Ik gebruik Mozilla omdat

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Gebruikersavatar
wellemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 september 2004, 17:59
Locatie: Antwerpen
    unknown unknown

Ik gebruik Mozilla omdat

Bericht door wellemieke »

Toen mijn pa onlangs een nieuwe pc kocht kreeg ik zijn oude. Hij draait op Linux Suse 9.0. Niet zo makkelijk voor een leek als ik, maar hij helpt me zo dikwijls als nodig is, de schat. Op zijn aanraden gebruik ik Mozilla, volgens hem de browser bij uitstek en geloof me, hij kan het weten.
Ik gebruik alleen de browser en ken de andere mozilla-producten (nog) niet. Dus alle tips en info zijn welkom.
Groetjes. :?
Laatst gewijzigd door wellemieke op 29 september 2004, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Als je alleen de browser gebruikt en niet zo veel geeft om de andere onderdelen van de Mozilla suite, is het ten zeerste aan te raden om Firefox te installeren en deze als browser te gebruiken.
Gebaseerd op de technologie van Mozilla maar een stuk vriendelijker in het gebruik :)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Irmen schreef:Als je alleen de browser gebruikt en niet zo veel geeft om de andere onderdelen van de Mozilla suite, is het ten zeerste aan te raden om Firefox te installeren en deze als browser te gebruiken.
Gebaseerd op de technologie van Mozilla maar een stuk vriendelijker in het gebruik :)
Het is niet dat ik niet geïnteresserd ben in de andere onderdelen van Mozilla suite. Ik weet er nog zo weinig van. Moet ik nog dingen downloaden of zo?
Btw, ik vind Mozilla suite helemaal niet onprettig om te gebruiken als browser. Ik hou niet van al die tierlantijntjes die je op Netscape of Opera tegenkomt. Die leiden me te fel af.
Toch bedankt voor je reaktie. :wink:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Netscape en Opera hebben tierelantijntjes.
Mozilla heeft dat al minder. Maar Mozilla heeft nog altijd een mailprogramma, websitemaker, etc in zich. Als je puur wilt browsen zonder dat je de andere functies gebruikt, dan is Firefox inderdaad het meest geschikt.

Dat is een browser in de pure vorm. En die kun je weer uitbreiden via allerlei extensies. Net een beetje wat je zelf met de browser zou willen doen. Als een extensie je bevalt, dan laat je die staan. Bevalt die niet, dan verwijder je die eenvoudig weer.

Waarvoor gebruik je de browser doorgaans ? Misschien kunnen we je dan handige extensies aanraden...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Bedankt Martijn,

Ik heb een paar vraagjes.
Als ik Firefox download, vervangt dat dan Mozilla of kunnen die twee naast elkaar bestaan?
Wat voor extensies bestaan er zoal voor Firefox?
Dat downloaden, hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk? Gisteren heb ik van psi Jabber gedownload en ik vind dat nergens terug op m'n pc, op m'n downloadmanager staat dat de download gelukt is. ik heb de lijst van mijn homedirectory zowel als die van de root gecheckt via de shell.
Mijn pc draait op Suse 9.0 Linux.

Groetjes,

Wellemieke.
Gebruikersavatar
wellemieke
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 september 2004, 17:59
Locatie: Antwerpen
    unknown unknown

Bericht door wellemieke »

Ik was vergeten op je vraag te antwoorden Martijn.
Van Mozilla gebruik ik ook nog de newsgroup, af en toe verzend ik ook een mail via Mozilla.
Zo dat is het dan voorlopig.

Groetjes,

Wellemieke.
Groetjes,

Wellemieke.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Anonymous schreef:Als ik Firefox download, vervangt dat dan Mozilla of kunnen die twee naast elkaar bestaan?
Je kan ze gerust naast elkaar gebruiken.
Wat voor extensies bestaan er zoal voor Firefox?
Bijna alles wat je kan bedenken. Kijk eens op update.mozilla.org of op extensionsmirror.nl om een idee te krijgen.
Dat downloaden, hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk? Gisteren heb ik van psi Jabber gedownload en ik vind dat nergens terug op m'n pc, op m'n downloadmanager staat dat de download gelukt is. ik heb de lijst van mijn homedirectory zowel als die van de root gecheckt via de shell.
Kijk eens in Tools > Options > Downloads
Je kan FFx namelijk zo instellen dat hij alle bestanden in eenzelfde directory opslaat (wat je weer enkele muisklikken bespaart).
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

