan en vandaar met " Nieuwe printer" vandaan halen of staat die elders.

Vervolgens Rappie P.
Heb de Multipass MP 500 ook bij de printers gezet, en daar kom ik mee printen.
Heb alleen maar een paar woorden uit OO.o geprint in zwart wit, dus of alles werkt weet ik nog niet.

De MP 530 is tevens scanner en ik hoopte deze aan de praat te krijgen met de hierboven gedownloade driver omdat daar werd aangegeven dat die voor die machine zou werken.

Maar hij wordt niet gevonden als ik Xsane laat zoeken, het lijkt dus dat ik kan printen met de MP530, maar als scanner tast ik nog in het duister dus als jullie daar nog een antwoord op weten? :?:

Voor de rest mijn dank.

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

@adri
Standaard geen compiler installeren is helemaal niet slordig als het doel van de distro is om geen compiler nodig te hebben. Als het dan toch eens moet, weet een beginner niet hoe er mee om te gaan en moet hij toch mensen raadplegen die dan ineens kunnen vertellen hoe Synaptic werkt. Vergeet niet dat een standaard Ubuntu voorlopig nog op 1 CD'tje moet passen.

@rappie pappie
Naar 't schijnt komt het heel nauw bij scannerdrivers. Zelfs de minste afwijking in versienummer kan al een volledig andere mechaniek zijn. Een verkeerde aansturing zou een scanner dan ook redelijk in de prak kunnen helpen. Voorzichtigheid is dus geboden en ik vind dat de driver-ontwikkelaars een pluim verdienen voor de investering die ze (mogelijk) gedaan hebben in meerdere scanners.

@the old man
Als je een terminal opent en je typt het commando lsusb in, krijg je dan ergens 4A9:1712 te zien?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

the old man schreef:Adri,
Nog een vraag, waar vind ik nu de pas geïnstalleerde printer terug, moet die nu bij het rijtje van Canon instaan en vandaar met " Nieuwe printer" vandaan halen of staat die elders.
Ehm, je kon er toch al mee printen?
Dan staat ie er vast wel bij, toch?
Wel even verduidelijken: er wordt een onderscheid gemaakt tussen printers en scanners. Het is dus niet zoals bij Windows dat je een alles-in-één pakket hebt. Het vergt ook verschillende drivers, ook al is het één en dezelfde machine.
De tip van rebil is dan ook juist: typ in een terminal lsusb (=list usb devices), dan moet ie daar tussen staan (als het goed is).

Hoe ging het trouwens met dat installeren van die scanner-driver? Is dat gelukt? Dan zou die het moeten doen.
the old man schreef: Vervolgens Rappie P.
Heb de Multipass MP 500 ook bij de printers gezet, en daar kom ik mee printen.
Heb alleen maar een paar woorden uit OO.o geprint in zwart wit, dus of alles werkt weet ik nog niet.

De MP 530 is tevens scanner en ik hoopte deze aan de praat te krijgen met de hierboven gedownloade driver omdat daar werd aangegeven dat die voor die machine zou werken.

Maar hij wordt niet gevonden als ik Xsane laat zoeken, het lijkt dus dat ik kan printen met de MP530, maar als scanner tast ik nog in het duister dus als jullie daar nog een antwoord op weten? :?:

Voor de rest mijn dank.

Groet,

de Ouwe.
Zoals ik al zei: op Linux zijn dat twee verschillende dingen, de printer en de scanner. Met dat commando lsusb kom je er snel achter of hij herkend wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:@adri
Standaard geen compiler installeren is helemaal niet slordig als het doel van de distro is om geen compiler nodig te hebben. Als het dan toch eens moet, weet een beginner niet hoe er mee om te gaan en moet hij toch mensen raadplegen die dan ineens kunnen vertellen hoe Synaptic werkt. Vergeet niet dat een standaard Ubuntu voorlopig nog op 1 CD'tje moet passen.
Ik zie je punt wel. ;)
Heeft er misschien mee te maken dat ik nu eenmaal wat meer aan Slackware gehecht ben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Goede morgen denktank,

Rebil,

Als ik de code intik zie ik het volgende verschijnen,

Bus 004 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 002: ID 058f:9360 Alcor Micro Corp.
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 003: ID 04a9:106d Canon, Inc. S750 Printer
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000


Die S750 is een oude printer bijna stuk enz. Maar deze werkt als ik driver S800 aanmerk als standaard.
Maar ik heb in het venster " Printers " in het begin ook eens aangeklikt de S800 het is die driver die het oude beestje laat draaien.

