Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Bericht door nirwana »

Hallo,

Het lijkt erop dat de AVG-virusscanner een verkeerde update heeft gekregen. Hierdoor wordt het bestand WinInet.dll als een virus aangeduid: Win32/PePatch.AV. Dat bestand wordt uiteindelijk in de Virus Vault geplaatst en dan begint de ellende.

Dat bestand is nogal cruciaal voor Windows. Explorer weigert vervolgens op te starten (en zo'n beetje elk ander programma). Ik heb uiteindelijk zelfs Firefox opnieuw moeten installeren om van foutmeldingen in Firefox af te komen (iets met classes[cid] ofzoiets).

De oplossing werkt als volgt (met dank aan berichten op andere fora):
- Open de Virus Vault en Restore het WinInet.dll-bestand naar de windows\system32-map

- Sluit AVG af

- Verwijder AVG via het verwijder-programma (program files\grisoft\avg free\setup.exe). Als Explorer niet meer werkt, dan kun je het altijd nog via Taakbeheer (Task Manager) en dan Bestand > Nieuwe taak (Uitvoeren...) en daar cmd intikken. Vervolgens kun je via de commandprompt naar die map gaan en zo alsnog setup.exe opstarten. Kies ervoor om alles van AVG te verwijderen (nou ja, de persoonlijke instellingen heb ik (just in case) laten staan).

- Vervolgens is het geen gek idee om je systeem eens opnieuw te starten.

- Uiteindelijk heb ik Avira AntiVir op mijn systeem geplaatst en die van updates voorzien.

Al met al heeft dit me toch een goed uur puzzelen gekost. Ik heb zelfs Windows in veilige modus gestart en zo het bestand wininet.dll van de system32/dllcache naar system32 geplaatst. Maar dat mocht niet baten, want AVG startte bij Windows in normale modus weer op, detecteerde een virus, verplaatste het bestand naar de Virus Vault en daar gaan we weer.

Het kostte mij ook even om erachter te komen dat het geen virus betrof, maar meer dat mijn virusscanner virus-achtige neigingen aan het vertonen was.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

Dank je wel voor de melding. Dan weet ik wat me te doen staat als AVG kuren krijgt. Enig idee of Grisoft zelf al op de hoogte is van deze fout?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sjakko schreef:Dank je wel voor de melding. Dan weet ik wat me te doen staat als AVG kuren krijgt. Enig idee of Grisoft zelf al op de hoogte is van deze fout?
Eigenlijk denk ik dat Grisoft gisteren een drukke dag heeft gehad. De meldingen zag ik al op diverse Nederlandse fora terug.

Zie bijvoorbeeld www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=311837 of http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/v ... ?p=1229610

Officieel meldt Grisoft er nog niets over, maar ik kan me niet voorstellen dat er achter de schermen niet iemand koortsachtig overuren maakt om dit zsm te herstellen. In de thread bij HelpMij werd aangegeven dat iemand het aan Grisoft zal melden. Ik ga er dan voor het gemak van uit dat dat ook gebeurd is. En als deze persoon het niet heeft gedaan, dan vast wel iemand anders. In elk geval is Avira nu voorlopig mijn virusscanner. Ik ben heel snel genezen van scanners die mij werk bezorgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Bericht door adri »

nirwana schreef: Het kostte mij ook even om erachter te komen dat het geen virus betrof, maar meer dat mijn virusscanner virus-achtige neigingen aan het vertonen was.
Lijkt Norton wel... ;)

Ik gebruik AVG ook en zal het in de smiezen houden als ik Windows weer eens opstart. Bedankt voor de tip.
Afbeelding
Twiggertje
Berichten: 703
Lid geworden op: 21 februari 2005, 12:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Bericht door Twiggertje »

krijg je die virusmelding alleen na een scan of al na een reboot???
Ik heb die melding in iedergeval niet gekregen na een reboot en een scan heb ik nog niet uitgevoerd laatste scan is van 18-08-07 omdat ik een paar dagen geleden nog een onlinescan heb uitgevoerd met bitdefender.