ByteWarrior schreef:Kijk eens in Tools > Options > Downloads
Je kan FFx namelijk zo instellen dat hij alle bestanden in eenzelfde directory opslaat (wat je weer enkele muisklikken bespaart).
Bedankt voor de info.
Ik vrees dat ik moet toegeven een super-leek te zijn. Je denkt misschien wat doet zo iemand in godsnaam met Linux? Dit is op aanraden van mijn vader (een hele wijze man trouwens) , hij vind dat ik beter ineens met een goed systeem kan leren werken. Ik heb hem al dikwijls om hulp moeten vragen en wil nu eindelijk eens iets bereiken zonder hem lastig te vallen.
Dus zit ik met nog een paar vraagjes.
Waar moet ik precies gaan kijken? Doe maar alsof je het een kind van zes moet uitleggen...
Wat is FFx?
IK geloof dat ik rood word van verlegenheid. :oops:
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Anonymous schreef:Kijk eens in Tools > Options > Downloads
Je kan FFx namelijk zo instellen dat hij alle bestanden in eenzelfde directory opslaat (wat je weer enkele muisklikken bespaart).
Bedankt voor de info.
Ik vrees dat ik moet toegeven een super-leek te zijn. Je denkt misschien wat doet zo iemand in godsnaam met Linux? Dit is op aanraden van mijn vader (een hele wijze man trouwens) , hij vind dat ik beter ineens met een goed systeem kan leren werken. Ik heb hem al dikwijls om hulp moeten vragen en wil nu eindelijk eens iets bereiken zonder hem lastig te vallen.
Dus zit ik met nog een paar vraagjes.
Waar moet ik precies gaan kijken? Doe maar alsof je het een kind van zes moet uitleggen...
Op de sites die Bytewarrior noemde kun je veel Mozilla/Firefox extensies vinden. Ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet, omdat het er zoveel zijn (363 op extensionsmirror ;)).
Ik zou als ik jou was op update.mozilla.org kijken. Klik eerst Browse Extensies aan en dan zie je links een lijst met verschillende categorieën. Kijk wat jij interessant vind en lees de beschrijvingen van de extensies (ik hoop dat je een beetje Engels kunt lezen).

Wat mij betreft heb je trouwens geen extensies nodig als je niets mist. Veel extensies heb je namelijk echt niet nodig imo. Ik zit veel op verschillende fora, dus gebruik ik BBCode(extra) enz. En zo heb ik meer extensies omdat ik sommige dingen in Firefox net niet toereikend voor mezelf vind.

Is er iets wat je hard mist? Post het dan hier, dan weet iemand was wel of er een extensie voor is of niet..
Wat is FFx?
IK geloof dat ik rood word van verlegenheid. :oops:
FFx is een afkorting voor Firefox, de losse browser van Mozilla naast de hele Mozilla Suite (met alles erin)

Je gebruikt toch nog steeds de Mozilla Suite en geen Firefox? Zoals al eerder aangeraden werd is het aan te raden dat ook te proberen. Je kunt dan echter geen nieuwsgroepen lezen, daarvoor moet je Mozilla houden of Thunderbird, het losse e-mail en nieuws programma, installeren.

Trouwens, iedereen begint ooit met een programma. Hopelijk kunnen wij je een beetje helpen om Mozilla Producten te leren kunnen zodat je over een tijdje je voor het grootste deel zelf kunt redden.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Anonymous schreef:Ik vrees dat ik moet toegeven een super-leek te zijn. Je denkt misschien wat doet zo iemand in godsnaam met Linux? Dit is op aanraden van mijn vader (een hele wijze man trouwens) , hij vind dat ik beter ineens met een goed systeem kan leren werken.
Inderdaad een wijs man ;-)

Iedereen moet trouwens ergens beginnen... Ik vind het al heel goed dat je je weg in Linux kan vinden (als is het met wat hulp). Je bent dus waarschijnlijk minder 'leek' dan sommige anderen... :-)
Waar moet ik precies gaan kijken?
(ik ga er van uit dat je het nu hebt over de download)
Je gaat dus naar Tools > Options > Downloads. Bovenaan dat venster zie je nu twee opties:
1) Ask me where to save every file
2) Save all files to this folder ...

Let nu op het pad (de directory) die achter nummer twee staat. Daar worden immers al je gedownloade bestanden bewaard.

