waarschuwing

In dit forum kun je ervaringen uitwisselen met Mozilla-producten onder Apple's Mac OS (zoals Firefox, Camino, etc).
Plaats reactie
vlam
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 september 2007, 12:08
    unknown unknown

waarschuwing

Bericht door vlam »

Ik krijg steeds een waarschuwing en kan dan een linkje niet openen: "Waarschuwing: Firefox weet niet hoe het programma geopend moet worden omdat het protocol (javascript) met geen enkel programma geassocieerd is."
Kan iemand mij vertellen wat ik hieraan kan doen? Bvb hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Java installeren, http://www.java.com/nl/
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pettic schreef:Java installeren, http://www.java.com/nl/
Weet je dat wel zeker ? Volgens mij gaat de vraag over Javascript en dat is toch even iets anders dan Java.

Onlangs wilde Firefox bij iemand ook de Javascript met een extern programma uitvoeren. Dat vond ik erg vreemd, aangezien Firefox zelf een goede Javascript-interpreter aan boord heeft. Ik heb toen geadviseerd om het eens met een nieuw profiel te proberen en daarmee waren toen de problemen verholpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
vlam
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 september 2007, 12:08
    unknown unknown

javascript

Bericht door vlam »

Dat klopt, java is geinstalleerd en actief en toch krijg ik deze waarschuwing. De tip om een nieuw profiel aan te maken werkt alleen voor Windows. Nog een tip om dat op mijn Mac te doen?
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Hmm, dit lijkt verdacht veel op dit draadje. :?
vlam
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 september 2007, 12:08
    unknown unknown

Bericht door vlam »

Leuke discussie maar ik schiet er niks mee op. Javascript is in orde, meldt javatester.org. De link die niet werkt is http://www.vueling.com/NL/index.php , als ik "zoeken" aanklik.
Bedankt voor je reactie overigens!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Bij die link krijg ik de melding dat die pagina niet gevonden kan worden.

Een nieuw profiel aanmaken in een MAC zal waarschijnlijk niet zoveel anders zijn dan bij Windows:
Typ in een terminal (of hoe heet dat bij jullie?):
firefox -profilemanager of
mozilla-firefox -profilemanager

Of iets in die geest. Dat weet common sense ongetwijfeld te melden. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Bij die link krijg ik de melding dat die pagina niet gevonden kan worden.
Er stond een komma direct achter de link, waardoor de pagina niet gevonden kon worden. Ik heb er net een spatie tussen geplaatst.

Een nieuw profiel aanmaken in een MAC zal waarschijnlijk niet zoveel anders zijn dan bij Windows:[/quote]Voor support.mozilla.com heb ik onlangs deze instructies vertaald:
Nederlandse vertaling support.mozilla.com schreef: 1. Sluit Firefox af. Om Firefox af te sluiten klikt u in het menu op Firefox en daar kiest u voor Firefox afsluiten.
2. Ga naar /Applications/Utilities en open de Terminal-toepassing.
3. Open een Finder-venster en ga naar het icoon van Firefox.
4. Sleep het Firefox-icoon van de Finder naar het Terminal-venster.
5. Klik op het Terminal-venster en druk op Delete.
6. Voer nu het volgende in:
/Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/firefox -ProfileManager
Dit is de originele Engelse tekst (voor als mijn vertaling niet duidelijk genoeg is): http://support.mozilla.com/kb/Profiles#Mac_OS_X

PS: als de vertaling niet duidelijk is, dan hoor ik graag waar deze de fout in gaat. Ook als de vertaling wel voldoende duidelijk is, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
vlam
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 september 2007, 12:08
    unknown unknown

Bericht door vlam »

Stappen 1 t/m 4 gaan goed, maar dan klopt het niet meer (of ik begrijp het niet meer...) Stap 5 heeft geen resultaat. Stap 6 idem.

