kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Bericht door common sense »

Waar is die goeie ouwe tijd, toen er nog postbodes de bank en giro afrekeningen regelmatig bezorgden, keurig in het brievenbusje...
Neem nou bijvoorbeeld de Postbank (Post? Hoezo Post?). Die hebben nu weer iets leuks :roll: , saldo informatie per Windows Live Messenger.

Let wel dat in tegenstelling tot die toch wel redelijk betrouwbare postbode, de nieuwe bezorger van het instant saldo genot is: Microsoft. Je-weet-wel die van messenger.hotmail.com

En zoals je kunt lezen op privacy.microsoft.com:
In order to help provide our services, we occasionally provide information to other companies that work on our behalf.
Welke informatie? En aan welke andere bedrijven? Fijn idee, dat ze slordig met dat soort informatie omgaan... Bank saldo per Live Messenger? Nee bedankt.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Re: kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Bericht door jack2go »

common sense schreef: Bank saldo per Live Messenger? Nee bedankt.
Live Messenger? Nee bedankt! Leuke bloatware voor Lenie uit de Takkenstraat
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Bericht door adri »

common sense schreef:Waar is die goeie ouwe tijd, toen er nog postbodes de bank en giro afrekeningen regelmatig bezorgden, keurig in het brievenbusje...
Neem nou bijvoorbeeld de Postbank (Post? Hoezo Post?). Die hebben nu weer iets leuks :roll: , saldo informatie per Windows Live Messenger.
Het zal wel weer een overbodige vraag zijn, maar hoe zit dat met mensen die geen Windows Live Messenger hebben?
En dat zijn echt niet alleen Linux- en Mac gebruikers, maar er zijn ook redelijk wat mensen die dat spul van hun Windows af gegooid hebben.
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef:Het zal wel weer een overbodige vraag zijn, maar hoe zit dat met mensen die geen Windows Live Messenger hebben?
De vraag is niet overbodig, maar de vraag is ofdat je uberhaupt wel saldo info per welke IM dan ook wil. Via gesloten of via de echte en open (controleerbare) Internet chat standaarden doet mij er niet zoveel toe.

Het valt echter wel op dat de banken duidelijk geen discrete en gepaste afstand houden van de vendor lock-in praktijken van Microsoft. Het is wachten op dat je het saldo van je buurman via MSN op kunt vragen, als Premium (Gold!) service. Niets is voor niets in deze wereld.

Maar zonder gekkigheid, ik zit toch wel met de volgende vragen:

Kan bijvoorbeeld de Nederlandse Bank er wel voldoende erop toezien dat alles netjes verloopt? Zou Microsoft pottekijkers en regeltjes van de Nederlandse overheid dulden? Hoe is de controle eigenlijk geregeld? Ik heb geen flauw idee. :cry:

Conclusie:

Je kunt het natuurlijk ook gewoon niet gebruiken.
Dan houden wij wel die passende en discrete afstand :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Bericht door nirwana »

adri schreef:Het zal wel weer een overbodige vraag zijn, maar hoe zit dat met mensen die geen Windows Live Messenger hebben?
Die hebben gewoon pech. De software is gratis, dus waarom zou iemand het niet installeren ? Althans, daar gokt Microsoft op. En als het niet is voor die o-zo-handige saldo-info van de Postbank, dan is het wel voor de volgende killer-app die alleen via Windows Live Messenger kan draaien. Ze moeten toch op de een of andere manier hun platformen aan de man zien te brengen?

Hoe moeten ze anders hun nieuwe Office slijten, of hun nieuwe Mediaplayer of hun nieuwe Windows. Stuk voor stuk producten waar niemand echt op zit te wachten, maar ze moeten het toch slijten. Dus bedenkt iemand eens iets van Software Assurance waarmee je bedrijven 'recht geeft op' nieuwe versies. Wederom, niet omdat ze die nodig hebben, maar omdat Microsoft toch een goede stroom van inkomsten moet houden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Bericht door adri »

nirwana schreef:Die hebben gewoon pech.
Was er al bang voor...
Nu ben ik toch al geen klant bij de Postbank, maar toch.
Het deugt niet.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

En dan vandaag dit.

Daarom Internet-bankier ik dus niet.

Vervelend is dan wel weer dat ik (omdat het toch ook via Internet kan?) nog maar eens in de 4 weken rekeningoverzichten thuis gestuurd krijg.

De waan v/d dag: steeds meer, en steeds belangrijker zaken worden afkankelijk van Internet, totdat de zaak ooit een keer krakend en knarsens tot stilstand komt...