Een Linuxtip: open een terminal (Xterm of zo) en typ 'locate psi'. Je krijgt dan een lijst met alle bestandsnamen met het woord 'Psi' in. Op die manier kan je ook een gedownload bestand terugvinden...
Wat is FFx?
Dat is de afkorting voor Firefox. Als je enkele tientallen keren per dag Firefox schrijft, dan ga je het snel afkorten. :-)
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

(ik ga er van uit dat je het nu hebt over de download)
Je gaat dus naar Tools > Options > Downloads. Bovenaan dat venster zie je nu twee opties:
1) Ask me where to save every file
2) Save all files to this folder ...

Let nu op het pad (de directory) die achter nummer twee staat. Daar worden immers al je gedownloade bestanden bewaard.

Een Linuxtip: open een terminal (Xterm of zo) en typ 'locate psi'. Je krijgt dan een lijst met alle bestandsnamen met het woord 'Psi' in. Op die manier kan je ook een gedownload bestand terugvinden..

Hei ByteWarrior,

Als ik Tools open verschijnt daarin geen Options. Enkel managers voor Cookies etc en de Download manager. Daar zie ik dat het download-progress finished is, dus ga ik er van uit dat de download gelukt is. Op de balk bovenaan staat: Show File Location, maar in het grijs, dus kan ik dat niet aanklikken. Ik vind dit raar, want ik heb nog bestanden op die lijst staan waarvan ik ook datzelfde heb en die ik wel terugvind. Ik had waarschijnlijk een directory moeten maken en naar daar laten downloaden. Of niet?
Ik heb ook geprobeerd om in de shell met het commando >locate te zoeken, ook dat lukt niet. Er verschijnen een hoop zaken maar niet dat wat ik zoek.
Nu wil ik op jullie aanraden FFx downloaden, maar durf er zonder duidelijke richtlijnen niet aan beginnen.
Ik heb al gemerkt dat ik op jullie hulp kan rekenen. :P
Enorm bedankt daarvoor.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anonymous schreef:Als ik Tools open verschijnt daarin geen Options. Enkel managers voor Cookies etc en de Download manager. Daar zie ik dat het download-progress finished is, dus ga ik er van uit dat de download gelukt is.
Ik weet niet welke Tools jij het over hebt, maar ByteWarrior bedoelt in dit geval het Tools-menu en daarin zit standaard wel een Options...
Anonymous schreef:Nu wil ik op jullie aanraden FFx downloaden, maar durf er zonder duidelijke richtlijnen niet aan beginnen.
Dan citeren we even een stukje uit de Firefox releasenotes:
Downloading Firefox
Mozilla Foundation provides Firefox binaries for Windows, Linux, and Mac OS X.
(...)
Linux: GTK2 + XFT installer
Installing Firefox
Once you have downloaded a Firefox installer or compressed archive, follow these instructions to install:
(...)
Linux/GTK2:
Extract the tarball and run the installer like so:

tar -xzvf firefox-1.0PR-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz
cd firefox-1.0PR-i686-linux-gtk2+xft/
./firefox-installer
Dat lijken me vooralsnog de belangrijkste stappen. Daarna zou Firefox vrolijk moeten draaien op jouw Linux-systeem. Zo niet, dan horen we het vanzelf. Natuurlijk horen we het ook graag als het wel lukt, maar dat spreekt vanzelf.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Wellemieke gebruikt nog steeds de Mozilla Suite en daar zijn de opties te bereiken via edit > preferences (of bewerken > voorkeuren). Bij Navigator (of browser of hoe het in de NL versie ook heet) > Downloads kun je je download instellingen vinden voor in de Mozilla Suite.

Ik denk dat het idd handig voor je is om Firefox te downloaden zoals Martijn aangaf. Ik dacht dat ik van een vriend gehoord had dat de Linux versie geen snelkoppelingen maakte op je desktop etc. Dat zul je dus wel zelf moeten doen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Wellemieke gebruikt nog steeds de Mozilla Suite en daar zijn de opties te bereiken via edit > preferences (of bewerken > voorkeuren). Bij Navigator (of browser of hoe het in de NL versie ook heet) > Downloads kun je je download instellingen vinden voor in de Mozilla Suite.
Sorry, dat vergeet ik wel eens aangezien ik zelf al tijden geen Mozilla App Suite meer gebruik. Maar natuurlijk wordt ook die software nog wel gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Jullie zijn echte schatten. Bedankt voor de hulp.
Ik heb deze morgen getracht om de Nederlandse versie te downloaden van Mozilla-NL en daarnet de Engelse versie via Firefox releasenotes. Telkens op mijn home directory. Beide malen is de download op het einde afgebroken met de melding dat er een "unknown error occured".
Wat nu? Downloaden naar een disk, zoals werd aangeraden, lukt me ook niet. :(
Plaats reactie