User.js doet 't niet

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Sandra
    unknown unknown

User.js doet 't niet

Bericht door Sandra »

Hallo, weet iemand waarom dit komt:

Op mijn computer wordt user.js niet uitgevoerd. Op het icoon ontbreekt de gele S, maar hij heeft wel het kenmerk van de scripting host.
Als ik het bestand laat uitvoeren door wscript.exe dan krijg ik het bericht: "Er is geen scriptengine voor bestandsextensie .js".
Toch kan ik de Windows Script Host gewoon openen.
Ik heb al veel op het internet gezocht maar de weinige resultaten gaan bijna uitsluitend over virussen.

Vriendelijke groet,
Sandra

Verdere info: User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.5) Gecko/20030924
Firebird/0.7 (theboyjenkins)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sandra,

Vergeet alsjeblieft die Windows Scripting Host. Die is van Microsoft en met Mozilla ben je helemaal los van Microsoft. Met de Windows Scripting Host kun je processen onder Windows automatiseren (vergelijkbaar met Unix shellscripts).

Intern in Mozilla gebeurt veel via Javascript. Mozilla heeft daarvoor een krachtige Javascript-uitvoerder (interpreter) ingebouwd. Als er in de Mozilla-directories iets met de .js-extensie staat, dan kun je er vanuit gaan dat je dat niet zelf hoeft aan te roepen, maar dat door Mozilla zelf kan worden aangeroepen. Eigenlijk hoef je bij Mozilla je helemaal niet druk te maken over Javascripts. Deze worden onder de motorkap wel veelvuldig gebruikt, maar het programma schermt dat allemaal netjes af.

Ik heb even gezocht waarvoor de user.js eigenlijk dient en kwam zo hier terecht: http://home.att.net/~cherokee67/ns7theuserjs.html
Daaraan kun je wel nagaan hoe weinig ik als dagelijkse Mozilla-gebruiker daarmee te maken heb. Volgens mij kun je in de user.js je persoonlijke instellingen opslaan. Maar die worden daar volgens mij ook al door Mozilla in opgeslagen als je via about:config (of de Preferential-extensie) bepaalde instellingen van je browser aanpast.

Het idee van het user.js-bestand is eenvoudig: zet het met de juiste instellingen op de juiste plaats (in je profiel-map van Mozilla) en het zal worden ingelezen en de instellingen worden op de browser toegepast. Een beetje vergelijkbaar met dat een Windows-programma tijdens opstarten een deel van het Register uitleest en dat een Linux-programma eerst in de home-directory kijkt of daar een geschikt initialisatie-bestand staat.

Het lijkt me handig dat je eerst uitlegt waarvoor je dat user.js bestand wilt gebruiken of hoe je op het spoor van dat bestand bent gekomen. Dan kunnen we je daar vast wel verder mee helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Hallo Martijn,

In C:\Documents and Settings\Sandra\Application Data\Phoenix\Profiles\default\kibyfclb.slt\chrome\user.js staat dit:

// Put an end to blinking text!
user_pref("browser.blink_allowed", false);

// Zet Smooth Scrolling aan:
user_pref("general.smoothScroll", true);

// Zet favicons aan
user_pref("browser.chrome.site_icons", true);
user_pref("browser.chrome.favicons", true);

// Dit maakt heel veel verschil. Laatste waarde in milliseconden (default is 250)
user_pref("nglayout.initialpaint.delay", 0);

user_pref("network.http.max-connections", 128);
user_pref("network.http.max-connections-per-server", 48 );
user_pref("network.http.max-persistent-connections-per-proxy", 24);
user_pref("network.http.max-persistent-connections-per-server", 12);

Het laatste is om te versnellen. De favicons werken eigenlijk nog steeds niet; ze verdwijnen zodra ik het programma sluit.

Maar ik kan er dus vanuit gaan dat het uitgevoerd wordt?
Ik kan geen enkel .js of .vbs-bestand in deze WindowsXP openen. Maar in dit programma wordt het een .js-bestand dus wél uitgevoerd?

Groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als je wilt weten of het bestand wordt meegenomen, maak dan eens een test-voorbeeld. Om het eerste te testen bijvoorbeeld een pagina met een knipperende tekst. OK, ik heb alvast een testpagina voor je gemaakt en online geplaatst op de site:
http://mozbrowser.nl/downloads/blink.html

Als ik deze bekijk, dan knippert en scrollt er het nodige over het scherm. Als jij die pagina met jouw huidige instellingen bekijkt, dan zou die knipperende tekst niet meer mogen knipperen.