Onder printers (waar je kunt kiezen welke printer de standaard wordt) staan ook nog de Multipass MP 500, en nu dus de Multipass MP150, het gekke is dat deze driver niet in het lijstje hierboven staat, en dat de nieuwe printer ook niet werkt als ik deze als standaard opgeef.

Voor het goede begrip:

Ik heb de volgende printers staan als ik het venster "printers" open.

S800, daar werkt de oude printer S750 op, maar het papier komt er haperend uit, het lijkt soms of hij vast wil lopen.

MP150, daar werkt de nieuwe multifunctional MP 530 niet op

MP500, daar werkt de MP530 wel op.

De door jouw opgeven code 4 A9:1712 staat er dus niet bij.

Adri,

Ik kon idd. printen, met de driver mp500, maar had goede hoop dat ik er met de nieuwe driver ook mee zou kunnen scannen.
Nu lees ik dus dat dit waarschijnlijk niet zal gaan.

Wel hoop ik dat jullie nog eens verder willen zoeken naar de oplossing van het scannen, of een seintje willen geven als de oplossing daar is.

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Wat me nu net opvalt is het volgende.
Als ik in beheer naar printers ga, en ik klik daar aan nieuwe printer zoeken, dan blijven de vakjes grijs en heb ik geen mogelijkheid om door te klikken. (geeft aan, geen printers gevonden) Alleen het vakje Netwerkprinters kan aangeklikt worden locale printers werkt niet.
Terwijl er honderden opstaan, welke truc heb ik hiervoor nodig? :roll:

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Printer zoeken is terug, opnieuw opgestart en oke. :?

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Probleem opgelost?
Ook met scannen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Jammer genoeg niet, ik kan wel printen ook met de MP530 Met de driver voor multipass MP500, maar scannen lukt van geen kant.
Xsane herkend geen scanner (tenminste krijg geen respons als ik Xsane aanklik) en ik heb geen idee hoe je dat oplost.
Wel lees ik her en der dat het nogal een probleem is om de nodige scanner drivers te vinden voor de Canon MP530, en te installeren.

Maar ik vertrouw op de denktank als het gaat om oplossingen :D dus ik zal jullie wel blijven lastig vallen met vragen over de mogelijkheid te scannen met een Canon MP530 :idea:

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Is dat installeren van die driver goed gegaan?
Geen foutmeldingen gekregen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Adri,
Goede morgen,

Tijdens dat installeren heb ik geen foutmelding gezien, je krijgt inderdaad een waslijst aan gegevens en ik heb aan het eind de door jouw opgegeven commando's uitgevoerd.
Hier een klein stukje zomaar ergens uit die lijst, volgens mij staan in die lijst enorm veel regels met " let op " of " fout "
Maar ik kreeg geen waarschuwing of een piep dat er iets niet goed gegaan was. Aan het eind stond weer de code waar de terminal ook mee begint, cd/home/ enz. enz.

scan.c:838: fout: ‘ScanContext’ has no member named ‘outputName’
scan.c:838: let op: passing argument 1 of ‘fprintf’ discards qualifiers from pointer target type
scan.c:838: let op: format ‘%s’ expects type ‘char *’, but argument 3 has type ‘const struct OutputWriterOps *’
scan.c:840: let op: return makes integer from pointer without a cast
scan.c:845: fout: ‘ScanContext’ has no member named ‘outputFormat’
scan.c:845: fout: array subscript is geen integer
scan.c:845: fout: request for member ‘close’ in something not a structure or union
scan.c:845: fout: called object ‘<erroneous-expression>’ is not a function
scan.c:845: let op: statement with no effect
scan.c:848: fout: ‘ScanContext’ has no member named ‘pages’
scan.c:849: let op: impliciete declaratie van functie ‘remove’
scan.c:849: fout: ‘ScanContext’ has no member named ‘outputName’
scan.c:850: let op: impliciete declaratie van functie ‘free’
scan.c:850: fout: ‘ScanContext’ has no member named ‘lineBuf’
scan.c:852: fout: ‘EXIT_SUCCESS’ undeclared (first use in this function)
scan.c:852: let op: return makes integer from pointer without a cast


