Afbeelding achtergrond in een cel

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Rini
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 december 2006, 16:47
    unknown unknown

Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door Rini »

In een cel wil ik een plaatje als achtergrond, verdeeld over de hele cel.
Geen probleem, maar dan kan ik geen tekst meer plaatsen.

Ik wil dus in plaats van een kleur een plaatje als achtergrond. En daar moet ik dan 'gewoon' nog van alles in kunnen tikken.

Ik kan dat maar niet voor elkaar krijgen. Binnen NVU kun je alleen maar kleur toepassen.

wie heeft er een idee?

gr

Rini
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Dat gaat niet lukken Rini. Je kunt over een afbeelding geen tekst schrijven in een cel. Wel er naast of eronder. Je hebt twee alternatieven: Of je zet tekst met een fotobewerkingsprogramma over de afbeelding heen, of je gaat met lagen werken. Daarmee kun je wel tekst over een afbeelding zetten.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Frederik schreef:Dat gaat niet lukken Rini. Je kunt over een afbeelding geen tekst schrijven in een cel.
Waarom zou dat niet kunnen ? Als je een kleur als achtergrond kunt gebruiken, dan kun je toch ook een afbeelding als achtergrond gebruiken ? Je kunt een tabelcel toch een achtergrondkleur geven, dus dan zou ik niet weten waarom een achtergrondafbeelding niet zou kunnen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Je kunt binnen Nvu ook een achtergrondafbeelding gebruiken, maar dan moet je net even wat meer van CSS-codes weten. Daarom heb ik het even voor je uitgezocht:
- Klik met de rechtermuisknop in de tabelcel waar het om gaat.
- Kies voor Tabelceleigenschappen
- Klik op de knop Geavanceerd bewerken
- klik op het tabblad Inline stijlen
- voeg onderaan in het tekstvak het volgende in:
background
- geef in het tekstvak ernaast een waarde op, bijvoorbeeld:
url(images/balken_bg.jpg)
Hierbij bevindt de afbeelding zich in een images-map die zich onder de map met het HTML-bestand bevindt en de achtergrond heet ditmaal balken_bg.jpg.
- Klik op OK
Als je nu op Toepassen klikt dan zou je moeten zien dat de achtergrond in Nvu wordt getoond. Is dat niet het geval dan heb je ergens een fout gemaakt bij het toevoegen van de CSS-code.

Uiteraard was het handiger geweest als je in Nvu ook direct een afbeelding als achtergrond zou kunnen selecteren. Maar helaas heeft de maker daar niet aan gedacht. Hopelijk wordt het nog eens als optie toegevoegd.

Als je nog eens op de knop "Geavanceerd bewerken" klikt dan zul je zien dat Nvu zelf nog een heleboel extra CSS-code heeft toegevoegd nadat jij de background hebt toegevoegd. Daar hoef je je niets van aan te trekken zolang die code het verder goed doet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Rini
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 december 2006, 16:47
    unknown unknown

Bericht door Rini »

De oplossing werkt perfect!!!!!
Was al in die richting aan het stoeien maar het woordje url ervoor deed het!

Je zou bijna denken aan een sticky................

gr

Rini
elmoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 september 2007, 16:51
    unknown unknown

Bericht door elmoo »

Ben sinds kort ook aan de slag gegaan met NVU om een website te bouwen. Heel toevallig liep ik tegen dezelfde vraag als Rini aan.

Nu heb ik een vraagje naar aanleiding van de oplossing van nirwana: ik heb bij tabeleigenschappen exact ingevoerd wat je beschreven hebt maar krijg in tabel alleen scripttekst te staan ipv een plaatje. Waarschijnlijk een scriptfout of een denkfout bij mij :lol:
De tekst tussen haakjes na de url is dat een fictieve map of moet ik deze zo letterlijk aanmaken in mijn bestanden. Ik ben nog een beetje noob op dit gebied dus vergeef me als ik domme dingen roep.

Heb ik nog een tweede vraagje: ik wil graag slagschaduws aanbrengen rond afbeeldingen, voorziet NVU hierin?
Rini
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 december 2006, 16:47
    unknown unknown

Bericht door Rini »

Het gedeelte tussen haakjes moet wel overeenkomen met de wijze waarop je bestanden zijn gesorteerd/aangemaakt.
Niet fictief dus.

gr
Rini
Rini
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 december 2006, 16:47
    unknown unknown

Bericht door Rini »

oja,

over die slagschaduws heb ik even geen idee. Hoewel je natuurlijk ook de achtergrondafbeelding kan voorzien van een slagschaduw, maar dat bedoel je waarschijnljjk niet.

gr
Rini
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Voor slagschaduwen (drop shadows) biedt Nvu geen specifieke mogelijkheden, maar zoals we al hebben laten zien kun je met Nvu wel veel op het gebied van CSS. Dus met een beetje zelfwerkzaamheid kun je een eind komen.

A List Apart legt het als volgt uit:
www.alistapart.com/articles/cssdropshadows
Zij gebruiken achtergrondafbeeldingen om de schaduwen voor elkaar te krijgen.

Een verfijning van die techniek is hier te vinden:
www.wubbleyew.com/tests/dropshadows.htm
Ook hier worden achtergrondafbeeldingen gebruikt, maar iets minder CSS-code.