Gisteren en vandaag waren er weer nieuwe updates voor AVG mischien zit daar die patch al bij.
Ik scan in iedergeval voorlopig even niet met AVG totdat ik zeker weet dat het opgelost is.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Bericht door nirwana »

Twiggertje schreef:krijg je die virusmelding alleen na een scan of al na een reboot???
Nee, die melding krijg je direct. Zeg maar van de OnDemand-scanner. Ik scan eigenlijk nooit mijn hele computer, want dat vind ik veel te lang duren. Als er een virus langskomt, dan vertrouw ik op de realtime-mogelijkheden van de virusscanner.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
alarconconsult
Berichten: 275
Lid geworden op: 22 maart 2007, 12:12
Locatie: hooglede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door alarconconsult »

moet eerlijk zeggen, noch op één van onze pc's noch op pc's van klanten hebben wij dergelijke melding ontvangen

zeker dat het van AVG komt?

vergeet niet dat velen 3 of 4 verschillende virusscanner zouden proberen en installeren, en dan kan je inderdaad problemen krijgen
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

alarconconsult schreef:moet eerlijk zeggen, noch op één van onze pc's noch op pc's van klanten hebben wij dergelijke melding ontvangen
Wees daar maar blij mee.
Ik weet niet onder welke omstandigheden dit zich voordoet. Ik weet ook niet hoe snel AVG het probleem heeft onderkent en opgelost. Als je net in de tussentijd de betreffende update hebt binnengehaald (zoals mijn vrouw toevallig) dan kun je dergelijke problemen tegenkomen.
alarconconsult schreef:zeker dat het van AVG komt?
Ja, dat weet ik heel zeker: het was een schermpje van AVG. Na het verwijderen van AVG (en een herstart) was het probleem ook meteen opgelost.
alarconconsult schreef:vergeet niet dat velen 3 of 4 verschillende virusscanner zouden proberen en installeren, en dan kan je inderdaad problemen krijgen
Ik weet redelijk zeker dat ik altijd 1 virusscanner tegelijkertijd heb. Anders kan het inderdaad redelijk onvoorspelbaar worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Ter info: handmatig scannen van het bestand met AVG's update van 25 augustus 12:00 geeft geen virusmelding (op Win98). Wellicht dat het probleem toen al is verholpen?
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ben je er zeker van dat het bestand niet wèl besmet was?

http://oms.hitmanpro.nl/
http://www.kaspersky.com/scanforvirus
http://www.virustotal.com/
luc.peeraer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 augustus 2007, 7:53
    unknown unknown

Bericht door luc.peeraer »

Beste, tijdens het google-en ben ik deze threat tegen gekomen en nu wordt heel wat duidelijk. Dit is wat ik de afgelopen dagen heb gemerkt:

Ik ben informaticus is een onderneming met 100 pc's, w2k en xp pro.

Vrijdag voormiddag zijn er hiervan gelijktijdig 4 pc's neergegaan, allemaal met xp pro en AVG. Andere toestellen in hetzelfde netwerk zonder avg: geen probleem, met w2k en avg: geen probleem.

Bij mij thuis had ik op een pc die de hele dag heeft opgestaan hetzelfde probleem. Weer xp pro met avg.

En inderdaad, avg heeft gemeld dat het bestand besmet was en heeft het verwijderd met alle gevolgen vandien. Nu gaan we de oplossing van Nirwana proberen en hopen dat alles zonder al teveel tijdverlies goed komt.


mvg
Twiggertje
Berichten: 703
Lid geworden op: 21 februari 2005, 12:33
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Bericht door Twiggertje »

nirwana schreef:
Twiggertje schreef:krijg je die virusmelding alleen na een scan of al na een reboot???
Nee, die melding krijg je direct. Zeg maar van de OnDemand-scanner. Ik scan eigenlijk nooit mijn hele computer, want dat vind ik veel te lang duren. Als er een virus langskomt, dan vertrouw ik op de realtime-mogelijkheden van de virusscanner.
Hoi nirwana.
Als je die virusmelding direct krijgt na het updaten vind ik het wel raar dat ik die melding niet gehad hebt terwijl ik AVG ook elke dag update en heb dus de laatste updates erop zitten.Ik heb XP Home SP2
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    unknown unknown

Bericht door JacquesC »

Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Windows: AVG virusscanner verwijdert WinInet.dll

Bericht door jack2go »

nirwana schreef:Ik scan eigenlijk nooit mijn hele computer, want dat vind ik veel te lang duren. Als er een virus langskomt, dan vertrouw ik op de realtime-mogelijkheden van de virusscanner
?? da's dan een gokje van je, de update van virusdefinities loopt natuurlijk per definitie achter op het ontstaan van virussen!Hoe ver het achterloopt weet je nooit natuurlijk.
Calculated risk naar ik aanneem
Twiggertje
Berichten: 703
Lid geworden op: 21 februari 2005, 12:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Twiggertje »

Ik heb zojuist een complete scan uitgevoerd en geen problemen ondervonden.
Hier staat wel in AVG bij resident shield "scan infectable files aangevinkt maar dat stond standaard zo ingesteld.
Ik heb opgelet tijdens de scan en hij heeft ook de system32 map compleet gescant.

toch vreemd dat niet elke computer dit probleem heeft met AVG.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.
Plaats reactie