Wat favicons betreft: soms werken ze en soms lijken ze ook niet te werken. Ik stoor me er niet zoveel meer aan. Als ze werken dan is het mooi meegenomen. Bij mij werken ze nu bijvoorbeeld wel op de browser-tabs, maar ik zie er niets van terug als ik een link aan een werkbalk toevoeg en ook tussen de bookmarks zie ik geen favicons verschijnen. Ik gebruik overigens een redelijk recente Mozilla Firebird.

Aan de andere kant: ik test er nu net even mee en als ik bijvoorbeeld mail2web.com bezoek, dan komt er een favicons in de adresbalk te staan. Sleep ik die naar een werkbalk, dan wordt die netjes toegevoegd. Schakel ik vervolgens naar een andere browsertab en weer terug, dan zie ik dat het favicon dan ook in de werkbalk erbij komt te staan. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Breekpunt.nl. Dus ik mag wel concluderen dat favicons werken in mijn versie van Firebird.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zie ook ChromEdit voor het bewerken van de user.js:
http://cdn.mozdev.org/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb je link geprobeerd maar ik zie niks knipperen. Overigens zie ik ook niks knipperen als ik de hele user.js wegmik.
Het zal dus ergens anders ook zo ingesteld zijn dat er niet wordt geknipperd en gescrolld. Die instelling is niet terug te vinden.

Ik vind het overigens wel jammer dat de favicons niet blijven zitten na afsluiten (alleen de Mozilla-icons blijven plakken) en ik vind het ook wel jammer dat er geen verwijzingen kunnen worden gemaakt naar zelfgekozen ikonen. Daardoor kan je een favoriet sneller herkennen.
Maar ik kan me best voorstellen dat anderen daar niet aan hechten.

Overigens; de belangrijkste reden om Firebird te gebruiken is voor mij dat de browser zo bijzonder fraai kan scrollen. Ik heb namelijk vaak pijn in mijn handen (een soort RSI) maar vanaf het begin heb ik in de gaten gehad dat ik maar een klein beetje aan het muiswieltje hoef te draaien of de pagina glijdt volkomen glad en luxueus naar boven en maakt ook nog een zachte landing. Geen idee waarom hij dat op mijn computers doet; op de één wat beter dan op de andere.
Misschien heeft de extensie Smoothweel daar iets mee te maken maar die komt niet meer in de extensielijst voor.
Ik hoop dat de truc herhaalbaar is als versie 0.8 er is.

Ook het feit dat je de letters op elke pagina precies kan instellen naar type en grootte zoals je zelf wilt speelt voor mij een doorslaggevende rol. Dat gaat bij IE niet.

De rest van Firebirds eigenschappen zijn voor mij van minder belang daarbij vergeleken. Hoewel het bv. makkelijk zou zijn als de geschiedenislijst bovenaan zou groeien en niet onderaan (View > By last visited). Net zoals bij IE dus.

Bedankt voor de aandacht en de moeite en succes met de promotie van Mozilla Firebird, een browser die echt de moeite waard is om naar over te schakelen!

Sandra
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Ik heb ook wat registerbackups van RegCleaner teruggezet maar daardoor is wscript.exe niet hersteld. Zal dus een installatiefout zijn.
In ieder geval reuze veilig i.v.m. sommige virussen :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Dit onderwerp ging over in een nieuwe vraag. Die is nu hierheen verplaatst om het geheel overzichtelijk te houden:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?p=809#809
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Er is definitief komen vast te staan dat .js-bestanden werken in Mozilla, en dat ze onafhankelijk werken van de Windows Scripting Host. Dat constateerde ik toen ik een .js-bestandje in de extensie Smoothweel had veranderd in .txt en het vergeten was terug te veranderen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sandra schreef:Er is definitief komen vast te staan dat .js-bestanden werken in Mozilla, en dat ze onafhankelijk werken van de Windows Scripting Host. Dat constateerde ik toen ik een .js-bestandje in de extensie Smoothweel had veranderd in .txt en het vergeten was terug te veranderen.
Dat had ik je toch al aan het begin van deze maand verteld :D
Maar je moet inderdaad niet alles geloven wat ik vertel. Het zelf uitzoeken en ondervinden is helemaal geen verkeerde eigenschap...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie