DVD kijken?!

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Theofilus
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 november 2005, 23:11
    unknown unknown

DVD kijken?!

Bericht door Theofilus »

Hoi allemaal,

ik wil graag een dvd kijken, maar nou geeft WMP een kopieerbeveiliging tijdens het kijken. Kortom ik kan via WMP geen dvd kijken :?

Via de nieuwe Nero 7 kan het wel, maar daar zit bij de DVD-speler een 30 dagen licentie bij, oftewel heb ik ook niets aan :?

Bestaat er mss een opensource DVD speler waarmee ik op XP zonder problemen wel een dvd kan kijken?!

gr,
Theofilus
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je zou MPlayer of VLC eens kunnen proberen.
Geen idee trouwens of die op Windows wel beveiligde DVD's afspelen, maar op Linux doen ze dat zonder morren...
Afbeelding
Theofilus
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 november 2005, 23:11
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

ik zal het eens proberen.

is het trouwens normaal dat WMP dit doet?!
Een vriendin van mij kijkt namelijk zonder problemen wel dvd's via WMP.
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

adri schreef:Je zou MPlayer of VLC eens kunnen proberen.
Geen idee trouwens of die op Windows wel beveiligde DVD's afspelen, maar op Linux doen ze dat zonder morren...
Haha, nou ik heb het nog nooit gehad op Windows en toen ik laatst Ubuntu probeerde werd ik doodgegooid met die melding. Dat was met Mplayer en Totem trouwens, VLC gaf geen problemen.
Theofilus schreef:is het trouwens normaal dat WMP dit doet?!
Een vriendin van mij kijkt namelijk zonder problemen wel dvd's via WMP.
Ik heb het zelf nooit gehad maar ik hoorde mijn zusje hier laatst ook over klagen op haar laptop met Vista en WMP11. Misschien moet je maar eens op google zoeken met de exacte foutmelding. Je kunt ook eens The KMPlayer proberen. Prima player (ik ken geen betere). Heeft codecs aan boord en speelt ook DVD. Ook de lichtere Media Player Classic speelt DVD's, maar heeft op mijn pc een slechtere beeldkwaliteit.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sjakko schreef: Haha, nou ik heb het nog nooit gehad op Windows en toen ik laatst Ubuntu probeerde werd ik doodgegooid met die melding. Dat was met Mplayer en Totem trouwens, VLC gaf geen problemen.
Dan heb je niet alle libraries geïnstalleerd. ;)
Afbeelding
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

adri schreef:Dan heb je niet alle libraries geïnstalleerd. ;)
Hmm weet ik niet. Ik had gewoon de standaard libraries van Ubuntu en heb daarbij Mplayer geïnstalleerd. Hij geeft daarbij volgens mij zelf aan dat hij wat hulpprogramma's nodig heeft en die heb ik meteen mee-geïnstalleerd. Maar goed, ik heb de Ubuntu-poging bijna direct opgegeven. Het was een kansloze bedoeling. Ik ben gesteld op een hoop handige programmaatjes in Windows en in Ubuntu mag je al blij zijn als je de meest basale functionaliteiten aan de gang krijgt, zoals de zijknoppen van je muis.
Theofilus
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 november 2005, 23:11
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

geldt dat dan ook niet voor de instellingen voor WMP?!
Kortom om het wel werkend te krijgen.

Maar goed, ik probeer VLC ook wel even.

Theofilus
Theofilus
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 november 2005, 23:11
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

Mijn dank aan jullie is groot!

VLC heeft goed werk verricht. :D
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sjakko schreef: Maar goed, ik heb de Ubuntu-poging bijna direct opgegeven. Het was een kansloze bedoeling. Ik ben gesteld op een hoop handige programmaatjes in Windows en in Ubuntu mag je al blij zijn als je de meest basale functionaliteiten aan de gang krijgt, zoals de zijknoppen van je muis.
Zijknoppen van een muis vind ik niet echt basale functies, maar goed.
Ik hoef je er waarschijnlijk niet aan te herinneren dat zonder drivers dat knaagdier op Windows ook helemaal niks doet. ;)
Daar zit 'm de kneep.
Afbeelding
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Op zowat alle commerciële DVD's zit een CSS-kopieerbeveiliging (een van de redenen waarop ik er al lang geen meer koop). De software om zo'n DVD's te ontgrendelen zit niet standaard in Windows. Voor de sleutels moet namelijk in principe een licentie betaald worden. Als je een commerciëel DVD-afspeelprogramma installeert dan worden die sleutels mee geïnstalleerd en komen zo ook beschikbaar voor WMP.

De vrije-softwaregemeenschap heeft zijn eigen programmaatje ontwikkeld om die sleutels te weten te komen. Dat wordt standaard meegeleverd met VLC, maar niet met andere mediaspelers. Ook de meeste GNU/Linux-distributies leveren het niet standaard mee omdat het onduidelijk is of dat wel legaal is in alle landen.

Met de nieuwe generatie schijfjes (Blu-Ray en HD-DVD) en aansluitingen (DVI/HDMI+HDCP) worden zulke praktijken nog erger. Het is dan ook maar de vraag of gebruikers van vrije software in de toekomst niet uitgesloten worden van het gebruik van multimedia of zelfs gewone hardware.
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

adri schreef:Ik hoef je er waarschijnlijk niet aan te herinneren dat zonder drivers dat knaagdier op Windows ook helemaal niks doet. ;)
Daar zit 'm de kneep.
Ik geloof niet dat het een driverprobleem was. Ik moest xorg.conf (vraag me niet wat het is) op een juiste manier configureren. In Firefox werkten de zijknoppen toen voor "vorige" en "volgende". In de Ubuntu-equivalent van Windows Explorer (weet niet hoe dat heet) kreeg ik de knoppen voor "vorige" en "volgende" toen nog niet aan de gang. Als voor zulke vanzelfsprekende zaken zoveel moeite nodig is, dan gaat het me helemaal niet lukken om ingewikkeldere zaken naar mijn wens aan de gang te krijgen. Ik vind Ubuntu leuk om mee te spelen, maar voor mij is het (nog) geen vervanging voor XP. Maar goed, nu dwalen we erg af.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

In /etc/X11/xorg.conf staan zo'n beetje alle instellingen opgeslagen die met de X-server te maken hebben, dus bijv. schermresolutie, welke grafische driver gebruikt moet worden, welke modules voor de muis geladen moeten worden, etc.
Via het commando xorgconfig of xorgsetup (als root of sudo) kun je -mits je je hardware een beetje kent- gelijk goed instellen. Wat je tijdens xorgconfig beantwoordt komt allemaal keurig in /etc/X11/xorg.conf te staan en kan desgewenst ook nadien aangepast worden.
Voor wat meer uitleg kun je bij AllesLinux.com terecht.

Het heeft trouwens wel degelijk met drivers te maken. De drivers voor die muis moeten in de kernel gecompileerd zijn (of als module geladen kunnen worden). Het laat zich raden dat niet alle drivers voor alle mogelike muizen in die kernel ingebakken zijn (of als module beschikbaar). Een schone taak dus voor de leverancier van die hardware om niet alleen Windows drivers te schrijven (in wat gunstiger gevallen ook MAC OSX), maar ook voor Linux.
Daar zit 'm dus wel degelijk de kneep. ;)

Overigens is het -als je het gewend bent- veel sneller en handiger om met een editor een tekstbestandje -zoals /etc/X11/xorg.conf- aan te passen (en veel degelijker!) dan via een grafisch tooltje waarbij je ettelijke keren op OK, Volgende (en liefst ook nog een keer rebooten) te klikken, waardoor het over een extra schijf loopt en er dus een grotere kans op fouten is. ;)
Afbeelding
Plaats reactie