De gebruikte afbeeldingen:
www.wubbleyew.com/tests/images/shadow.gif
www.wubbleyew.com/tests/images/shadowAlpha.png

En dan hebben we nog een voorbeeld zonder afbeeldingen:
www.gigadesign.be/2005/06/drop-shadow-nu-zonder-image/

Zie maar welk van deze methodes je het mooiste vindt en dan kun je bekijken of je dit in Nvu voor elkaar kunt krijgen. Uiteraard kunnen we je hierbij helpen als je aangeeft welk van deze methodes je het mooiste vindt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
websitestress
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 juni 2008, 11:41
    unknown unknown

Bericht door websitestress »

nirwana schreef:Je kunt binnen Nvu ook een achtergrondafbeelding gebruiken, maar dan moet je net even wat meer van CSS-codes weten. Daarom heb ik het even voor je uitgezocht:
- Klik met de rechtermuisknop in de tabelcel waar het om gaat.
- Kies voor Tabelceleigenschappen
- Klik op de knop Geavanceerd bewerken
- klik op het tabblad Inline stijlen
- voeg onderaan in het tekstvak het volgende in:
background
- geef in het tekstvak ernaast een waarde op, bijvoorbeeld:
url(images/balken_bg.jpg)
Hierbij bevindt de afbeelding zich in een images-map die zich onder de map met het HTML-bestand bevindt en de achtergrond heet ditmaal balken_bg.jpg.
- Klik op OK
Als je nu op Toepassen klikt dan zou je moeten zien dat de achtergrond in Nvu wordt getoond. Is dat niet het geval dan heb je ergens een fout gemaakt bij het toevoegen van de CSS-code.
Is het ook mogelijk dit in een extern stijlblad te verwerken, zodat je het als vast opmaakonderdeel voor elke pagina meeneemt?
En werkt het voor een 'wrapper' dan hetzelfde als voor een (tabel)cel ?
berthine
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2011, 14:26
    Windows Vista Firefox

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door berthine »

ik heb een probleem met het maken van een soortement van banner in bluegriffon, ik heb een logo gemaakt die in een vakje gezet en in het vlak ernaast wil ik een aantal plaatjes zetten die in elkaar overlopen maar ik krijg het niet voor elkaar.

weet iemand trouwens hoe je plaatjes vanuit je eigen bestand in SVG Edit krijgt?

weet iemand een goede handleiding voor bluegriffon of een goede tutorial , en dan niet voor een simpele website maar een goede mooie professionele?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door nirwana »

Even enkele vragen:
berthine schreef:ik heb een probleem met het maken van een soortement van banner in bluegriffon, ik heb een logo gemaakt die in een vakje gezet en in het vlak ernaast wil ik een aantal plaatjes zetten die in elkaar overlopen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Wat bedoel je met "een aantal plaatjes die in elkaar overlopen" ? Ik weet namelijk niet precies wat je met dit overlopen bedoelt.
berthine schreef:weet iemand trouwens hoe je plaatjes vanuit je eigen bestand in SVG Edit krijgt?
Ik neem aan dat je het hier over bitmap-afbeeldingen (JPG, GIF, PNG, BMP, etc) hebt. Ik denk dat je die eerst met een ander programma naar SVG zult moeten omzetten en die SVG-afbeelding kun je dan in SVG Edit importeren en verder bewerken. Zo zijn er programma's die een bitmap-afbeelding kunnen converteren naar SVG en volgens mij komt Inkscape op dit terrein ook best ver. En als je even zoekt dan kom je ook al snel goede bestaande SVG clipart tegen.
berthine schreef:weet iemand een goede handleiding voor bluegriffon of een goede tutorial , en dan niet voor een simpele website maar een goede mooie professionele?
Ik denk dat het dan handig is om eens te kijken naar kant en klare HTML-sjablonen. Op een site als www.oswd.org kun je gratis templates downloaden. Die sjablonen zijn doorgaans al goed uitgedacht en zou je zonder al te veel problemen in Bluegriffon moeten kunnen gebruiken.

Qua handleidingen is het nog wat te vroeg in de ontwikkeling van Bluegriffon. Dit is wat Bluegriffon zelf heeft en daarnaast is er ook een wiki in wording (bevat op dit moment echter nog maar 2 artikelen).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gisser
Berichten: 2
Lid geworden op: 9 oktober 2012, 22:14
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door gisser »

Hallo Rini,
Zag jouw vraag op het forum verschijnen over achtergrondplaatjes in een cel. De vraag is al een tijd geleden gesteld, maar vroeg me af of het nu naar behoren werkt. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Volgens de werkwijze die in het forum staat (aanpassen via inline style), zie ik mijn plaatje als achtergrond. Deze zie ik ook terug als ik de site bekijk (knop 'bekijken' in kompozer). Maar als ik de site publiceer via de knop 'publiceren' in kompozer, zie ik de achtergrond niet meer. Maar afbeeldingen die ik via de knop 'afbeeldingen'
toevoeg in kompozer zie ik weer wel. En beide afbeeldingen staan gewoon in
de map images. Jij of iemand anders een idee?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Afbeelding achtergrond in een cel

Bericht door nirwana »

Gisser,

Allereerst welkom hier op het forum.

Als publiceren met Kompozer niet goed werkt dan kun je alle onderdelen van de website het beste via een FTP-programma, zoals Filezilla, op de server plaatsen. Dat is een kleine extra moeite en voorkomt dergelijke problemen.

Blijkbaar ziet Kompozer wel de afbeeldingen die je direct in een webpagina invoegt, maar niet als je ze via een inline style toevoegt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie