OpenDNS dns server voor omzetten domeinnamen naar IP-adres

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

OpenDNS dns server voor omzetten domeinnamen naar IP-adres

Bericht door e4ea »

Ik weet niet of er hier mensen zijn die ervaring hebben met OpenDNS.

OpenDNS is een gratis DNS service op internet, met de bedoeling om het browsen sneller en veiliger te maken. Doordat OpenDNS gebruik maakt van een grote cache, is het mogelijk snel van domeinnaam naar IP-adres om te zetten. Bovendien kan je gebruik maken van adultfilters, een anti-fishing filter etc...

Ik gebruik OpenDNS nu zelf sinds een dag en moet zeggen dat het voortreffelijk werkt.
Mijn provider XS4ALL heeft prima DNS servers, dus qua performance had ik al niets te klagen.
Het idee dat fishing wordt geblokkeerd en sex/adult en andere twijfelachtige websites worden geblokkeerd vind ik op zich wel prettig.

Voor de mogelijk geinteresseerden (nee, ik heb geen aandelen): http://www.opendns.com

Het enige wat je in principe hoeft te doen is de dns adressen in je netwerk-instellingen aanpassen.
Door een gratis account aan te maken, kan je ook instellingen aangaande anti-fishing en het blokkeren van adult-sites e.d. instellen.

ZIjn er andere mensen die iets meer kunnen vertellen over OpenDNS, of er al langer mee werken?

Groeten,
Jan
JAF
Berichten: 107
Lid geworden op: 2 februari 2005, 17:03
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JAF »

Er was al een topic over, dus er zijn enkelen mee bekend, ik zal het ook weer eens gaan proberen, want ik had wat problemen met het doorsturen van internet..
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: OpenDNS dns server voor omzetten domeinnamen naar IP-adr

Bericht door adri »

Lontronics schreef: ZIjn er andere mensen die iets meer kunnen vertellen over OpenDNS, of er al langer mee werken?
Ik gebruik Open DNS nu enkele maanden en het bevalt prima.
Verder kan ik er eigenlijk niet zoveel over zeggen.
Heb ook de indruk dat m.n. Amerikaanse sites wel wat vlotter laden.
Afbeelding
e4ea
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 juni 2007, 16:59
    unknown unknown

Bericht door e4ea »

Misschien toch even kort mijn bevindingen.

Overigens, JAF bedankt voor de link naar de andere topic ;)
Ik wist niet dat er al een topic was, vandaar een nieuwe, maar misschien een leuke aanvulling zullen we dan maar zeggen...

Ik gebruik OpenDNS nu nog maar kort, maar heb vanavond ook eens wat testjes gedaan met geblokkeerde websites, snelheid van laden in vergelijk met xs4all dns etc... Uiteraard is het belangrijk dat hiervoor de dns wordt geleegd, cache wordt verwijderd etc...

Mijn ervaringen tot op heden;
- Filters blijken over het algemeen uitstekend te werken. Aanrader dus voor bedrijven e.d. waar het niet gewenst is dat er websites worden bezocht van dubieuze aard. Overigens denk ik dat het zowieso niet gek is om de filters aan te hebben staan, het voorkomt onverwachte verrassingen ;)

- DNS blijkt feilloos en snel te werken. Met name wanneer je veel gebruik maakt van websites vanuit bijv. Amerika e.d.. heb ik het idee (het kan natuurlijk slechts het idee zijn.....) dat e.e.a. sneller is dan de dns bij xs4all. Puur op basis van een ping is xs4all sneller, maar dit is natuurlijk alleen een indicatie van de reactiesnelheid van een server en niet van het verstrekken van de daadwerkelijke informatie.

- Wat me opvalt is dat OpenDNS gebruik maakt van de Yahoo! zoekmachine wanneer een site niet wordt gevonden. Dit vind ik jammer, aangezien Yahoo! niet echt rekening houdt met de privacy van zijn klanten. Ik heb de privacy info doorgenomen, en wat dat betreft kan je vlgs mij beter gebruik maken van IXQuick of Scroogle...

Perfecte dienst verder, wanneer ik op basis van mijn ervaringen tot op heden een cijfer zou moeten geven was het een dikke 9!

Groeten,
Jan
dick.stomp
Berichten: 57
Lid geworden op: 19 januari 2005, 17:56
Locatie: Sassenheim
    unknown unknown

OpenDNS Ziggo

Bericht door dick.stomp »

Om de ellende van de Ziggo DNSservers te omzeilen:

schakel de autoDNS van Ziggo uit en vul de volgende URL's in

Preferred DNS server address for Open DNS is:

* 208.67.222.222

Alternate DNS server address for Open DNS is:

* 208.67.220.220

Reeds bij meerdere Ziggo/Casema gebruikers aangebracht en het werkt voortreffelijk!

Dick
Linux Ubuntu 14; OpenOffice.org 5; Firefox 50; DropBox
Plaats reactie