Vandaag lag ik nog iets over een enorm zombienetwerk, vanwege Storm Worm, dat, als dat ingezet zou worden voor een massale DDoS aanval, dat dat toch wel flinke gevolgen zou kunnen hebben.

Affijn...
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Manuel schreef:En dan vandaag dit.
hier zakt mijn broek toch echt vanaf hoor
Gebruikersavatar
Blizzard
Berichten: 109
Lid geworden op: 6 januari 2006, 9:48
Locatie: Purmerend
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Volgens mij kunnen ABNAmro klanten al langere tijd hun saldo via MSN bekijken (althans zoiets staat me bij), dus dat is niets nieuws.
Maar het is niets anders dan een extra service voor geïnteresseerden.

Dat laatste Postbank bericht, tja, zoiets mag natuurlijk NOOIT gebeuren...
@Manuel, omdat jij niet internetbankiert doet er in dit geval weinig toe, of de toegang moet alleen plaats hebben kunnen vinden tot internet-bankieren-klanten. Maar ik heb geen idee of dat uberhaupt enigszins gescheiden is.

Persoonlijk zou ik neit meer terug willen naar 'normaal' bankieren. Het gebruik van Internet vind ik ideaal.
using: SeaMonkey 2.13
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Blizzard schreef:@Manuel, omdat jij niet internetbankiert doet er in dit geval weinig toe, of de toegang moet alleen plaats hebben kunnen vinden tot internet-bankieren-klanten. Maar ik heb geen idee of dat uberhaupt enigszins gescheiden is.
Omdat ik niet Internet-bankier doet er weinig toe? Dat begrijp ik niet... Omdat ik niet Internet-bankier he ik hier toch geen last van?
Blizzard schreef:Persoonlijk zou ik neit meer terug willen naar 'normaal' bankieren. Het gebruik van Internet vind ik ideaal.
Ik kan me zeer goed voorstellen dat je er aan went, het gemak dient immers de mens, en ik ben nog steeds gewend aan ouderwets bankieren, voor mij geen Internet-bankieren zolang het niet even veilig kan zijn als ouderwets bankieren.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ouderwets bankieren is ook niet superveilig, hoor. Mijn grootmoeder was ooit opgelicht door iemand die haar handtekening op overschrijvingsformulieren vervalste. Daar wordt blijkbaar niet zo nauw op gecontroleerd.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

rebil schreef:Ouderwets bankieren is ook niet superveilig, hoor. Mijn grootmoeder was ooit opgelicht door iemand die haar handtekening op overschrijvingsformulieren vervalste. Daar wordt blijkbaar niet zo nauw op gecontroleerd.
klopt, daar werd vroeger, zeker bij de Postgiro, NIET op gecontoleerd

overigens is voor mij ouderwets bankieren niet eens een reële optie meer
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

jack2go schreef:
rebil schreef:Ouderwets bankieren is ook niet superveilig, hoor. Mijn grootmoeder was ooit opgelicht door iemand die haar handtekening op overschrijvingsformulieren vervalste. Daar wordt blijkbaar niet zo nauw op gecontroleerd.
klopt, daar werd vroeger, zeker bij de Postgiro, NIET op gecontoleerd
Toch moet zo iets aan te tonen zijn, dat een handtekening vals is, en de kans dat het gebeurt lijkt me zeer klein.

Maar ga maar eens aantonen dat een ander via Internet van je rekening gebruik gemaakt heeft..., Jij liever dan ik. De kans dat het daar gebeurt is ook heel wat groter, lijkt me.
jack2go schreef:[overigens is voor mij ouderwets bankieren niet eens een reële optie meer
De mens went snel aan een beetje meer gemak :wink:
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Manuel schreef:
jack2go schreef:[overigens is voor mij ouderwets bankieren niet eens een reële optie meer
De mens went snel aan een beetje meer gemak :wink:
overschrijfformulieren, bestaan die dingen nog? Ik heb ze al jaren niet meer gezien
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

jack2go schreef:
Manuel schreef:
jack2go schreef:[overigens is voor mij ouderwets bankieren niet eens een reële optie meer
De mens went snel aan een beetje meer gemak :wink:
overschrijfformulieren, bestaan die dingen nog? Ik heb ze al jaren niet meer gezien
Ik heb ze thuis liggen, en ik kan zèlfs nog schrijven met een pen of potlood (een ouderwetsche vaardigheid uit den vorige eeuw), i.p.v. alleen maar typen :wink:
Plaats reactie