waar leest mozilla het pad naar *.slt

Mozilla Suite is de huidige Mozilla met alles erop en eraan, dus inclusief MailNews, Composer, etc. De ontwikkeling van Mozilla Suite wordt op den duur stopgezet en vandaar dat het project SeaMonkey is gestart. Qua mogelijkheden en functies komt het sterk overeen met Mozilla Suite.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nixmit
Berichten: 29
Lid geworden op: 6 januari 2004, 23:31
Locatie: Groningen
    unknown unknown

waar leest mozilla het pad naar *.slt

Bericht door nixmit »

Ik probeer mozilla 1.5 op pc en notebook te synchroniseren. Daarvoor is nodig dat *. slt op beide plekken identiek is.
Waar leest mozilla welk profile en waar ie moet zoeken?
Of, als dat dezelfde vraag is, waar haalt de URL 'about:config' zijn info vandaan, behalve uit 'prefs.js'?

Voor de duidelijkheid: onder WinXP
Laatst gewijzigd door nixmit op 11 januari 2004, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: waar leest mozilla het pad naar *.slt

Bericht door nirwana »

nixmit schreef:Of, als dat dezelfde vraag is, waar haalt de URL 'about:config' zijn info vandaan, behalve uit 'prefs.js'?
Wat heeft about:config hiermee te maken ? In about:config zie ik het pad niet direct staan. Uiteraard weet Mozilla wel welke directory het zelf als profile-directory moet gebruiken, als dat is wat je bedoelt.

Ik denk dat het vanwege de veiligheid en misschien wel vanwege de mogelijke invloed van virussen zodanig is gemaakt dat je niet zomaar direct naar een bepaald pad kunt kopieren.

Een directe kopieer-actie van buitenaf zal daarom misschien moeilijk worden. Maar je kunt wel met een programma de map selecteren, opvragen hoe die eerste de beste directory die daaronder staat heet en vervolgens naar die directory gaan.

Vraag je bijvoorbeeld ook eens af hoe Mozilla Backup dit voor elkaar krijgt. Ogenschijnlijk zonder moeite wordt het profiel opgevraagd en kun je er een backup van maken.
Het zou mogelijke nog een feature-request voor Mozilla Backup kunnen zijn: synchroniseren van Mozilla-profielen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gast
    unknown unknown

Re: waar leest mozilla het pad naar *.slt

Bericht door Gast »

nirwana schreef:
nixmit schreef:Of, als dat dezelfde vraag is, waar haalt de URL 'about:config' zijn info vandaan, behalve uit 'prefs.js'?
Wat heeft about:config hiermee te maken ? In about:config zie ik het pad niet direct staan. Uiteraard weet Mozilla wel welke directory het zelf als profile-directory moet gebruiken, als dat is wat je bedoelt..
De vraag was niet of Mozilla het weet, maar waar ik dat terug kan vinden, om er gebruik van te maken.

In about:config vind ik bijvoorbeeld 'browser.cache.disk.parent_directory'. En meer, maar niet wat ik zoek.

En, om het af te maken, de vraag was evenmin of ik iets naar een pad kan kopiëren, maar waar Mozilla dat pad vindt. Ik weet waar ik moet zijn, en kan dus kopiëren wat ik wil.

Waar leest Mozilla dat pad, en hoe verbouw ik dat?
That's the question. Met veiligheid heeft dat niets te maken, wèl met geheimzinnigdoenerij. En met - voor mij - onvindbare documentatie. En dat is weer niet helemaal wat ik onder 'open source' versta.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik denk dat het antwoord is: in registry.dat
Dit bestand bevindt zich in ApplicationData/Mozilla (of ApplicationData/Phoenix voor Firebird). Dit is alleen een binair bestand en daarom wat lastiger om te lezen en te schrijven. De structuur ervan staat hier uitgelegd: http://groups.google.com/groups?hl=en&l ... com&rnum=1

Hier is nog meer handige informatie over dit onderwerp:
http://www.gemal.dk/mozilla/files.html
http://www.alain.knaff.lu/howto/MozillaCustomization/
http://thegoldenear.org/toolbox/windows ... onfig.html
http://thegoldenear.org/tweak/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Tip: bekijk registry.dat maar eens met een hex-editor, zoals http://www-physics.mps.ohio-state.edu/~prewett/hexedit/
Dan zie je daarin de paden naar jouw profiles staan.

Nu dus nog een programma zien te vinden dat hiervan leesbare tekst maakt, zodat je het mogelijk ook ergens anders in kunt gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met het programma ShowText kun je alle tekst uit een binair bestand op het scherm tonen (of naar een bestand schrijven):
http://www.sylpher.com/dosuser/dosutils.htm

Nu nog iets waarmee je zo'n binair bestand weer zou kunnen schrijven.
Misschien zit hier een interessant programma tussen:
http://www.bookcase.com/library/softwar ... nedit.html
En ik zou zeggen dat een hex-editor het ook moet kunnen...
Gebruikersavatar
nixmit
Berichten: 29
Lid geworden op: 6 januari 2004, 23:31
Locatie: Groningen
    unknown unknown

Bedankt!

