Ubuntu vraagjes audio, netwerk

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik denk wel dat naar NTFS schrijven tegenwoordig wel redelijk veilig is (ik beloof niks!). Om toegang te krijgen tot die partities zal je waarschijnlijk iets moeten veranderen in /etc/fstab.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

er schijnt ook een programmatje te zijn waardoor windows naar ext3 partities kan schrijven....
ik weet zo even niet waar ik het kan vinden maar als je het graag wilt, wil ik wel even zoeken...
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Voor het schrijven naar NTFS in Ubuntu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Shadowrave
Berichten: 38
Lid geworden op: 7 juli 2004, 16:31
    unknown unknown

Bericht door Shadowrave »

Was van de week op mijn oude pc bezig omdat laptop nu weg is en zag dat mijn internetverbinding het nu wel doet :shock: Heeft een tijdje moeten rijpen zullen we maar zeggen :)


De bootloader laad nu altijd ubuntu als eerste maar kan ik het ook veranderen dat hij standaard met xp opstart?

Het audiolevel is nu ook goed maar met die mp3 heeft hij nog steeds problemen, zal later die foutmelding nog even posten omdat ik mijn wachtwoord van dit forum was vergeten op de ubuntu instal :oops:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Open een terminal geef het commando:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Ergens bovenaan zie je een regel

Code: Selecteer alles

default       0
Dat nummer slaat op de onderstaande title die standaard gestart moet worden, te beginnen vanaf nul. Dus als Windows de vijfde title is, vervang je de 0 door een 4.
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Mijn advies zou zijn je externe schijf te formatteren onder EXT2.

Hierdoor kan elke Linux en/of BSD distro/operatingsystem ermee overweg.
Onder Windows is een perfecte driver beschikbaar (zie link een paar posts naar boven) die zelfs met plug & play functionaliteit je EXT drive werkend maakt onder Windows.

Gebruik geen EXT3 aangezien de windows driver hiermee niet perfect overweg kan.
EXT2 is voor dit soort toepassingen in principe prima geschikt en super stabiel gebleken.

Jan
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ext3 is ext2 waaraan een journal is toegevoegd. Een ext3-bestandssysteem kan gewoon als ext2 aangekoppeld worden, alleen wordt het journal dan niet gebruikt. Waarom zou die driver dan problemen geven?
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Wanneer je gaat schrijven wordt journalising ook niet gebruikt/ bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Shadowrave
Berichten: 38
Lid geworden op: 7 juli 2004, 16:31
    unknown unknown

Bericht door Shadowrave »

rebil schreef:Open een terminal geef het commando:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Ergens bovenaan zie je een regel

Code: Selecteer alles

default       0
Dat nummer slaat op de onderstaande title die standaard gestart moet worden, te beginnen vanaf nul. Dus als Windows de vijfde title is, vervang je de 0 door een 4.
Hmm bij mij moest ik 6 of 7 invullen, rare is dat ik twee keer ubuntu en twee keer recovery in het boot menu heb staan en dan memtest nog.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Shadowrave schreef: Hmm bij mij moest ik 6 of 7 invullen, rare is dat ik twee keer ubuntu en twee keer recovery in het boot menu heb staan en dan memtest nog.
Daar staan gewoon twee verschillende kernels als het goed is!.De oude houd ubuntu altijd in de grub lijst voor als je problemen hebt met de nieuwe kernel,en kun je de oude nog opstarten.

Wil je het verwijderen schrijf je de kernel nummers op de oudste moet je dan verwijderen uit synaptic.

MAAR LET OP! ter veiligheid.
Controleer dan wel of de nieuwste versie geinstalleerd staat.Want kloten met je kernel verwijderen is niet iets voor beginners het kan zorgen dat ubuntu niet meer opstart of gewoon naar de klote is. :wink:

Als je ziet dat de oudste niet meer geinstalleerd staat in synaptic kun je de regels van de oudste kernel uit je /boot/grub/menu.lst verwijderen met gedit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shadowrave
Berichten: 38
Lid geworden op: 7 juli 2004, 16:31
    unknown unknown

Bericht door Shadowrave »

Heb nog eens gekeken maar zoals het er staat zijn het dezelfde kernels .... zelfde nummer en zo maar laat ze gewoon staan.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Shadowrave schreef:Heb nog eens gekeken maar zoals het er staat zijn het dezelfde kernels .... zelfde nummer en zo maar laat ze gewoon staan.
Dan staan ze gewoon dubbel in je /boot/grub/menu.lst dan kun je die dubele entry gewoon verwijderen.Btw hoe komt hij erin? :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

rebil schreef:Ik denk wel dat naar NTFS schrijven tegenwoordig wel redelijk veilig is (ik beloof niks!). Om toegang te krijgen tot die partities zal je waarschijnlijk iets moeten veranderen in /etc/fstab.
ondertussen kan ubuntu standaard naar ntfs schrijven (en natuurlijk ook lezen :)
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Plaats reactie