5. Klik op het Terminal-venster en druk op Delete.
6. Voer nu het volgende in:
/Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/firefox -ProfileManager

Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er aan de hand is (waarom ik de meldingen krijg) en dus ook niet waarom ik deze stappen moet zetten. Wat is een nieuw profiel in dit verband?

vriendelijke groet,
Vlam
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

vlam schreef:Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er aan de hand is (waarom ik de meldingen krijg) en dus ook niet waarom ik deze stappen moet zetten. Wat is een nieuw profiel in dit verband?
Oh, sorry, met een nieuw profiel breng je Firefox feitelijk terug naar de beginsituatie (van vlak na de installatie). Daarmee laat je je persoonlijke instellingen, extensies en thema's even voor wat ze zijn en kijk je of het probleem zit in het profiel dat je op dat moment gebruikt. Veel Firefox-problemen worden verholpen door met een nieuw profiel te beginnen. Daarom zie je met enige regelmaat hier op het forum de suggestie om eens een nieuw profiel aan te maken. Dat kan de vreemdste fouten verhelpen. Vandaar dat we dat jou in dit geval aanraden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

vlam schreef:Stappen 1 t/m 4 gaan goed, maar dan klopt het niet meer (of ik begrijp het niet meer...) Stap 5 heeft geen resultaat. Stap 6 idem.
Voer eens in het Terminal-venster alleen het volgende in:

Code: Selecteer alles

/Applications/firefox.app/Contents/MacOS/firefox -profilemanager
gevolgd door Enter. Heeft dat meer effect ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

vlam schreef: 5. Klik op het Terminal-venster en druk op Delete.
Dat is idd niet correct, dit moet zijn:
5. Klik op het Terminal-venster en druk op Backspace

in punt 6 vul je de regel aan (/Applications/Firefox.app, of iets wat daarop lijkt) die je in 5 hebt gemaakt, en dan tenslotte op Enter drukken.

Overigens is de terminal is eigenlijk meer iets voor doorgewinterde Mac guru's en Unix freaks, dus ik kan me voorstellen dat je de commando's wat eng overkomen. Maar wees gerust, ze zijn safe.

Als het nog niet lukt, geef dan hier maar een gil.
vlam schreef: Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er aan de hand is (waarom ik de meldingen krijg) en dus ook niet waarom ik deze stappen moet zetten. Wat is een nieuw profiel in dit verband?
Kweet het ook nog niet precies... Maar soms helpt een nieuw profiel wel. Proberen kan geen kwaad.

Edit 0:
Nirwana is al weer goed bezig :wink:

Edit 1:
Wat zien ik bij onze engelstalige collega's, dit... Dus een config vlaggetje wat misschien fout kan staan...

Typ eens in de adres balk

Code: Selecteer alles

about:config
En kijk of dat

Code: Selecteer alles

network.protocol-handler.external.javascript  default boolean false 
En dan gaat het om het laatste 'false'. Als daar 'true' staat, maak het dan 'false'.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Even geleden is er een probleem met Quicktime icm Firefox geweest. Als ik nu zoek op die external Javascript-handler instelling, dan kom ik veel verwijzingen naar dat probleem met Quicktime tegen: www.waarschuwingsdienst.nl/render.html?it=1659

Daar raden ze aan om deze instelling te dubbelklikken. Ze geven wel aan dat de tekst dan NIET vetgedrukt moet staan, maar die nuance valt bij SeniorWeb al weg: http://www.seniorweb.nl/webcontact/foru ... RUM_ID=117
Waarschuwingsdienst schreef:De tekst moet nu NIET vet gedrukt staan. Herhaal de vorige stappen als dit niet het geval is.
SeniorWeb schreef:De tekst moet nu vet gedrukt staan. Herhaal de vorige stappen als dit niet het geval is.
Misschien verklaart dat waarom recent steeds meer mensen nu problemen hebben met Javascript-koppelingen. Afhankelijk van welke handleiding je hebt gevolgd en door welke site welke handleiding is overgenomen kun je dubbelklikken tot je een ons weegt.

Het beste zorg je ervoor dat je Firefox 2.0.0.7 geïnstalleerd hebt en dan kun je deze instelling weer netjes op False zetten (dat is de standaard-instelling en die is daarom NIET vetgedrukt).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie