Linuxdistributies niet langer welkom

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
SamuëlM
    unknown unknown

Linuxdistributies niet langer welkom

Bericht door SamuëlM »

Kort geleden plaatste ik hier op het forum dat ik na mijn verhuis zou kijken voor een reservecomputer waar enkel Ubuntu op zou draaien. Ik heb nu een MacBook met VMware Fusion. Daarin zijn Microsoft Windows XP Home en Ubuntu geïnstalleerd. Windows werkt zoals ik het gewoon was van vroeger, aan Macintosh veranderde niets. En wat doet Ubuntu? Niets. Het werd geïnstalleerd maar het weigert te starten. Telkenmale dat ik al een Linuxdistributie probeerde, loopt het fout Ik hou het dan maar bij Macintosh en Windows. En mijn beste vriendin is ook tevreden van IE, dus binnen VMware Fusion, geen probleem. Ja er zitten fouten in IE, maar in Firefox ook. 10 bugfixes op ± 1 jaar is zeker niet weinig te noemen.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: Linuxdistributies niet langer welkom

Bericht door common sense »

aingeal schreef:Kort geleden plaatste ik hier op het forum dat ik na mijn verhuis zou kijken voor een reservecomputer waar enkel Ubuntu op zou draaien. Ik heb nu een MacBook met VMware Fusion.
Leuk, maar dat is wel ff wat anders dan "enkel Ubuntu".
aingeal schreef: En wat doet Ubuntu? Niets. Het werd geïnstalleerd maar het weigert te starten. Telkenmale dat ik al een Linuxdistributie probeerde, loopt het fout.
Wat loopt er fout? Krijg je nog een (fout)melding, komt er iets op je scherm?
aingeal schreef: Ja er zitten fouten in IE, maar in Firefox ook. 10 bugfixes op ± 1 jaar is zeker niet weinig te noemen.
En wat heeft dat te maken met het niet starten van Ubuntu binnen VMware fusion? Niets toch? :?
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

@aingeal/samuël :P

Ik neem aan dat je de iso van ubuntu gepakt heb voor powerpc.

Want ik ken zat mensen die ubuntu draaien op een macbook zonder problemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

common sense schreef:Wat loopt er fout? Krijg je nog een (fout)melding, komt er iets op je scherm?
Wanneer ik de gebruikersnaam en paswoord opgeef, wordt gezegd dat dit foutief is. Ik heb een qwerty toetsenbord.
common sense schreef:En wat heeft dat te maken met het niet starten van Ubuntu binnen VMware fusion? Niets toch? :?
Alleen dat op dezelfde pc, Firefox op Macintosh het ook geregeld laat afweten.
rappie pappie schreef:Ik neem aan dat je de iso van ubuntu gepakt heb voor powerpc.
http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/ubun ... p-i386.iso Dit werd gecopiërd.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

aingeal schreef:http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/ubun ... p-i386.iso Dit werd gecopiërd.
Deze is goed.
aingeal schreef:Wanneer ik de gebruikersnaam en paswoord opgeef, wordt gezegd dat dit foutief is. Ik heb een qwerty toetsenbord.
Dus hij start wel normaal op!.Weet je zeker dat je het goede paswoord hebt ingevoerd.Of ben je hem soms vergeten.

De oplossing is makkelijk.Het is wel te kraken het paswoord.En opnieuw in te voeren.Maar aangezien je een mac hebt.Zou ik niet weten of je wat aan het onderstaande hebt om een nieuw wachtwoord in te voeren.

Misschien kan een andere mac gebruiker hier op reageren.

Aangezien je Vmware-fusion gebruikt om ubuntu in te draaien.En ik daar niet bekend mee ben.Weet ik niet of je het grub menu tegenkomt.Denk het niet! :P

Anders is het zo gepiept met het onderstaande.

- wanneer tijdens het opstarten grub verschijnt, druk op ESC toets

- je krijgt nu een menu, selecteer iets waar "rescue" of "recovery" in staat

- effe wachten

- als alles goed gaat kom je nu in een console waar je root bent (niet grafisch)

- tokkel nu:
passwd NaamVanMijnGebruiker

- vul 2 keer een wachtwoord in

- sudo reboot

- klaar! Je kunt nu gewoon opstarten.

Veel succes. :wink:
Afbeelding
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

rappie pappie schreef:Weet je zeker dat je het goede paswoord hebt ingevoerd.Of ben je hem soms vergeten.
Deze vergeten is onmogelijk.
rappie pappie schreef:Weet ik niet of je het grub menu tegenkomt.Denk het niet! :P
Het wordt wel meegeïnstalleerd maar het wordt bij de installatie sowieso ingesteld dat het in een virtuele machine draait. Dus alles wordt gesimuleerd.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

aingeal schreef:Deze vergeten is onmogelijk.
Dan weet ik het ook niet! Ik heb nog nooit meegemaakt dat als je zeker weet dat je het goede wachtwoord invoerd dat ubuntu weigerd. :)

Eén ding weet ik wel zeker,dat je installatie wel is gelukt.Maar je kunt niet inloggen.En dat is kakken. :P

Vreemd! Iemand anders nog! :)

Nee maar even zonder dollen.Het is knap lastig.Maar als je weet hoe je tijdens het opstarten van ubuntu in een virtuele omgeving zoals vmware-fusion tijdens het opstarten van ubuntu in een console zou kunnen komen,is het probleem zo opgelost.

Maar ik heb géén kaas gegeten van mac.Dus ik kan je niet verder helpen. :wink:

Veel succes ermee! :wink:
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Misschien gebruikte de installatieprocedure andere toetsenbordinstellingen dan het geïnstalleerde systeem. De methode van rappie pappie kan je dan toch verder helpen. Typ dan als je in de console terechtkomt eerst je paswoord eens gewoon zichtbaar zodat je weet dat het goed is. Als je dan opnieuw opstart typ je het dan ook eens gewoon zichtbaar in het veld voor de gebruikersnaam in om te zien of het toetsenbord overeen komt. Als het dan nog niet lukt dan klopt er iets niet.
Plaats reactie