Bericht door nixmit »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Dit is waar ik al een tijdje naar zocht, maar waar ik altijd overheen gekeken heb: 'registry.dat' had ik nauurlijk niet mogen missen.

Ik kan het eenvoudig editten met 'UltraEdit-32', waarin een hex-editor zit.

Vanavond dus op beide machines 'registry.dat' verbouwen en de profiles onder de gedeelde en gesynchroniseerde 'my documents' brengen.
Dan zijn niet alleen mailboxen, maar ook bookmarks, adressenboek en woordenlijst identiek.

Nu nog de vraag hoe je 'persdict.dat' kunt editten, maar die hoort in een nieuwe topic.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als je meer wilt weten over persdict.dat dan inderdaad graag in een nieuw topic. Die bevat een persoonlijke woordenlijst voor de spellingscontrole ? Ik kan die bij mij niet vinden, maar dat zal komen doordat ik mijn mails eigenlijk nooit laat spelsjekken.

Ik neem in elk geval aan dat de persdict.dat geen binair formaat is, want anders had je deze ook wel in UltraEdit kunnen inladen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
nog een gast
    unknown unknown

Re: waar leest mozilla het pad naar *.slt

Bericht door nog een gast »

nixmit schreef:
nixmit schreef:Of, als dat dezelfde vraag is, waar haalt de URL 'about:config' zijn info vandaan, behalve uit 'prefs.js'?
Waar leest Mozilla dat pad, en hoe verbouw ik dat?
That's the question. Met veiligheid heeft dat niets te maken, wèl met geheimzinnigdoenerij. En met - voor mij - onvindbare documentatie. En dat is weer niet helemaal wat ik onder 'open source' versta.
7.4. What is the @$%#@$%#.slt directory in my profile directory?

This is called salting. Profile data is stored in a randomly named directory to make it difficult for malicious programs to find profile data (see bug 56002 and 97180)
( http://www.mozilla.org/start/1.4/faq/profile.html#salt )

Salting heeft dus welzekers iets met veiligheid te maken.

En, hoe je het vindt....?
Nou zo:
$ strings .mozilla/appreg |grep moz
/usr/lib/mozilla/plugins/libnullplugin.so
/root/.mozilla/default/pryem7a1.slt
/root/.mozilla/joost/h5ujw0wf.slt
/home/kuba/.mozilla/kuba1/x3m9eg6q.slt
/home/brigitte/.mozilla/brigitte1/W6j9tg5t.slt
Gebruikersavatar
nixmit
Berichten: 29
Lid geworden op: 6 januari 2004, 23:31
Locatie: Groningen
    unknown unknown

Bericht door nixmit »

a. jouw antwoord gaat kennelijk over een linux omgeving; ook mooi, maar toch anders, vooral grafisch . . .
b. beveiligen doe je aan de voordeur, niet op de keukenla, vind ik. Wanneer iemand of iets de weg vindt naar 'default' of iets anders in het bekende pad is ie binnen en vindt ie de rest ook.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

nixmit schreef:a. jouw antwoord gaat kennelijk over een linux omgeving; ook mooi, maar toch anders, vooral grafisch . . .
b. beveiligen doe je aan de voordeur, niet op de keukenla, vind ik. Wanneer iemand of iets de weg vindt naar 'default' of iets anders in het bekende pad is ie binnen en vindt ie de rest ook.
Er zijn diverse manieren waarop men kan binnendringen, dus zijn er ook diverse niveaus waarop je een vorm van beveiliging kunt leggen. Vaak is een vorm van beveiliging al afdoende, omdat dan de installatie van de buurman (Internet Explorer bijvoorbeeld) net iets makkelijker te misbruiken is.

Stel dat men de voordeur reeds is gepasseerd (denk aan een virus/trojan of missschien een extensie die je toestemming hebt gegeven om zich te installeren). Wij installeren bijvoorbeeld veelal te goeder trouw extensies, terwijl we niet eerst de extensie downloaden en even uitpakken zodat we kunnen bekijken wat die code allemaal voor acties op onze PC in petto heeft. Dan is het prettig dat er nog een beveiligings-laag is. Ook die kun je met enige moeite wel weer omzeilen, maar zo zal het altijd gaan...

PS: ik zeg niet wat goed of wat fout is. Zelf heb ik een hekel aan te ver gaande beveiliging, maar hoe bepaal je wanneer iets te ver gaat. Als je erg paranoia wordt, dan kan beveiliging niet ver genoeg gaan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie