wel geluid met Ubuntu

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
robindekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 1 maart 2005, 14:47
    unknown unknown

wel geluid met Ubuntu

Bericht door robindekker »

Hallo,

kan iemand mij uitleggen waarom ik na het herhaaldelijk opnieuw installeren van drivers en een nieuwe Sweex geluidskaart nog steeds geen geluid heb als ik opstart in XP, maar in Ubuntu (Wubi) eindelijk alles naar behoren werkt ?
Met geen geluid bedoel ik muziek, systeemgeluiden etc., etc.

Groet Robin.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ubuntu gebruiken dus! :)

Geen idee, ik kom het ook regelmatig tegen dat drivers door XP van de ene op de andere dag niet meer gepruimd worden. Oorzaak???

Ik heb het zelf enkele jaren geleden ook eens gehad (toen op W98) dat een driver van de geluidskaart niet wilde, terwijl die het op Linux wel deed. Na wat heen-en-weer gebel met de helpdesk van de fabrikant bleek dat ding op W98 gewoon niet te werken...

En je hebt ook al eens andere drivers (van bijv. DriverGuide.com) geprobeerd?
Afbeelding
robindekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 1 maart 2005, 14:47
    unknown unknown

Bericht door robindekker »

ja, maar werkelijk niets werkte !
Drivers verwijderd, onboard audio in de Bios uitgezet, Windows opnieuw laten zoeken naar drivers, zelf gezocht naar drivers, maar helaas...
Nu wil ik best verder met Linux, maar ik weet eigenlijk niet welke voor mij het beste werkt.
Zoals ik het nu bekijk wil ik 'm graag Nederlandstalig en zo dat ik op dezelfde
voet verder kan werken met Firefox en Thunderbird.
Ik ben er nog niet achter hoe ik Thunderbird ( zoals ik het in XP had )vanuit
Ubuntu kan opstarten en ook Firefox geeft geen bladwijzers weer die ik opgeslagen had.
Heeft iemand tips ? ( boeken, bladen, websites ? )
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Tja, met die drivers kan ik je verder niet helpen, vrees ik...

Maar Linux, daar weet ik dan weer wel wat van. :)
Heb zelf ook ruim een jaar Ubuntu gedraaid.
TB kun je via Synaptic installeren (of sudo apt-get install mozilla-thunderbird in een terminal).
Volgens mij is die dan ook gelijk NL-talig.

De bladwijzers van FF staan in het bestand bookmarks.html, als je dat te pakken hebt en even op een USB-stick zet (of CD) dan kun je dat zo in je FF-profiel van Ubuntu zetten, geen enkel probleem.

Een goed gids voor beginners is de Ubuntu gids: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper_nl
Die is voor Dapper Drake (ik weet niet welke versie jij hebt), maar dat maakt allemaal niet zo gek veel uit volgens mij. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Bij mijn DELL-PC had ik ongeveer hetzelfde: na een nieuwe installatie van Windows werd nauwelijks randapparatuur herkend. Na een installatie van Ubuntu werd vrijwel alles herkend (ik moest nog een kleine toevoeging voor mijn monitor doen). Maar Windows (je weet wel, dat gebruiksvriendelijke platform met goede hardware-ondersteuning) herkende geen juiste videokaart (leuk: 640x480), geen geluidskaart en bovenal geen netwerkkaart. Dus moest ik maar via Linux allerhande programma's en drivers downloaden zodat ik die weer onder Windows kon gebruiken. Inmiddels heb ik alles wel weer werkend, maar dat was met Ubuntu toch een stuk sneller geregeld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
robindekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 1 maart 2005, 14:47
    unknown unknown

Bericht door robindekker »

Adri, kan je het installeren van Thunderbird wat nader toelichten ?
Wat/waar is bijv. Synaptic ? Ik kan het hier niet 1, 2, 3 vinden.
En dat install-commando, waar moet ik dat invoeren ?

Groet Robin.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Even uit het hoofd: Systeem --> Beheer --> Synaptic (kan dus een beetje afwijken ;) ).
Met Synaptic kun je met een muisklik een programma installeren. Zoek in Synaptic maar op thunderbird en het wijst zich vanzelf.

Je kunt natuurlijk ook dat commando gebruiken, dat doe je door een terminal op te starten (dat zal ergens onder Programma's staan, denk ik).

Het is dus één van beiden, Synaptic óf commandline.
Niet beiden. :)
Afbeelding
Plaats reactie