Als ik nu naar systeem>beheer>printers ga, en ik haal daar onder Canon de multipass mp150 dan kan ik daar niet mee printen.

Printen gaat alleen met de Multipass driver MP500, en dan nog alleen met zwart/wit de kleuren komen daar met een heel ander (uitgerekt) lettertype te voorschijn.

Ik kreeg dus geen foutmelding tijdens de commando's, maar het lijstje lijkt alleen maar fouten aan te geven.

Misschien moet ik eens andere drivers uit het lijstje van Canon gaan proberen, maar de lijst is erg lang dus :cry:

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Even ter verduidelijking,

Het printen lukt niet in kleur, ook niet met de driver mp500 of de S800 je krijgt dan hele lange teksten met allerlei vage kleuren.
Bijv. een afbeelding komt 3 maal achtereen op papier en dan elke keer in een basiskleur, bijv. 1 maal in geel, 1 maal in magenta, en 1 maal in cyaan en totaal verwrongen.

Voor wat betreft de MP 150, de staat constant op " Netwerkprinter " in plaats van " Locale printer " als ik dat terug zet gebeurt er niets bij een volgende keer staat hij weer op netwerk. waarschijnlijk de reden dat ik daar niet mee kan printen.

Zal wel iets moeten doen aan instellingen maar heb al e.e.a. geprobeerd.
Ik blijf proberen misschien heeft iemand zo de oplossing.

Reken erop dat de Ouwe blijft proberen en niet zo snel opgeeft, waarbij uiteraard alle hulp op prijs wordt gesteld.

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik denk dat het lastig gaat worden. Wat zoeken levert een gemengd beeld op: er zijn mensen die de printer aan de gang krijgen, maar niet de scanner en ook andersom...
Het is zeker geen printer/scanner die zo uit de doos gewoon werkt.

Nog maar eens: de driver voor te printen is dus iets anders dan de driver om te scannen, dat zijn twee verschillende dingen.

Wat printen betreft, je zou die -niet gratis- driver van Turboprint kunnen proberen.
Wat scannen betreft, tja, als Sane hem niet herkend dan vrees ik dat het lastig wordt.

Die output van lsusb is van als je die oude printer eraan hebt hangen, maar wat is de output van lsusb als je die nieuwe aansluit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Was er al wel bang voor.

Hieronder de output als alleen de nieuwe printer MP530 er aan hangt.

Bus 004 Device 005: ID 04a9:1712 Canon, Inc.
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 002: ID 058f:9360 Alcor Micro Corp.
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 003: ID 03eb:3301 Atmel Corp. at43301 4-port Hub
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000


Hij ziet dus wel iets op een hub poort, maar dat is dus niet wat werkt.

Wel heb ik nu Multipass 500 als standaard printer staan en daar lukt het behoorlijk, ook met kleur, al is alles wat vaag.
Maar daar moet ik elke keer opnieuw naar printer instellingen om aan te geven dat het geen netwerk printer is maar een lokale printer.
Als je gaat printen gebeurt er dus niets tot je eerst de omstelling aan geeft naar lokale printer.
Daar blijft hij niet op staan.
Ook heb ik een testpagina uitgedraaid en dat ziet er redelijk goed uit.

Dus je ziet maar met hulp kan ik nu redelijk printen, en voor de rest, je weet wat ik al eerder schreef ik zal nog wel een beetje lastig blijven. :)

Groet, de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Sorry hij zal dus die bovenste zien met 1712 aan het eind.

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Plaats reactie